نبود استانداردهای بهداشتی در بیمارستان ها

معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت : در بازرسی های اخیر از بیمارستان ها نبود رعایت استاندارهای بهداشتی بسیار به چشم می خورد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی ماهر معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت در ششمین کنگره تجهیزات پزشکی که صبح امروز در سالن همایش های رازی برگزار شد، در بحث اهمیت عفونت بیمارستانی در بیمارستان ها اظهار داشت: در جهان سهم بسیار بزرگی از مرگ و میرها به عفونت های بیمارستانی تعلق دارد که در کشور ما رویدادهای چند ماه اخیر به نبود دقت کافی در همین موضوع و مسائل مربوط به عفونت ها بر می گردد.

وی درباره اجزای اصلی برنامه پیشگیری و کنترل بیماریهای عفونی بیمارستانی عنوان کرد: محیط آزمایشگاه، ارتقاء سلامت همگانی، ارزشیابی و پایش از طریق راهنماهای فنی، نیروی انسانی، سازماندهی ipc و نظام مراقبت از برنامه های پیشگیری و کنترل بیماری های عفونی است.

ماهر گفت: در زمینه پیشگیری برنامه هایی در معاونت درمان در دست اجرا است که در یک سال گذشته بحث سلامت ایمنی جدی تر شده و برنامه های مدونی همچون اجرای برنامه پیشگیری و کنترل عفونت با حدود ساختار معین از طریق اعتبار بخشی ملی، تخصص ردیف بودجه ای به برنامه Ipc در دانشگاه ها و بیمارستان های تابع برای اولین بار در دست اجرا است.

وی افزود: مشارکت در تولید راهنماها و استاندارد سازی خدمات پیشگیری و کنترل عفونت بیمارستانی با مشارکت تمامی ذینفعان، بهره گیری از جامع ترین و جدیدترین مطالب علمی و همچنین تدوین خط مشی پیشگیری از مقاومت ضد میکروبی در سطح ملی از دیگر برنامه های معاونت درمان و دفتر مدیریت است.

ماهر در زمینه تولید و بازنگری راهنماهای فنی پیشگیری و کنترل عفونت گفت: لزوم رعایت استانداردها و استفاده از وسایل حفاظت فردی نقش موثری در پیشگیری و کنترل عفونت ها دارد.

وی تصریح کرد: گذراندن دوره بازآموزی Ipc برای تمامی کارکنان خدمات سلامت با توجه به رده بندی شغلشان و تعداد تخت بیمارستانی در بخش های ویژه ضروری است.

ماهر در خصوص نظام مراقبت بیماران، بیان کرد: گزارش دهی وقایع ناخواسته مرتبط با ایمنی بیمار، جمع آوری آنالیز و گزارش دهی داده های مقاومت ضد میکروبی در حال اقدام است. 

وی تصریح کرد: حمایت از بیمارستان ها در جهت گزارش داده های آزمایشگاه های میکروبیولوژی، استانداردها و راهنمایی های ایمنی سازی و همچنین ارتقاء ظرفیت این آزمایشگاه ها از جمله اقدامات در معاونت درمان است. 

معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: بازنگری نظام پایش و ارزشیابی عفونت های بیمارستانی، جمع آوری اطلاعات از شاخص های فرایندی، جزء برنامه های اصلی است. 

وی اظهار کرد: ارتقای کیفیت دفع بهداشتی پسماندهای پزشکی توسط معاونت درمان و بهداشت با همکاری و استفاده از تکنولوژی های جدید به کاهش حجم پسماندهای عفونی کمک می کند. 

ماهر با بیان اینکه ایجاد تخت های ایزوله فشار منفی در بخش مراقبت های ویژه در برنامه ارتقاء استاندارد قرار دارند، اذعان کرد: ارتقاء رعایت بهداشت دست، بسیار مهم است و با وجود پروتکل الحاق شده از وزارت بهداشت، بازرسی ها نشان دهنده شیوع عفونت های بیمارستانی  ناشی از  آلودگی دست و  عدم رعایت بهداشت آن است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار