راهکاری ساده و باورنکردنی برای پیشگیری از بیماری های قلب و عروق

بیماریهای قلبی عروقی در حال حاضر جزو سه علت اول مرگ و میر و ناتوانی انسان در سراسر دنیا بوده و در حال تبدیل شدن به اصلی ترین عامل مرگ و میر یا ناتوانی در اغلب کشورها می باشد.

راهکاری ساده و باورنکردنی برای پیشگیری از بیماری های قلب و عروقبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، اگرچه خطرات ناشی از بیماریهای بیماریهای عفونی و مسری بدلیل ماهیت واگیری آنها سریع و قابل مشاهده فوری است امّا عوارض ناشی از بیماریهای مزمن مثل بیماریهای قلبی عروقی برای بیمار و جامعه،  ماندگارتر ، ناتوان کننده تر و پرهزینه تر بودن،  در همان حال قابل پیشگیری می باشند. امکان ایجاد بیماریهای قلبی عروقی بعد از سن ۴۰ سالگی در مردان ۵۰% و در زنان ۴۰% است.  هرچند بعضی از عوامل ایجاد و پیدایش بیماریهای قلبی عروقی مثل جنس مرد، سن و نژاد و ژنتیک غیر قابل مداخله هستند ، امّا روشهایی برای کنترل سایر عوامل خطر قابل تغییر و در نتیجه پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی و یا حداقل به تأخیر انداختن بروز آنها وجود دارد. علل بیماری های قلب و عروق و نیز علائم ونشانه های آن بسته به نوع بیماری متفاوت است.
در حدود نیمی از موارد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی ناگهانی هستند یعنی بروز آنها غیرمنتظره بوده و فرصتی نیز برای درمان وجود ندارد همچنین  درمان‌های متداول امروزی (مانند آنژیوپلاستی با بالن و یا  جراحی بای‌پس سرخرگ کرونری) را نمی‌توان برای هر فرد در معرض خطر انجام داد و در صورت امکان انجام ، درمان فقط مشکل کنونی فرد را درمان می‌کند وروند بیماری زمینه‌ای را متوقف نمی‌سازد.

پیشگیری بهتر از درمان

بیماری‌های قلبی‌عروقی علت اصلی مرگ و میر در مردان و زنان در سراسر جهان می باشد. بیماری‌های قلبی‌عروقی اشکال مختلفی مانند: فشارخون‌بالا، بیماری‌ تصلب‌شرایین (آترواسکلروز)‌کرونری و سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، آترواسکلروزسایر عروق مثل اندام ها و احشا و… دارند.
بیماری‌های قلبی‌عروقی به آهستگی ایجاد شده و در مراحل اولیه  اغلب علامتی نیز ندارند. عواملی چون کلسترول بالا یا فشارخون بالا ممکن است از کودکی وجود داشته یا در جوانی آغاز شده و برای چندین دهه تشخیص داده نشوند، بنابراین بهترین راهکار، بررسی، تشخیص و کنترل زودرس عوامل خطر و پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی است. ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی مطابق با رهنمودهایی که از چندین دهه تحقیقات بدست آمده‌اند نه تنها سبب پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی و داشتن قلب سالم  می‌شوند بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان و دیابت را نیز کاهش می‌دهند. علیرغم تمام پیشرفت ها ، هنوز هم پیشگیری بهتر از درمان است. در حالی که بیماری های قلبی، علت اصلی مرگ ومیر و ناتوانی زنان و مردان است، راه هایی وجود دارد که می توان توسط آنها از قلب محافظت نمود و قلب سالم داشت.
اگر شما در رابطه با ابتلا به بیماری های قلبی احساس نگرانی دارید، می توانید برای پیشگیری از آن سالانه میلیون ها تومان صرف هزینه خرید داروهای مختلف، دستگاه های لاغری، کتاب های آشپزی سالم، عضویت سالن های ورزشی و ... بکنید.
 اما شاید دوست داشته باشید با روش دیگری نیز آشنا شوید ؟ شمار زیادی از تحقیقات جدید، روش جدیدی را به عنوان یکی از راه کارهای ارزان و قدرت مند برای پیشگیری از بیماری های قلبی معرفی می کنند که ابزار آن در قفسه دستشویی شما یافت می شوند. این روش رعایت بهداشت دهان و دندان در سه مرحله می باشد. این روش در ادامه به شما معرفی خواهد شد.

بیماری های دهان و دندان و بیماری های قلب و عروق با هم ارتباط مستقیم دارند

مطالعات اخير در سطح جهان نشان مي دهند كه بين سلامت دهان و دندان و بيماريهاي قلبي ارتباط وجود دارد. ارتباط بین سلامت دهان و دندان و سلامت کل بدن توسط شواهد علمی معتبر به اثبات رسیده است با وجود این تنها یک سوم افراد از ارتباط بیماری های لثه با بیماری ها قلبی با خبرند.
محققین دریافته اند که افراد مبتلا به بیماری های لثه و بافت اطراف آن ( پریودنتال)  تقریبا دوبرابر بیشتر از افراد سالم دچار بیماری قلبی می شوند.
دکتر ناصر طهماسبی از متخصصین بنام دندانپزشکی کشورمان در این باره می گوید: « بیماری پریودنتال یک عفونت باکتریایی مزمن است که به لثه و بافت های پشتیبان دندان ها آسیب می رساند در واقع این بیماری از ژنژیویت (التهاب لثه) تا تحلیل شدید استخوان اطراف دندان ها (پریودنتیت ) متغیر است. پلاک باکتریایی یا پلاک دندانی عامل اصلی عفونت های لثه و بیماری های پریودنتال می باشد.
پلاک دندان یا پلاک باکتریایی همان لایه ای است که هر صبح پیش از مسواک زدن روی دندان خود احساس می کنید. این لایه نازک مجموعه ای از میکروب هاست که حالت ژله ای دارند و بر اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به مرور روی دندان ها می چسبند. پلاک باکتریایی موجب بروز عوارض جدی مثل پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و دیگر مشکلات مربوط به دندان ها می شود.
باکتری های موجود در پلاک میکروبی ایجاد التهاب مزمنی می کنند که به زخم لثه منجر می شود، این زخم ارتباط بافت لثه و استخوانی را که دندان ها راحمایت می کند از بین می برد و در نهایت چنانکه بدون درمان رها شود موجب افتادن دندان می شود.


در رابطه با ارتباط بیماری های پریودنتال و بیماری های قلب و عروق دو نظریه وجود دارد :

*  نظریه اول: باکتری های دهان هنگامی که وارد جریان خون می گردند به پلاک های چربی که در جداره عروق خونی قلب قرار دارند، می چسبند و به تشکیل لخته در قلب کمک می کنند. لخته های خونی می توانند جریان طبیعی خون قلب را مختل نموده و میزان مواد غذایی و اکسیژنی را که برای عمل طبیعی قلب لازم هستند محدود نمایند که این امر می تواند سبب حمله های قلبی شود.
*  نظریه دوم: التهابات ناشی از بیماری های پریودنتال با ایجاد تغییر در عوامل دفاعی موجود درگردش خون تشکیل پلاک های چربی درون قلب را افزایش داده و به  ضخیم شدن عروق قلب کمک می کند. بیماری های پریودنتال همچنین می توانند بیماری های قلبی موجود را نیز وخیم تر کنند. »
علاوه بر تحقیقات فراوانی که در سطح دنیا در این رابطه انجام شده است، در ایران نیز طی سال های گذشته چندین تحقیق در این خصوص منتشر شده است. به طور مثال دریکی از این تحقیقات، از بين بيماران بستري شده در بخش قلب بيمارستان مصطفي خميني تهران كه بيماري آنها به تأييد پزشك متخصص قلب رسيده بود، گروهی انتخاب شدند و شاخص های بیماری های دهان و دندان و بیماری های قلبی عروقی بر روی آنها اندازه گیری شد. در این تحقیق علاوه بر گروه بیماران قلبی، یک گروه کنترل بدون بیماریهای قلبی عروقی نیز برای بررسی تفاوت بین شاخص های اندازه گیری انتخاب شد و این آزمایشات بر روی آنها نیز انجام پذیرفت. نتایج قابل پیش بینی بود و میزان بیماری های دهان و دندان در گروه بیماران قلبی در شاخص ها بسیار متفاوت بوده و محققان به این نتیجه رسیدند که بيماري های دهان و دندان یک ريسك فاكتوري مهم براي بيماري های قلبي است.
نشانه های بیماریهای دهان و دندان

دکتر طهماسبی اضافه می کند: «بیماری پریودنتال (بیماری های لثه و بافت اطراف آن) معمولا بدون درد هست و ممکن است شما متوجه نشوید که به آن مبتلا شده اید اما در برخی از موارد این بیماری نشانه هایی دارد که عبارتند از :

- خونریزی لثه حین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
- کنار رفتن لثه از روی دندان ها که سبب می شود دندان ها بلندتر به نظر برسند
- لثه حساس، ملتهب و خونریزی دهنده
- لق شدن یا جدا شدن دندان ها
- بوی بد دهان
- تغییر در گاز زدن
زمانی که فردی به بیماری پریودنتال مبتلا شود، میکروب ها می توانند هنگام عمل جویدن از طریق رگ های خونی که در اطراف دندان ها قرار گرفته اند، وارد جریان خون شده و در سراسر بدن حرکت کنند. این حالت می تواند فرد را در خطر ابتلا به دسته گسترده ای از بیماری ها و مشکلات از جمله بیماری های قبلی قرار دهد. بنابراین رعایت کامل بهداشت دهان و دندان در جلوگیری از این بیماری ها بسیار مهم می باشد.»

روش سه مرحله ای بهداشت کامل دهان و دندان

این متخصص دندانپزشکی که مدیر یکی از به روزترین و حرفه ای ترین کلینیک های دندانپزشکی کشور نیز میباشد در ادامه متذکر می شود که: « مراقبت از بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. تحقیقات کلینیکی صورت گرفته توسط متخصصین دندانپزشکی، رعایت سه مرحله بهداشت کامل دهان و دندان را نشان می دهد. در صورت رعایت این سه مرحله 100% می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد.

مرحله اول، مسواک زدن: مسواک زدن موجب برطرف شدن پنجاه درصد پلاک میکروبی می شود.
مرحله دوم، استفاده از نخ دندان: استفاده از نخ دندان بیست درصد پلاک میکروبی را از فواصل بین دندانی برطرف می کند.
مرحله سوم، استفاده از خمیردندان، دهان شویه و مراقبت های تکمیلی: برای دستیابی به بهترین نتیجه در زمینه سلامت لثه ها مسواک بزنید ، نخ دندان بکشید ، و از محصولاتی نظیر زبان پاک کن و بین دندانی استفاده کنید تا از بهداشت کامل دهان و دندان برخوردار شوید.
این روش پیشنهادی برندهای مطرح و معتبر بهداشت دهان و دندان جهان همچون "جی.یو.ام (G.U.M) و ... می باشد.»
"جی.یو.ام” که یکی از شناخته شده ترین برندهای محصولات بهداشت دهان و دندان در دنیا می باشد، در ایران نیز با سابقه بیش از 50 سال، توانسته علاوه بر حفظ کیفیت و برآورده کردن اعتماد دندانپزشکان با عنوان "علمی ترین محصولات بهداشت دهان و دندان"، نوآوری های فراوانی در ارائه محصولات بهداشت دهان و دندان داشته باشد. همچنین "جی.یو.ام" در کنار تاییدیه های معتبری همچون  FDA، گام های موثری در کنترل بیماری های مرتبط با بهداشت دهان و دندان و همچنین ارتقای فرهنگ این حوزه برداشته است.

راهکاری ساده و باورنکردنی برای پیشگیری از بیماری های قلب و عروق


نکاتی که بیماران قلبی باید در موارد دندانپزشکی رعایت کنند

اگر بیماری قلبی دارید هنگام ملاقات با دندان پزشک خود موارد زیر را در نظر بگیرید:
*  چنانچه در خطر عفونت عضلات جدار قلب می باشید قبل از انجام اعمال دندان پزشکی جهت پیشگیری از عفونت نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک دارید. متخصصین لثه و قلب می توانند شما را در رابطه با پیش درمانی با آنتی بیوتیک راهنمایی نمایند.
*  پس از سکته قلبی احتمال سکته مجدد در شش ماه اول بالاست، چنانکه در این شرایط هستید در این مدت از کارهای دندان پزشکی خودداری نمایید مگر در شرایط اورژانس و تحت نظر متخصص قلب و عروق
*  اگر شرایط خاص قلبی دارید یا داروهای قلبی مصرف می کنید حتما به دندان پزشک خود اطلاع دهید.
*  در موارد زیر قبل از انجام اعمال دندان پزشکی با پزشک متخصص قلب و عروق خود مشورت کنید:
•    در صورتی که  بیماری قلبی مادرزادی یا دریچه قلب مصنوعی دارید.
•    در صورتی که دچار عفونت عضلات جدار قلب (آندوکاردیت) هستید.
•    در صورتی که قلب اهدایی دریافت کرده اید یا مشکل دریچه قلب دارید.

منبع : pr

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار