معرفی جنگ‌افزار/

رد پای موشک "فاگوت" در نبردهای سرنوشت‌ساز "حلب" + مشخصات و تصاویر

گزارش‌ها نشان می‌دهد تروریست‌ها از موشک ضدتانک فاگوت در سوریه استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  موشک های ضد زره نقش مهمی را در جنگ های زمینی ایفا می کند. یکی از این موشک ها "فاگوت" است که در منطقه غرب آسیا نیز در نبردهای مختلف به کار برده شده است. 

**مشخصات موشک "فاگوت" 

اتحاد جماهیر شوروی سابق از دهه 60 میلادی به دنبال ساخت یک موشک نیمه هدایت شونده بود که در دهه های 70 و 80 میلادی "فاگوت" به دست ارتش این کشور توسعه یافت. 

"فاگوت" یک موشک کوچک و پرتابل است که هم می توان با خودرو زرهی آن راشلیک کرد.  در درون یک محفظه استوانه ای پولم ساخته و درون لانچر پرتاب لود می شود . لانچر از نوع ۹ پی ۱۳۵ بود که یک سایت هدف گیری و هدایت بر روی خود دارد. 

رد پای موشک

رد پای موشک

استفاده از سامانه هدایت  نیم خودکار   باعث شده تا بتوان با "فاگوت" هدفی را با سرعت ۶۰  کیلومتر بر ساعت نیز مورد اصابت قرار داد. برد موشک  در نسخه اولیه ۹ ام ۱۱۱ ، ۲۰۰۰ متر و در نسخه ۹ ام۱۱۱ ام  ۲۵۰۰ متر است. این موشک قابلیت نفوذ 400 متری در زره را دارد. 

سایت  "آرمای گاید (Army Guide)" درباره موشک ضد تانک "فاگوت" می‌گوید: این موشک که با نام اشپیگوت (AT-4 Spigot) نیز شناخته می‌شود، از دهه 70 میلادی طراحی و تولید  شده است.

این سایت ادامه داد: موشک مذکور یک سر جنگی 1/7 کیلوگرمی شدید‌الانفجار دارد که می‌تواند حداقل 400 میلی متر در زره نفوذ کند. "فاگوت" نسخه‌ها و مدل‌های گوناگونی دارد که برد آن بین 2 هزار تا 2 هزار و 500 متر است. 

سایت   "آرمای گاید (Army Guide)" درباره لانچر این موشک نوشت: لانچر موشک "فاگوت" بیش از 22 کیلوگرم وزن دارد و توسط شخص قابل حمل است. 

این سایت با بیان اینکه موشک‌های "فاگوت" توسط نفربرهای "بی‌ام پی-1"  (BMP-1) و "بی ام دی- 1 (BMD-1) " نیز حمل و شلیک می‌شود، یادآور شد: هدایت اپتیکی "فاگوت" قابلیتی را برای این موشک به وجود می‌آورد که اهداف را با دقت بیشتر منهدم کنند.

سایت  "آرمای گاید (Army Guide)" درباره کشورهای دارنده این موشک نیز نوشت: افغانستان، الجزایر، آنگولا، بلاروس، جمهوری چک، اوکراین، روسیه، موزامبیک، لیبی، کویت ، هند و ...  موشک "فاگوت" را در اختیار دارند.

رد پای موشک

رد پای موشک

**کاربرد موشک های "فاگوت" در سوریه

رد پای برخی موشک های ضد تانک پیشرفته  در نبرد دو سال اخیر سوریه و به خصوص شمال این کشور به خوبی مشخص است. در حقیقت تروریست های تکفیری با کمک پادشاه قطر و عربستان به موشک های "فاگوت" برای حمله به تانک های ارتش سوریه دست یافته اند. 

رد پای موشک


"محمد الرشید" مسئول رسانه ای تروریست های "جیش الحر" در این زمینه می گوید: موشک های ضد زره "فاگوت" و موشک  "تاو" توسط برخی از کشورهای دوست (عربستان و قطر) به ما رسید. 

برخی رسانه های کشورهای منطقه نیز به نقش موشک های ضد تانک "فاگوت" در درگیری ها سوریه اشاره دارند. السفیر در گزارش سال 2015 خود با بیان اینکه تروریست های تکفیری در یک مقطع نبردهای شدید حلب ، 40 بار از موشک "تاو"  و "فاگوت"در ریف جنوبی حلب استفاده کرده اند"، عنوان داشت:ارزیابی ها حاکی هستند که سعودی ها تاکنون ده درصد موشک های ضد تانک از اصل معامله 960 میلیون دلاری را از آمریکا تحویل گرفته اند.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: در زمستان سال 2015 میلادی و در میدان نبرد "خلصه" نمونه های جدید موشک "فاگوت" که برد آن به 2500 متر می رسد، استفاده شده است. 

السفیر افزود: سعودی ها تعداد زیادی از موشک های ضد تانک را به ریف جنوبی حلب منتقل کرده اند و براساس تاکید منابع میدانی موثق ، جبهه النصره، احرار الشام دو گرو عمده هستند که از این موشک استفاده می کنند.

السفیر تاکید کرد: هر موشک "فاگوت" 30 هزار دلار است و علیه اهداف انسانی و استحکامات استفاده می شود و گروه جندالاقصی که نزدیک به داعش است از این کمک آمریکا بهره مند شده است و در اتاق عملیات نیروهای امنیتی ترکیه مشارکت دارد.

گزارش ها نشان می دهد که وزارت دفاع آمریکا همزمان با حضور ارتش روسیه در سوریه، صدها فروند موشک ضد تانک "فاگوت" و "تاو" را خرید و در اختیار تروریست های تکفیری قرار داد.

گزارش از محمد زرچینی 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار