هافینگتن پست نوشت ترکیه پس از کودتای نافرجام این کشور درخصوص همکاری با ائتلاف آمریکایی و کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس تجدیدنظر کرده است.

رویکرد تازه ترکیه برای جنگیدن در دو جبهه آمریکا و روسیه/ آنکارا دیگر خواهان برکناری اسد نیستبه گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ هافینگتن پست با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «رجب طیب اردوغان،» رئیس‌جمهور ترکیه، در ادامه سلسله اقدامات خود پس از سرکوب کودتای تیرماه گذشته، این‌بار با تجدیدنظر در سیاست‌هایش درخصوص سوریه، رویکرد تازه‌ای را در قبال بحران داخلی این کشور در پیش گرفته است. 

اقتدارگرایی ناسیونالیستی که پس از کودتای نافرجام ترکیه از اولویت‌های اردوغان بوده است، باعث بازتعریف نقش این کشور در سوریه و تجدیدنظر آنکارا درخصوص همکاری با ائتلاف آمریکایی و کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس شده است. اولویت نخست ترکیه در سوریه اکنون برکناری «بشار اسد،» رئیس‌جمهور این کشور، نیست بلکه جلوگیری از قدرت گرفتن کُردهاست. 

اردوغان اکنون به ائتلاف روسیه علیه گروه تروریستی داعش پیوسته است. این در حالی است که آنکارا به طور کامل از همکاری با آمریکا و متحدانش نیز چشم‌پوشی نکرده است. جنگیدن در دو جبهه باعث شد تا آنکارا هم برای ائتلاف آمریکایی و هم برای ائتلاف روسی اهمیت ویژه‌ای داشته داشته باشد. 

در ادامه گزارش آمده است: برکناری اسد اکنون دیگر از اولویت‌های ترکیه محسوب نمی‌شود؛ بلکه، آنکارا در حال حاضر خواهان ادامه کار رئیس‌جمهور کنونی سوریه تا زمان انتقال سیاسی قدرت در این کشور است. خط‌مشی جدید ترکیه زنگ خطری برای سران کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس است که تمام تلاش خود را برکناری اسد به کار بسته‌اند. اردوغان در حال حاضر بر حمله به مواضع تروریست‌های داعش و کُرد تمرکز کرده است. 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: سران عرب حاشیه خلیج‌فارس معتقدند اردوغان به ائتلاف تهران-مسکو با هدف حفظ اسد بر سر قدرت «در مقطع کنونی»، پیوسته است. باید پذیرفت در صورتی که آنکارا تصمیم بگیرد مسیر کمک‌رسانی به شورشیان سوری را مسدود کند، کاری از دست کشورهای عربی برنخواهد آمد و آن‌ها تنها چشم امید به مخالفت واشینگتن با سیاست‌های پساکودتای اردوغان دوخته‌اند. این در حالی است که آمریکا نیز در این خصوص در موضع قدرت قرار ندارد. اولویت نخست باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و جانشین بعدی‌اش نابودی داعش است و برای تحقق این هدف از هر گونه همکاری استقبال می‌کنند.     



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
اردوغان غير قابل اطمينان هستش
واسه همكاري با اردوغان اول بايد ازش امتياز عملي گرفت نه با حرف يا روي كاغذ بعدش يك قدم واسش برداشت و همينطور قدم دوم و سوم و بعدي
آخرین اخبار