زاهدان،

سیستان وبلوچستان رتبه اول کشت خرما درکشور

رییس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان رتبه اول کشت خرما و رتبه دوم میزان تولید را در کشور دارد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از زاهدان،نجفی گفت:در راستای توسعه باغات خرما دراستان در سال‌های اخیر سازمان جهادکشاورزی اقدام به حذف باغات قدیمی و غیراصولی نموده و نیز کشت بافت تجاری و مرغوب و بازارپسند خرما را در اختیار کشاورزان قرار داده است.

وی سطح زیرکشت باغات استان را 80  هزار هکتار اعلام کرد و تصریح کرد: از این میزان سطح زیرکشت 54 هزار هکتار به کشت خرما اختصاص دارد که 44 هزار هکتار آن بارور بوده و 25 هزار هکتار از باغات خرمای استان بیمه هستند.

وی گفت: از نخلستان‌های بارور سالانه بیش از 220 هزار تن محصول خرما برداشت می‌شود.

عضوهیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان نیزگفت:خاک ناحیه بلوچستان استعداد رشد و پرورش همه نوع خرما بخصوص انواع مرغوب آن مثل مضافتی و ربی را دارد.

دکتر ابراهیم زاده افزود: عمده نخلستان‌های استان در بلوچستان بخصوص در حوزه سراوان، سرباز و ایرانشهر وجود دارد.

وی ادامه داد: در بلوچستان نخل به مفهوم واقعی درخت زندگی است چون غذای اصلی مردم این ناحیه خرما و فرآورده‌های آن است.

ابراهیم زاده تاکید کرد:وجود انواع مختلف خرما، تنوع بهره برداری، تهیه خوراکی‌های گوناگون و دهها استفاده جنبی از این درخت حیات بخش نقش شگفت‌انگیز نخل در زندگی بلوچ را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: منطقه بلوچستان غذاهای مختلفی با خرما درست می‌کنند و خرما اصلی‌ترین غذای بلوچ است.

دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: محصول خرمای بلوچستان زمینه رقابت با انواع مختلف آن در کشور را دارد و حتی به دلیل مرغوب بودن آن گاهی اوقات این محصول را در جعبه‌های مختلف با عنوان محصولات خرمای دیگر شهرها به بازار عرضه می‌کنند.

انتهای پیام/پ
برچسب ها: خرما ، مقام نخست ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اروین
۰۵:۱۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۶
دمشون گرم
آخرین اخبار