خسروآبادی گفت: میراث فرهنگی نسبت به سه سال گذشته وضعیت بهتری دارد و در سال جاری اعتبارات عمرانی به 4 میلیارذ و 800 میلیون رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اداره کل میراث فرهنگی استان تهران صبح امروز (یک‌شنبه ۷ شهریور) با اعلام کشف و ضبط تعداد قابل توجهی از کاشی‌های تاریخی به سرقت رفته از سر در بناهای تاریخی تهران، آن‌ها را در موزه رضا عباسی رونمایی کرد.

از جمله بناهای تاریخی که در این مدت به سرقت رفتند، کاشی‌های تاریخی خانه «صدیق اعلم»، «مسجدقنبرعلی خان»، «مسجد معمارباشی»، «خانه قیصری»، «حمام کشوری» و «تزئینات در ورودی مسجد سپه‌سالار» در این مدت به سرقت رفتند.

رجبعلی خسرو آبادی مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران ضمن تبریک هفته دولت در خصوص پیدا شدن این آثار تاریخی گفت: اشیای به سرقت رفته توسط یگان حفاظت استان تهران پیدا شد.

وی ادامه داد: حدود دو سال و 9 ماه پیش وقتی به این سازمان آمدم، هیچ پرونده‌ای در دیوان عدالت اداری پس از گرفتن رای خروج از ثبت امکان تجدیدنظر نداشت، اما در شرایط کنونی به دلیل ایجاد این امکان، می‌توانیم خانه‌هایی که پیش از این با رای دیوان عدالت از ثبت خارج شده‌اند را به لیست در انتظار ثبت اضافه می‌کنیم تا امکان ثبت این بناها بار دیگر فراهم شود. استان تهران با ویژگی‌هایی که دارد و با عنوان این که پایتخت ایران است از حیث تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره اهمیت ویژه‌ای دارد.

خسروآبادی تصریح کرد: مهمترین ویژگی تهران این است که یک چهارم جمعیت کشور در تهران است و مهمترین مبادلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در تهران رخ می‌دهد که همواره باعث شد در اداره شهر تهران مشکلاتی داشته باشیم.

*افزایش اعتبار عمرانی میراث فرهنگی به بیش از 4 میلیارد
وی اظهار داشت: در سه سال گذشته سازمان میراث فرهنگی تهران مدیریتی را ایجاد کرده تا در شهر تهران، شمیرانات و شهرری اداراتی را اخذ کنیم اما به لحاظ ساختاری، اعتباری و انسانی دارای مشکل هستیم که نبود این بحث باعث فرصت سوزی و ضرر برای تهران است. 

خسروآبادی افزود: ما در تهران از رتبه بدتر به بد رسیدیم و نسبت به سه سال گذشته وضعیت بهتری داریم. همه اعتبارات 92 قریب به 697 میلیون بود که در سال جاری به 4 میلیارذ و 800 میلیون رسیدیم.

وی تصریح کرد: همچنین اعتبارت عمرانی در گذشته منفی 27 درصد بود که این موضوع بیشتر مربوط به کاهش قیمت نفت است که این کمبود اعتبارات باعث شد در شهر تهران نتوانیم کارهایی عمرانی خوبی را انجام دهیم. 

*تعامل میراث فرهنگی با شهرداری
مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران در ادامه افزود: تعامل با شهرداری تهران در حوزه میراث، مرمت و حفاظت بافت تاریخی در حال انجام است و تعاملاتی که با شهرداری و برخی از مسئولان شهرداری نواحی پایتخت داشتیم، بناهای ارزشمند تهران را حفاظت کنیم.

وی همچنین رویکرد جدید خود در منطقه دوازده شهر تهران را متفاوت ارزیابی کرد و گفت:  این تعامل باعث شده بسیاری از بافت‌های تاریخی در این منطقه ی مرکزی حفاظت شود.

