وزیر بهداشت با اشاره به مخالفت خود با دولتی شدن داروخانه‌ها بیان کرد: اداره دولت پر هزینه و بدون سود است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در مراسم افتتاحیه انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به اینکه نقش جامعه داروسازی در حوزه سلامت مانند سایر ارکان این عرصه بی‌بدیل است گفت: 20 هزار داروساز در کشور وجود دارد که زنجیره‌ خدمتی تشکیل می‌دهند و حضورشان بسیار حیاتی است.

وی با اشاره به اینکه داروساز واسطه شفا است ادامه داد: اگر از این مسیر آسیب ببینیم تمام زحمات پیش از آن بی‌ثمر می‌شود.

وزیر بهداشت عنوان کرد: داروساز‌ها در طی سال‌های اخیر در حوزه اقتصاد مقاومتی نقش آفرین بوده‌اند و جزو یک درصد برتر دنیا هستیم همچنین تجلی اقتصاد مقاومتی به داروسازان تولید 97 در صد دارو به داخل کشور است.

هاشمی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت دولت با بحران دارویی مواجه بودیم سرعت عمل دولت و همکاری جامعه داروسازان سراسر کشور به موفقیت انجامید.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته دستاوردهای خوبی در حوزه داروسازی داشتیم گفت: برخی اقلام دارو کاهش یافته و 100 قلم دارو وارد بازار شده و مورد مصرف است.

هاشمی افزود: ما با دولتی شدن داروخانه‌ها مخالفیم چون اداره دولت ثمر‌بخش نیست و پر هزینه و بدون سود است.

از اداره سالم داروخانه ها استقبال مى كنيم
وي با اشاره برخورد برخى مسئولان درخصوص راه اندازى داروخانه در كلينيك هاى ويژه،بيان كرد: برخورد برخى دوستان را نمي پسندم، ٦ هزار و ٥٠٠ كلينيك براى استقرار نظام ارجاع در حال راه اندازى است تا پاسخگوي نياز مردم باشد بنابراين بايد داروخانه در اين كلينيك ها موجود باشد. به دانشگاه ها اعلام كرديم كه حق تأسيس داروخانه در كلينيك ها را ندارند اما بايد براى ساخت آن مشاركت كنند. از طرفى هيچ مجوزى براي گسترش و توسعه داروخانه هاى دولتى ،به جز چند داروخانه آموزشى وجود ندارد.

هاشمى با بيان دستاوردهاى حوزه دارو در كشور،افزود: سهم ريالى دارو در بازار از ٦٢ درصد به ٧٠ درصد افزايش و واردات دارو ،٣٥٠ ميليون دلار كاهش يافته است. البته چالش هايى هم در حوزه دارو و درمان ، از سوى بيمه ها و بيمارستان ها داشتيم كه موجب شرمندگي ما شد. قرار نبود مطالبات براى اين مدت بى پاسخ بماند، بنا بود ظرف دو هفته، ٦٠ درصد اسناد و ظرف سه ماه، ٤٠ درصد پرداخت شود كه عملى نشد.

وزير بهداشت ادامه داد: از جامعه داروسازان خواهش دارم كه از تعرفه خدمات دارويى مراقبت كنند. زير سقف حرف زدن خوب است اما وقتى مباحث به رسانه ها منتقل مى شود، مخالفان منافع داروسازان را مورد مخاطره قرار مى دهند. درست است از تعرفه ها راضى نيستيد اما اصل آن در معرض آسيب است.

هاشمی با اشاره به بحث تاسیس داروخانه‌های گیاهی گفت: کل فارغ التحصیلان داروسازی گیاهی كمتر از ۳۰ نفر هستند و ١٠ سال پيش وزارت بهداشت به آنها مجوز تاسیس داروخانه‌های گیاهی را داده است. حال این موضوع چه مشکلی برای شما ایجاد می‌کند؟ چرا در این زمینه تردید و اضطراب ایجاد می‌کنید؟

وی افزود: باید توجه کرد که بخش عمده‌ای از درمان و اعتقاد مردم ما سنتی است که البته تخلف هم در آن کم نیست. بنابراین نمی‌توانید این موضوع را حذف یا در فرهنگ و اعتقاد مردم تغییر ایجاد کنید. من تصور می‌کنم که طب سنتی یک فرصت و میراث است، اما به صورت مناسبی سامان نیافته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: حال اگر بتوانیم آن را سامان بخشیده و شناسنامه‌دار کنیم، کمک زیادی به کشور کرده‌ایم. یکی از مسیرهای این کار نیز تاسیس داروخانه‌های گیاهی است و ارائه کنندگان خدمات گیاهی را فقط به افرادی اختصاص می‌دهیم که طی چند سال اخیر در این رشته فارغ التحصیل شده‌اند.

