شهر آدلاید استرالیای جنوبی میزبان مراسم شب خیام بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ این همایش را انجمن فرهنگی ایرانیان استرلیای جنوبی  با حضور دکتر کاووس حسن لی استاد دانشگاه شیراز در استرالیا برگزار شد.
دکتر حسن لی  با اشاره به عوامل مهمی چون  تاثیر خردگرایی کسانی ازجمله فارابی، ابوریحان بیرونی، زکریای رازی و ابن سینا، اهمیت فراوان شهر نیشابور و ورزش فکری خیام را در دانش های ریاضی، هندسه، نجوم و فلسفه دانست و بیان کرد :عامل پدیدآمدن شخصیتی چون خیام  اوضاع اجتماعی و فرهنگی و جدا ل‌های فراوان میان فرقه های گوناگون فکری در سده های چهارم تا ششم هجری است.
وی با برسی ویژگی¬های برجسته¬ اندیشه¬ خیامی در چهار شاخه گفت: پرسش‌های بنیادی در پیوند با هستی، به ویژه روشن نبودن آغاز و انجام آن، تردیدهای جسارت ‌آمیز و جنجال برانگیز را در باورهای عمومی از دین و بی‌اعتبار دانستن قاطعیت اندیشگانی،نگاه‌های تلخ، تحقیرآمیز و پوچ‌انگارانه به جهان موجود،سفارش‌های پی‌درپی غنیمت شمردن فرصت‌ و شادمانه زیستن در این فرصت زودگذر را ازجمه این چهار شاخه مهم دانست.
گفتنی است، این نشست چهارساعته آخرین نشست رسمی، از سلسله نشست هایی بوده که در کشور استرالیا در سفر اخیر کاووس حسن لی برای ایشان برنامه ریزی شده بود.
انتهای پیام/س
برچسب ها: خیام ، استرالیا ، همایش ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.