اردبیل؛

وجود 22 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر 22 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور وجود دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ علی جنتی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در حال حاضر 22 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سطح کشور وجود دارد که با توجه به محدودیت منابع احداث کانون جدید در دستور کار نیست و تلاش می‌کنیم که کانون‌های موجود را تجهیز و نوسازی کنیم.

وی افزود: تلاش فعالان عرصه‌های فرهنگی، هنری و قرآنی در راستای کمک به ارتقای سطح فکری و فرهنگی جامعه بوده و این افراد که برخوردار از دانش و هنر بوده در نهایت زمینه‌ساز توسعه جامعه می‌شوند و فعالیت‌های آنها برای جامعه ثمربخش خواهد بود.

جنتی گفت: در حال حاضر 2 هزار موسسه قرآنی در کشور فعالیت می‌کنند و 200 میلیارد تومان به برنامه‌های قرآنی در کشور اختصاص یافته و این بودجه در اختیار دبیر شورای فرهنگی بوده که تاکنون یک درصد هم از این بودجه تخصیص نیافته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص اعطای یارانه مطبوعات افزود: اعطای یارانه مطبوعات در سال‌های اخیر از هرج و مرج خارج شده و نابه‌سامانی‌های این حوزه را برطرف کردیم و در حال حاضر با همکاری اصحاب رسانه٬ آیین‌نامه‌ای برای پرداخت یارانه به نشریات تدوین شده و براساس عدالت این یارانه پرداخت می‌شود‌.

جنتی بیان کرد: یکی از اقدامات دولت یازدهم تعامل و ارتباط مناسب با اصحاب قلم و هنر است و در حوزه کتاب نیز فضا بسیار وسیع‌تر شده است و انتشار کتاب که در گذشته با مشکلاتی از قبیل توقیف مواجه بود در حال‌حاضر در سایه تبادل فکر و آزادی به راحتی منتشر می‌شود.

وی اظهار کرد: در حوزه سینما در زمان شروع دولت یازدهم نشستی صمیمانه با گروه‌های فعال سینمایی داشتیم و همه از مشکلات این حوزه گله داشتند که با اقدامات صورت گرفته خانه سینما دوباره راه‌اندازی و فعال شد و فعالیت‌های مناسبی در حوزه تولید فیلم‌های سینمایی انجام شد که به طور کلی می‌توانیم بگوییم در حال حاضر دوره شکوفایی سینمای ایران فرا رسیده چرا که فیلم‌های ساخته شده توسط جوانان ایرانی در جشنواره‌های ملی مقام و عناوین فراوانی کسب می‌کنند.

جنتی گفت: به طور مثال فیلم سینمایی "من سالوادور نسیتم" تا به امروز 17 میلیارد تومان فروش داشته که این امر نشان از استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی دارد و در ایام عید نوروز نیز برخی سینماهای کشور به صورت شبانه‌روزی فیلم‌ها را اکران می‌کردند که این موضوع در گذشته اتفاق نیفتاده بود که این نشان از تولید فیلم‌های کیفی‌ دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در سه ماهه نخست امسال 8 میلیون نفر در سینماهای کشور حضور داشته و به تماشای فیلم نشستند که در این مدت نیز بیش از 60 میلیارد تومان سینماهای سراسر کشور فروش فیلم‌های اکران شده را تجربه کردند.

جنتی با اشاره به اینکه 7 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبارات فرهنگی امسال کشور بوده است٬ بیان کرد: متاسفانه از این اعتبارات فقط یک هزار میلیارد تومان به وزارت فرهنگ و ارشاد اختصاص داده شده و ما بقی نیز در اختیار برخی دستگاه‌های فرهنگی از جمله صداوسیما قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید اختصاص اعتبارات فرهنگی به صورت متوازن در کشور توزیع شود٬ گفت: ما در این زمینه مشکلی نداریم ولی باید برنامه‌های تمام دستگاه‌های فرهنگی با هماهنگی هم انجام شود تا بتوانیم رشد چشم‌گیری در توسعه برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جشنواره‌های فرهنگی متناسب با مزیت‌های استان‌ها است که باید متناسب با استان اردبیل نیز جشنواره‌ای ملی در این استان برگزار شود تا بتوانیم جایگاه فرهنگ و هنر اردبیل را به همگان معرفی کنیم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.