کم آبی مشکل حاد سمیرم و دغدغه همه مردم شهرستان در حوزه کشاورزی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عضو شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به برخی از مشکلات شهرستان سمیرم گفت: بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از سمیرم خارج می شود اما با این همه خروجی آب این شهرستان و کشاورزان تخصیص دائم ندارند و این کم آبی مشکل حاد سمیرم و دغدغه همه مردم شهرستان است.

علی جامه کهن بیان کرد: در راستای کم آبی، مردم سمیرم معترض هستند که 2/1 میلیارد مترمکعب آب از این شهرستان خارج می شود اما متاًسفانه هیچ مسئولی تلاشی برای مهار کردن این آبها نمی کند.

وی با اشاره به سدهای دهان و حنا به عنوان مشکل دیگر این شهرستان گفت: اگر بتوانیم سد دهان را احداث کنیم آب آبشار جمع آوری می شود و تا حدودی مشکلات کشاورزان برطرف خواهد شد و ظرفیت سد حنا بیش از 54 میلیون مترمکعب آب است اما متاسفانه با 8/6 مترمکعب آب، در سال جاری خسارت زیادی به کشاورزان وارد شده است.

عضو شورای اسلامی استان اصفهان افزود: زمین های کشاورزی شهر حنا شامل 20 هکتار از اراضی استان است وکشاورزان این منطقه به دلیل مشکلات کم آبی مجبور به مهاجرت از شهر خود شده اند و در این باره پمپاژ آب رودخانه به پشت دریاچه سد حنا در فصل های که کشاورزان کمه و مورک آب نیاز دارند راهکار مناسبی برای رفع این مشکل است.

جامهه کهن بیان کرد:امید وار هستیم که بتوانیم آب رودخانه ماربر را مدیریت و مهار کنیم و برای این کارباید سد آب ملخ را که 250 متر مکعب ذخیره آب دارد را احداث کنیم و از این مقدار آب باید 5/1 لیتر در ثانیه را در فصل های کشاورزی به دشت کمه و مورک انتقال دهیم و در دیگر ماه های سال و گذراندن زمستانی با توجه به کوهستانی بودن منطقه آب به پشت دریاچه سد حنا می آید و ذخیره می شود.

وی افزود: از مسئولان استانی و وزارت نیرو تقاضا دارم که تخصیص های آب این شهرستان را بدهند تا کشاورزان با این همه خروجی آب به دنبال آب کم و موقت نباشند و برای همین از مسئولان می خواهیم که 3 هزار لیتر در ثانیه به حوزه ماربر تخصیص دائم دهند.



انتهای پیام/ب

برچسب ها: کم آبی ، کشاورزی ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار