وضعيت هشدار دهنده بهداشت در مناطق مرزی / برپایی اردوی جهادی بهداشت و درمان در این مناطق

مسئول امداد و درمان سازمان بسبج جامع پزشکی کشور از استقرار بالغ بر 6 هزار تیم درمانی در مناطق صفر مرزی برای درمان و چکاپ اقشار بی بضاعت و مرز نشینان خبر داد.

قائد امینی مسئول امداد و درمان سازمان بسیج جامع پزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آخرین وضعیت بهداشت و سلامت مرز نشیان افزود:  طبق برنامه ریزی سال جاری مجموعا بالغ بر 6 هزار اردوی جهادی امداد و درمان برای رساندن خدمان بهداشت و سلامت در مناطق صفر مرزی مستقر می شوند که تاکنون 4 هزار مورد آن انجام گرفته و بقیه نیز تا پایان سال جاری به صورت سرکشی و بررسی مجدد وضعیت سلامتی اقشار محروم  به آن مناطق اعزام می شوند.

وی با بیان نیاز برخی از مناطق مرزی به بهره مندی از خدمات تخصصی و فوق تخصصی تری همچون جراحی تاکید کرد: امسال 70 بیمارستان صحرایی با قابلیت داشتن اتاق عمل های تخصصی، بخش های بستری و تریاژ، آزمایشگاه و داروخانه تخصصی با حضور داوطلبانه برجسته ترین اساتید جراحی و متخصصان رشته های مختلف علوم پزشکی در آن مناطق برپا می شود که در حال حاضر به طور میانگین هزینه تقریبی هر بیمارستان صحرایی بالغ بر یک میلیارد تومان است .

مسئول امداد و درمان سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور همچنین با اشاره به نحوه بهره مندی اقشار کم برخوردار مرز نشین از خدمات بیمارستانهای صحرایی نیز گفت: پس از اعزام و استقرار هر تیم درمانی عمومی، کاندیداهای جراحی معرفی و بعد از انجام برخی آزمایشهای بالینی برای دریافت خدمات بستری و جراحی تایید می شوند.

وی ابراز داشت: به علت هزینه بالای ایاب و ذهاب و وضعیت صعب العبور بیشتر مناطق مرزی، بیمارستانهای صحرایی در حومه و یا نزدیکترین محل به مجموعه روستاهای مرزی یا جوار خانه های بهداشت برپا میشوند که تا کنون 30 مورد آن در مناطق مختلف مرزی کشور برپا شده و 40 بیمارستان صحرایی دیگر نیز به زودی اجرا می شود. 

قائد امینی درخصوص وضعیت شیوع بیماری در مناطق صفر مرزی اظهار داشت: به طور عمومی در همه این مناطق مشکلات ستون فقرات ، بیماریهای زنان و زایمان و داخلی عمومیت بیشتری دارد ولی در مناطق مرزی جنوب بیماری های حاد عفونی و در منطقه مرزی شمال غرب کشور نیز گلکوم و آب سیاه و علی الخصوص مشکلات دهان و دندان شایع تر است . 

وی ادامه داد: سربازان مرزی کشورمان نیز در پادگانها به صورت دوره ای و منظم تحت معاینات پزشکی قرار می گیرند و با پوشش گستره بیمه خدمات درمانی و بیمه هاز تکمیلی تا 15 کیلومتری هر نقطه صفر مرزی کشورمان، همه سربازان از بهترین خدمات تخصصی و فوق تخصصی پزشکی بواسطه معاونت های بهداشت و درمانی نیروهای مسلح و دانشگاه های علوم پزشکی نظامی، بهره مند هستند. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار