وزارت بهداشت در هفته ای که گذشت

منع دانشگاه‌ها برای تأسیس داروخانه‌ها در کلینیک،راه ناهموار دیالیز در پیچ و خم بدهی بیمه ها ، ابلاغ منشور حقوق بیمار به دانشگاه ها واظهار نگرانی پزشکان از اجرای طرح تمام وقتی از جمله مهم ترین رویدادها این هفته وزارت بهداشت به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛منع دانشگاه‌ها برای تأسیس داروخانه‌ها در کلینیک،راه ناهموار دیالیز در پیچ و خم بدهی بیمه ها ، ابلاغ منشور حقوق بیمار به دانشگاه ها واظهار نگرانی پزشکان از اجرای طرح تمام وقتی،سريال دنباله دار جريمه آمبولانس ها و افزایش 30 درصدی پذیرش در برخی دانشگاه ها از مهم ترین رویدادهای وزارت بهداشت در هفته به شمار می رود.

منع دانشگاه‌ها برای تأسیس داروخانه‌ها در کلینیک 

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت با اشاره به بحث تاسیس داروخانه‌های گیاهی گفت: کل فارغ التحصیلان داروسازی گیاهی كمتر از ۳۰ نفر هستند و ١٠ سال پيش وزارت بهداشت به آنها مجوز تاسیس داروخانه‌های گیاهی را داده است.

وی افزود: باید توجه کرد که بخش عمده‌ای از درمان و اعتقاد مردم ما سنتی است که البته تخلف هم در آن کم نیست. بنابراین نمی‌توانید این موضوع را حذف یا در فرهنگ و اعتقاد مردم تغییر ایجاد کنید. من تصور می‌کنم که طب سنتی یک فرصت و میراث است، اما به صورت مناسبی سامان نیافته است. 

وزیر بهداشت ادامه داد: حال اگر بتوانیم آن را سامان بخشیده و شناسنامه‌دار کنیم، کمک زیادی به کشور کرده‌ایم. یکی از مسیرهای این کار نیز تاسیس داروخانه‌های گیاهی است و ارائه کنندگان خدمات گیاهی را فقط به افرادی اختصاص می‌دهیم که طی چند سال اخیر در این رشته فارغ التحصیل شده‌اند.

سريال دنباله دار جريمه آمبولانس ها 

عبدالرضا محمدی عضو هیئت مدیره فوریت های پزشکی گفت: روز گذشته یکی از آمبولانس های آذربایجان شرقی در شهر تبریز، مادر باردار بدحالی را به بیمارستان الزهرا منتقل كرد و به علت بدحال بودن بيمار،پرسنل، آمبولانس را دوبل روبه روى بيمارستان پارك كرده كه پس از برگشت با برگه جريمه راهنمايي و رانندگي مواجه مى شوند.

گفتنی است؛ اين اتفاق دو بار تاكنون رسانه اى شده و همچنان هيچ اقدامی براى توجيه مسئولان راهنمايی و رانندگى صورت نگرفته است. اين مشكل عزم جدى وزارت بهداشت را مى طلبد.

ابلاغ منشور حقوق بیمار

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت : در همه جای دنیا ارائه خدمات با چالش رو به رو می شود. طبق گزارشی که این اواخر در یکی از نشریات بین المللی به چاپ رسید، یک سوم مرگ و میر در آمریکا به علت عوارض دارویی و خطاهای درمانی است.

وی اظهار داشت: تشکیل کمیته های رعایت حقوق بیمار در بیمارستان ها، ابلاغ چارچوب منشور حقوق بیمار به دانشگاه ها ،فعال شدن تیم اخلاق پزشکی و شورای عالی اخلاق از جمله اقدامات اخیر وزارت بهداشت در جهت کاهش خطاهای درمانی است.البته میلیون ها خدمت پزشکی در سال ارائه می شود که  بروز چالش در درصدی از خدمات، طبیعی است.

بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان 120 تختخوابی مصطفی خمینی طبس
 
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دومین روز سفر خود به  استان خراسان جنوبی، از بیمارستان طبس بازدید کرد. 

 این بیمارستان در سوم دیماه 1393 بهره برداری شده و به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. 

بیمارستان شهید سید مصطفی خمینی طبس در حال حاضر دارای 120 تخت فعال در بخش‌های بستری جراحی عمومی، ارتوپدی،گوش و حلق و بینی، اورولوژی، چشم ،زنان و زایمان، اطفال، داخلی، عفونی، قلب، اعصاب و روان است.

وجود نقصی مهم در جریان پرونده های قصور پزشکی

سید محمد صادق قریشی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی بیان کرد: باید سیستم رسیدگی و بررسی پرونده های قصور  پزشکی به شکل  نظام مند در قالب ایجاد معاونت کمیسیون های پزشکی ویژه برای تحلیل بخش های مختلف هر پرونده تشکیل شود و این اقدام تنها به برخی پرونده های خاص تعلق نگیرد.

وی گفت : این مهم در کشورمان نقص دارد زیرا به علت عدم اهتمام ویژه برای جمع آوری و تکمیل پرونده های قصور پزشکی، اغلب آنها ناقص هستند و به همین علت چرخه رسیدگی به چنین پرونده هایی در کشورمان صحیح نیست.

افزایش 30 درصدی پذیرش در برخی دانشگاه ها

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کمبود متخصص در برخی رشته های پزشکی در کشور، گفت: طی دو سال پذیرش متخصصان در برخی رشته‌ها ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی عنوان کرد: در ایران با جمعیت 80 میلیون نفر، سالانه تعداد کمی پزشک متخصص و در برخی رشته ها  هر سال 30 نفر تربیت می شوند اما در طول دو سال گذشته ظرفیت برخی رشته ها 30 درصد افزایش داشت و چندین سال زمان می برد تا پذیرفته شدگان، فارغ التحصیل شوند.

اظهار نگرانی پزشکان از اجرای طرح تمام وقتی 

علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره مصوبه جدیدی مبنی بر طرح تمام وقتی پزشکان اظهار داشت : اگرچه این مهم به عنوان طرحی جدید در متن قانون مورد تایید واقع شد، اما  با وجود برخی مشکلات ، تحقق آن پیشرفت های لازم و ضروری را می طلبد درغیر این صورت  اجرای آن  می تواند با چالش های جدی  همچون محاسبه تعرفه واقعی واجرای آن مواجه شود موردی که تاکنون به علت بدقولی بیمه ها و فاصله چشمگیر بخش دولتی با قیمت واقعی خدمات آن‌طور که باید محقق نشده است. 

وی با اشاره به اینکه تمام وقتی منجر به افزایش کیفیت خدمات در بخش های دولتی می‌شود، گفت: بخش اعظم آنها بیماران کم بضاعت هستند که  اجرای صحیح و کامل و تمام عیار آن می تواند منجر به ارتقاء  خدمات درمانی به تعداد قابل توجهی از بیماران شود ، اما قیمت  خدمات در بخش های دولتی اولین چالش پیش روی این طرح به شمار می‌رود 
.
ایجاد پایگاه‌های بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در سراسر کشور 

شریعت معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به خدمات این دانشگاه در سطح کشور در حوزه بهداشت و درمان اظهار داشت‌: با حمایت وزارت بهداشت امروز به ازای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت در کل کشور برپا کرده و خدمات بهداشتی درمانی به مردم آن مناطق در سطح بسیار بالایی ارائه شده است.

وی بیان کرد: پرونده‌های الکترونیکی سلامت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شده و برای ارائه بهتر خدمات بهداشتی و درمانی سامانه یکپارچه بهداشت فعالیت خود را آغاز کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار