طرح آبیاری قطره ای 55 هکتار از باغات روستای کافی الملک شبستر به بهره برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ طرح آبیاری قطره ای با مشارکت اهالی این روستای 500 خانواری و با اعتباری افزون بر هشت میلیارد و 715 میلیون ریال که یک میلیارد و 307 میلیون ریال آن به عنوان آورده شخصی روستائیان و بقیه از منابع دولتی تامین شده است.

هدف اجرای آبیاری تحت فشار در پایاب چاه های عمیق و نیمه عمیق در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه، استفاده بهینه از منابع آب و خاک و افزایش راندمان آبیاری به مورد بهره برداری رسید.

تعداد قطعات زمین واقع در این طرح 91 قطعه و شرکای آن 61 نفر است که استخری با حجم ذخیره آب به میزان 10 هزار مترمکعب، آبدهی 25 لیتر در ثانیه، صرفه جویی سالانه 200 هزار مترمکعب در مصرف آب و قدرت برق مورد نیاز به میزان 73 کیلوات از ویژگی های طرح آبیاری قطره ای باغات روستای کافی الملک (کفن لی) است.

امام جمعه شهرستان شبستر در مراسم بهره برداری از این طرح با بیان اینکه ایجاد فرصت های جدید عمرانی و آبادانی در شهرستان ها و روستاهای مختلف و دارای مزیت های نسبی از وظایف دولت ها است، گفت: در این سال باید مسئولان در حوزه های مختلف به ویژه در بخش کشاورزی تلاش های زیادی از خود نشان دهند تا اقتصاد روستاها پا گرفته و روستائیان از منافع آن بهره مند شوند.

حجت الاسلام محمدزاده افزود: طرح آبیاری قطره ای در این روستا یکی از نمودهای عینی و قابل لمس همکاری های تنگاتنگ دولت و ملت است که نقش تعاونی که مورد تاکید اسلام است، در آن به منصه ظهور رسیده است.

وی، خواستار افزایش درآمدهای روستائیان با اجرای طرح ها و پروژه های مختلف عمرانی شد و با بیان اینکه افزایش درآمدها راهکار اصلی برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها است، یادآور شد: با توجه به پسروی آب دریاچه ارومیه در مناطق وسیعی از شهرستان شبستر، مردم این منطقه به شدت نیازمند اجرای طرح های کشاورزی در حوزه آب و خاک هستند.

حجت الاسلام محمدزاده با ارج نهادن به همکاری های دولت و مردم در اجرای طرح های عمران روستایی ، گفت: باید این رفتارها و تعاملات سازنده همچنان ادامه یابد تا روستاها حرکت به سمت توسعه را سرعت بخشند.

فرماندار شهرستان شبستر نیز در این مراسم، از آغاز بهره برداری از تعداد 65 طرح در بخش های مختلف صنعتی، معدنی، بهداشتی و درمانی، عمران شهری و روستایی و کشاورزی طی هفته دولت در این شهرستان خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح ها بیش از 460 میلیارد ریال هزینه و سرمایه گذاری شده است.

منصور طالب پور اظهار کرد: از مجموع هزینه های فوق، بیش از 10 درصد در قالب مشارکت های مردمی جذب و تامین اعتبار شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان شبستر در جذب قیر یارانه ای و رایگان مقام اول آذربایجان شرقی را دارد، افزود: این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و 711 تن قیر به ارزش 250 میلیارد ریال جذب کرده است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.