همزمان با هفته دولت،عملکرد مدیریت سبز دستگاه ها و نهادهای استان ارزیابی خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: مدیریت سبز مجموعه ای از اقدام های جامع، هدفمند و مستمری است که در سطوح مختلف دستگاه ها و نهادهای مختلف صورت می گیرد تا وضعیت موجود هر سازمان را در جهت نیل به وضعیت دولت سبزارتقا و تداوم بخشد.
 حمید ظهرابی افزود: براساس ماده 190 قانون برنامه پنجم توسعه و براساس اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و آئین نامه این قانون، کلیه دستگاه های اجرایی و مؤسسات و نهادهای عمومی دولتی موظفند برای کاهش اعتبارات هزینه ای دولت، اعمال سیاست های مصرف بهینه منابع و حفظ محیط زیست برای اجرای برنامه مدیریت سبز شامل مدیریت مصرف انرژی،آب، مواد اولیه و تجهیزات، کاهش مواد زائد جامد و بازیافت آنها در ساختمان ها و وسایل نقلیه اقدام کنند.
وی گفت: دستگاه های عمومی موظفند گزارش سالانه مدیریت سبز شامل اقدام های انجام شده و تحقق شاخص های مرتبط را به سازمان حفاظت محیط زیست و مراکز استانی این سازمان ارسال کنند تا مورد ارزیابی قرار گیرند و در این راستا همزمان با هفته دولت، عملکرد مدیریت سبز دستگاه ها و نهادهای استان ارزیابی خواهد شد و از دستگاه های فعال در این زمینه قدردانی می شود.
به گفته ظهرابی ازاهداف مدیریت سبزمی توان به اجتناب از مصرف بی رویه آب، برق، بنزین، گازوئیل و سایر اقلام و حامل های انرژی، اجتناب از مصرف بی رویه کاغذ، مواد اولیه و سایر اقلام مصرف شدنی، بازیافت ضایعات، تصفیه و بازچرخانی آب، مبارزه با عوامل آلوده کننده محیط های کارو زندگی، نگهداری و توسعه فضای سبز در محل های کار و تولید اشاره کرد.
به عنوان نمونه کاهش مصرف انرژی با به کاربردن لامپ های کم مصرف و کلیدهای اتوماتیک، موتورخانه های هوشمند، صرفه جویی در مصرف آب با کم کردن فشار جریان آب در ساختمان ها، تعمیر به موقع شیرآلات و استفاده از شیرهای اتوماتیک، در بخش کاغذ، در حد امکان استفاده نکردن از کاغذ (paperless) و جداسازی پسماند خشک در جهت بازیافت از مصادیق مدیریت سبز است.
وی تصریح کرد: همچنین آموزش کارکنان و مدیران و تغییر نگرش و بینش آنها برای استفاده بهینه از منابع موجود، جلب مشارکت کارکنان و مدیران برای حل و رفع مسائل زیست محیطی و صرفه جویی درمنابع، بازنگری و مهندسی مجدد در جانمایی و استفاده از ساختمان ها، اتاق ها، پارکینگ و سایر امکانات فیزیکی سازمان ها و شرکت ها از اهداف دیگر مدیریت سبز در دستگاه ها و نهادهاست.
ظهرابی اظهار کرد: علاوه بر این تشکیل بانک اطلاعات زیست محیطی و مدیریت سبز برای اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات با دستگاه های مختلف داخلی و خارجی و استفاده از تجارب و نوآوری های آنها، کاهش هزینه های دولت و شرکت های دولتی و افزایش منابع درآمدی آنها، پیوستن به نظام جهانی جامعه سبز و توسعه پایدار برای حفظ محیط زیست از جمله هدف های دیگر مدیریت سبزعنوان شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه ارزیابی عملکرد مدیریت سبز دستگاه ها و نهادهای استان در دو مرحله خود ارزیابی ازطریق تکمیل و ارسال فرم های مربوطه توسط دستگاه ها و مرحله بازرسی توسط کارشناسان محیط زیست و ممیزی آن ها در این زمینه صورت می گیرد افزود: از فعالان استانی درزمینه مدیریت سبز در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی قدردانی خواهد شد.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.