معاون رئیس جمهوری در امور مناطق روستاهای کشور گفت: توسعه کشور از روستا آغاز شده و ادامه توسعه نیز به وسیله روستاها امکان پذیر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ابوالفضل رضوی در نخستین نشست مشترک شورای اسلامی استان خراسان رضوی و رؤسای شورای شهرستان‌ها افزود: مشکلات روستاییان متعدد است بخشی مربوط به مدیریت داخلی روستا و بخش دیگر مربوط به نیازهای روستاییان بوده که گاهی این 2 مسئله با هم اشتباه شده است.

وی خاطرنشان کرد: در قانون، روستا سکونت‌گاهی است که از 20 خانوار یا 100 نفر جمعیت تشکیل می‌شود.

معاون رئیس جمهوری در امور مناطق روستاهای کشور افزود: روستا،واحد تولیدی، مسکونی و اجتماعی است و با این نوع نگاه به روستاها نظام کشور متحول می‌شود.

رضوی گفت: روستاییان فقط با جهاد کشاورزی ارتباط ندارند که مدیریت بخش روستایی را به جهاد کشاورزی بدهیم بلکه حل مشکلات آنها مربوط به بخش‌های مختلف است.

وی در ارتباط با مشکلات اصلی روستاییان، گفت: یکی از مشکلات مسئله کمبود درآمد و شغل مناسب برای روستاییان در 22 استان کشور است.

رضوی افزود: میزان درآمد در این مناطق کمتر از هزینه خانوار است و به عبارتی همیشه مقروض هستند.

حاشیه در حاشیه با بی توجهی به حاشیه نشین ها

نماینده ی مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه مراسم گفت: شهر مشهد اکنون یک میلیون و 200 هزار نفر حاشیه‌نشین دارد و هر مکانی که جمعیت در آن جمع شود به دنبال آن قدرت و ثروت نیز جمع شده و اگر همچنان بی‌توجه باشیم حاشیه در حاشیه ایجاد می‌شود.

رضاشیران خراسانی افزود: با وجود تمام سرمایه‌گذاری‌ها نتیجه مناسب نگرفته‌ایم در همین راستا قرار است طرحی به نام سازمان روستایی زیر نظر معاون رئیس جمهور تصویب شود تا اقدامات مؤثری در حل مشکلات روستاییان صورت گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه وضعیت همسایگان کشور به گونه‌ای هست که تعداد زیادی مهاجر داریم و این افراد مشکلات بسیاری دارند امیدواریم بتوان چالش‌های این حوزه را ساماندهی کرد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این جلسه گفت: سرمایه دولت اعتماد و امید مردم است و اگر می‌خواهیم مردم را داشته باشیم باید شوراها را تقویت کنیم و در یک گفتمان درونی با یکدیگر به هم‌اندیشی بپردازیم.

مقصودی افزود: پذیرای طرح‌ها در زمینه مشکلات روستاها در مجلس هستیم زیرا هفته گذشته طرح کلیات دهیاری‌ها تصویب شده و باید اقدامات مناسبی انجام شود تا مهاجرت به صورت معکوس از شهر به روستا صورت گیرد.

وی در ارتباط با برنامه‌های توسعه روستاها گفت: این برنامه‌ها شامل حذف 20 درصد از درآمد کلانشهرها و اختصاص آن به شهرداری‌های زیر 100 هزار نفر جمعیت و همچنین کاهش یک درصد از ارزش افزوده دولت و انتقال آن به شورای عالی استان‌ها است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.