خسروآبادی در ادامه در خصوص حمایت مالی، شهرداری از بافت‌های فرسوده تاریخی افزود: افزون بر 200 میلیارد تومان با کمک شهرداری صرف مرمت، بهسازی و تجدید ساختار بافت‌های تاریخی شده است.

وی همچنین در خصوص اعتبارات دولت در قبال حفاظت میراث فرهنگی استان تهران گفت: در این مورد اعتبار میراث فرهنگی بسیار اندک است و امیدواریم با حمایت و تخصیص اعتبارات سایر دستگاه‌ها بتوانیم بناهای ارزشمند تهران را حفاظت و نگهداری کنیم چرا که این موضوع مربوط به یک دستگاه نبوده و این اماکن مربوط به تمام مردم و ملت ایران است.

*راه اندازی انجمن حمایت گردشگران میراث فرهنگی
خسروآبادی از راه اندازی انجمن حمایت گردشگران میراث فرهنگی خبر داد و گفت: با کمک ریاست استاندار و مسئولان استانی راه اندازی انجمن حمایت از میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده که امیدواریم در 3 شهرستان دیگر تهران این دستاورد را اجرایی کنیم.

وی  با اشاره به اعتبارات جاری میراث تهران گفت: این اعتبارات در سال 92 قریب به 6 میلیارد بود که امسال این مبلغ به 10 میلیارد تومان رسید و افزایش 65 درصدی داشت. این موضوع باعث شده که تاثیرات خوبی در سطح تهران شده است.

خسروآبادی با انتقاد از نبود شورای فنی در سه سال گذشته بیان کرد: ما توانستیم در این 2 سال و 9 ماه و 2 روز، شورای فنی را تشکیل داده تا بسیاری از برنامه‌ها را سامان دهی کنیم.

*ثبت ملی 14 اثر تاریخی تهران
وی در خصوص اخطار معاون میراث فرهنگی کشور در قبال ثبت نکردن به موقع آثار تاریخی گفت: قبل از سال 92 تنها یک اثر در تهران ثبت ملی شد که در حضور سه ساله‌ام میراث استان تهران 14 اثر ثبت ملی کرد.

خسروآبادی همچنین در خصوص حریم سنگ لچ گفت: ما توسط کارشناسان میراث تهران توانستیم حریم 13 نقطه از این محله را تهیه و تنظیم کنیم.

وی در ادامه در خصوص درخواست استعفای سپیده سیروس نیا معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: این شخص در این مدت سه ساله مسئولیتم چهار بار درخواست استعفا داد که این امر خود به علت نبود اسناد کافی آثار ثبتی بناهای تاریخی تهران بوده، که چندی پیش سازمان میراث فرهنگی کشور تذکر جدی به ما داده شد.

*کشف 1500 سکه تاریخی از دوران هخامنشی و اسلامی
در ادامه مرتضی ادیب‌زاده کارشناس میراث فرهنگی استان تهران گفت: متاسفانه ضعفی که در قوانین کشف آثار تاریخی هستند، ناقص است و بسیاری از متخلفان، اشیاء و آثار تاریخی را پس از کشف به صورت غیرمجاز خرید و فروش می‌کند و بسیاری از قضات با نبود اسناد و قوانین لازم در قبال محکوم کردن این سارقان این فروشندگان را تبرئه می‌کند. 

وی همچنین از کشف 1500 سکه تاریخی از دوران هخامنشی و اسلامی خبر داد و گفت: با همکاری یگان حفاظت استان تهران 1500 سکه تاریخی دوره هخامنشی و مجموعه ظروف آبی و سفید مربوط به دوران صفویه و بیش از 600 قطعه شکسته شده از یک گروه متخلف اخیرا کشف و ضبط شد.

در پایان مراسم یکی از خبرنگاران سه کاشی دزدیده شده خانه سی تیر  را به جناب خسرو آبادی نشان داد و تقدیم میراث کرد. خسرو آبادی در واکنش به کار فروشنده گفت: کار این افراد دزدی نیست چرا که قدمت این آثار کمتر از صد سال است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار