پست های GIS جایگزین پست های معمولی برق می شوند/ یک قدم تا بومی سازی

توسعه شهری و افزایش روز افزون جمعیت شهرها نیاز به برق رسانی را بیش از پیش با اهمیت جلوه داده است و نیاز به نسل جدید پست های برق احساس می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پست الکتریکی ایستگاهی فرعی است که در مسیر تولید، انتقال یا توزیع انرژی الکتریکی، ولتاژ را به وسیله ترانسفورماتور به مقادیر بالاتر یا پایین‌تر تغییر می‌دهد و ممکن است که توان الکتریکی در طول مسیر از میان شمار زیادی پست بین نیروگاه و مصرف‌کننده بگذرد و ولتاژ آن بارها تغییر کند.

 این گزارش می افزاید توسعه شهری و افزایش روز افزون جمعیت شهرها نیاز به برق رسانی را بیش از پیش با اهمیت جلوه داده است بطوریکه در کلان شهر هایی نظیر تهران و اصفهان و ... به علت بالا رفتن هزینه بالای زمین،احداث پست های قدیمی که فضای زیادی را اشغال می کند چندان مقرون به صرفه نیست و نیاز به نسل جدید پست های برق احساس می شود.

بر همین اساس وزارت نیرو به دنبال آن است که نسل جدید پست های برق که به GIS (Gas Insulated substations) یا پست های عایق گازی معروف است رادر شبکه های فوق توزیع برق استفاده کند و آن را جایگزین پست های معمولی عایق هوا AIS (Air Insulated substations) نماید.

از مهمترین ویژگی های پست GIS می توان به کاهش قابل توجه ابعاد این پست فوق توزیع، عدم نياز به عمليات نگهداری دوره ای کوتاه مدت، کلاس حفاظت بالا، مناسب برای نواحی آلوده و البته گران تر بودن آن نسبت به پست های قدیمی(AIS) اشاره کرد.



تلاش برای بومی سازی پست های جدید

حمید چیت چیان وزیر نیرو در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: سعی ما بر بومی سازی پست های GIS در کشور با اتکا به توان داخلی است که هم اکنون نیز پست های 63 GIS به تعداد محدود توسط یک شرکت دانش بنیان در مشهد طراحی و ساخته می شود.

آرش کردی مدیر عامل توانیر نیز در این خصوص به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر تکنولوزی پست های جدید فوق توزیع وارد می شود و ما امیدواریم مقدمات ساخت کارخانجات بیشتر نیز در راستای تولید پست های GIS فراهم شود .

وی تصریح کرد:حتی سازندگانی به صورت ابتکاری وارد مراحل ساخت شدند و مراحل اخذ تست های مورد نظر از مراجع معتبر بین المللی را طی می کنند، اینگونه نیست که صنعت برق بومی سازی این پست را رها کرده باشد، کما اینکه در مشهد تست پست های جدید انجام شده و تا انبوه سازی راهی نمانده است.

کردی یادآور شد: از لحاظ تجهیزات در بخش انتقال صنعت برق  تا 98 درصد متکی به توان داخل است در حوزه تولید و احداث نیروگاه نیز این رقم به بیش از 95 درصد می رسد.

نمونه یک پست قدیمی:

پست های GIS  جایگزین پست های معمولی می شوند/ یک قدم تا بومی سازی

برگزاری مناقصه برای 50 پروژه

غلامرضا خوش خلق مدیرعامل برق منطقه ای تهران در خصوص ویژگی های پست های فوق توزیع GIS به خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: این پست فوق توزیع به لحاظ تکنولوژی نسبت به مدل های قبلی پیشرفته تر است ضمن اینکه حجم فضایی کمتری را اشغال می کند.

وی افزود: آلودگی تاثیر کمتری روی این پست ها دارد و با توجه به شرایط موجود صنعت برق در بخش انتقال ناگزیر به سمت توسعه GIS و جایگزینی آن با پست های قدیمی هستیم.

خوش خلق تاکید کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده برای پست های فوق توزیع جدید که در حدود 50 پست با ارزشی بالغ بر 300 میلیون دلار هستند، شرکت برق منطقه ای تهران به نیابت از کل کشور مناقصاتی برای تولید این پست ها در داخل کشور انجام خواهد داد؛البته در این میان مهمترین چالش پیش رو،  ورود تولید کننده و جذب سرمایه برای تولید است.


پست های GIS:

پست های GIS  جایگزین پست های معمولی می شوند/ یک قدم تا بومی سازی

پست های GIS از چند منظر حائز اهمیت است که یکی از آنها اشغال فضای کم است که نه تنها استفاده از این پست هارا در داخل کلانشهر ها تسهیل می کند بلکه قابلیت استفاده آن را در مناطق کوهستانی ، دره های باریک، ایستگاه های زیر زمینی و حتی پست نیروگاه های آبی را فراهم می کند چراکه فضای اشغال شده برای نصب GIS حدود 10 تا 15 درصد فضای پست های معمولی است.

گفتنی است ضرورت استفاده هر چه سریع تر از تکنولوژی های روز جهان در حوزه انتقال برق علاوه بر اینکه از آلودگی های زیست محیطی جلوگیری می کند تلفات انرژی در بخش انتقال و توزیع را نیز کاهش می دهد.



انتهای پیام/

برچسب ها: برق ، پست برق ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
ایول بچه های مشهد کاش میشد ما با این همه سابقه تجربه بیکار نبودیم میشد بریم سر یکی از این کارا بازم ایول داره
آخرین اخبار