هاشمی با بیان اینکه هدف ما این است که بتوانیم در درازمدت عطاری‌ها را سامان دهیم، گفت: این کار نیاز به زمان و مقداری واقع بینی دارد. بنابراین به جای اینکه احساسی تصمیم بگیریم باید عمیق‌تر به موضوعات نگاه کنیم. سازمان غذا و دارو نیز باید از نظرات صنف استفاده کند که تا کنون این کار را انجام داده است، اما شاید کافی نبوده است.


وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگری که از شما داروسازان می‌خواهم، رعایت حقوق مردم است. شما بخشی از مردم هستید و باید هم در واردات دارو و هم در تولید داخلی آن بحث ارتقای کیفیت یکی از اهدافی باشد که آن را دنبال می‌کنید. اقدامات شما می‌تواند موضوعاتی را که از دید سیاست‌گذاران و شرکت‌های تولید کننده پنهان مانده، روشن کند.

وی افزود: در زمینه کیفیت مشکلاتی وجود دارد. بنابراین یک سری جلسات خصوصی داشته باشید و درباره فرآورده‌ها صحبت کنید؛ چرا که مصرف کنندگان فراورده‌ها را با هم مقایسه می‌کنند.

هاشمی عنوان کرد: من هم درباره دارو و هم در زمینه تجهیزات پزشکی علی رغم فشارها و اتهامات تاکید می‌کنم که برای ما حق و سلامت مردم اصل است و ما تا جایی از تولید داخل حمایت می‌کنیم که به سلامت مردم آسیب وارد نکند.

هاشمی تاکید کرد: باز دارویی باید حمایت کنید که هم در ورودش به بازار و هم در میزان اثربخشی، حداقل مشابه نوع خارجی‌اش باشد. البته در این دولت حمایت خوبی از داروهای تولید داخل وجود دارد؛ به طوریکه گفتیم 75 درصد هزینه خرید یک برند را به شرط اینکه GMP را دریافت کند، تضمین می‌کنیم. بنابراین باز هم تاکید می‌کنم که در انجمن جلسات مشترکی برای ارتقای کیفیت داروهای تولید داخل برگزار کنید، چرا که این حق مردم است و مردم برای ویزیت، آزمایشگاه و ... پول می‌پردازند و برای درمان به ما مراجعه می‌کنند. حال اگر دارو و تجهیزاتی را که به آنها می‌دهیم با قضاوت پزشک متفاوت باشد، آسیب رسان است. بنابراین همواره باید در جهت ارتقای کیفیت دارو تلاش کنیم.

وزیر بهداشت همچنین گفت: من از سازمان غذا و دارو و دکتر دیناروند هم تشکر می‌کنم. البته امروز از غایبان اصلی این همایش هستند. امیدوارم که برای آقای دکتر رفع خستگی شود، زیرا برخی‌ سازمان غذا و دارو را خیلی اذیت می‌کنند. البته همواره حاشیه‌سازی در این حوزه زیاد بوده است و کار کردن در حوزه سلامت بسیار سخت است و اگر خیر دنیا و آخرت را هم به من می‌دادند این کار را نمی‌کردم؛ چرا که از جمله مسائلی است که آزار دهنده است.

هاشمی ادامه داد: هر چقدر که بیشتر کار کنید، بیشتر توی چشم هستید. حال اگر کار نکنید باید پرسید پس چرا مسئولیت قبول کردید، اگر هم کار کنید برخی فکر می‌کنند که افکار خاصی در سر دارید و هیچ کس از توهم توطئه در کشور ما مصون نیست. بر این اساس امیدوارم در مدت باقیمانده از دوران خدمت ما حوزه دارو از آسیب‌ها به دور باشد؛ چرا که مردم به آن نیاز دارند و سلامت خود خانواده‌شان در گروی این است که بتوانند به راحتی دارو را تهیه کنند. امیدوارم همه شما به دولت کمک کنید تا در ماه‌های پایانی پرحاشیه، بخش دارویی ما حاشیه‌ساز نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار