وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت یازدهم آرامش و ثبات را به اقتصاد و سیاست برگرداند.

تورم مهار شد/ دولت آرامش و ثبات را به اقتصاد و سیاست برگرداند
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ علی طیب نیا در دیدار با حجت الاسلام محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در اولین روز از هفته دولت، با بیان اینکه در سه سال فعالیت دولت یازدهم و با شیب ملایم، تورم در کشور به زیر 10 درصد رسیده است گفت: پس از سال ها شاهد تورم تک رقمی در کشور هستیم.

وی اظهار داشت: این دولت با ابزار و تدابیر اقتصادی، ریشه‌های تورم را مهار کرده اما در گذشته تورم به صورت غیر اقتصادی مدیریت شده بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تورم در ابتدای دولت یازدهم بیش از 40 درصد و رشد اقتصادی کشور منفی 6.8 درصد بود افزود: هدفگذاری رشد اقتصادی امسال مثبت 5 درصد است که در سه ماهه نخست 4.4 درصد آن محقق شده و پیش بینی می شود تا پایان سال به بالاتر از این هدفگذاری برسد.

طیب نیا با تأکید بر اینکه دولت ابتدا آرامش و ثبات را به اقتصاد و سیاست بازگرداند، اظهار داشت: اگر این موفقیت در حوزه اقتصاد نبود در حوزه سیاست هم پیروز نمی شدیم.

وی ادامه داد: در ابتدای کار این دولت علاوه بر روابط پرتنش خارجی، برخی عوامل اختلاف انگیز بین مسئولان در قوای سه گانه و سیاست خارجی و نوسان روزانه قیمت ارز وجود داشت که اکنون رفع شده و آرامش نسبی در سیاست و اقتصاد به دست آمده است.

طیب نیا با اشاره به تأثیر کاهش شدید قیمت نفت از 105 دلار در سال 93 به 20 دلار در مقاطعی از سال گذشته بر اقتصاد کشور، گفت: تکانه نفتی 2 سال اخیر که باعث تلاطم در همه کشورها شد، درآمد 120 میلیارد دلاری سال 90 ایران را به 30 میلیارد دلار در سال گذشته کاهش داد.

وی یادآور شد: در همین شرایط، شاهد رشد اقتصادی مثبت یک درصد و روند نزولی تورم در کشور بودیم که صندوق بین المللی پول نیز ایران را به عنوان موفق ترین کشور نفتی در مدیریت اقتصاد اعلام کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: اگر کاهش قیمت نفت در سال گذشته نبود، به رشد اقتصادی 4 تا 5 درصد در کشور می رسیدیم.

طیب نیا افزود: در حال حاضر علاوه بر کاهش قیمت نفت و برداشته شدن تحریم های اقتصادی، یک میلیون بشکه به صادرات نفت افزوده شده و کارگزاری با کشورهای دیگر ضمن رفع مشکلات بیمه ای رفع در حال انجام است.

وی یادآور شد: از مجموع فروش نفت 14.5 درصد سهم شرکت نفت، 20 درصد سهم صندوق توسعه ملی و مابقی سهم دولت می باشد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی همچنین از احیای 7 هزار واحد صنعتی در کشور با هدف رونق تولید و اشتغال خبر داد و گفت: واحدهای فعال با ظرفیت محدود در دوران تحریم، مجدداً احیا می‌شوند.

طیب نیا در ادامه اضافه کرد:‌ هم اکنون واردات کالا به کشور از 72 میلیارد دلار در سال به 41 میلیارد دلار کاهش یافته و میزان صادرات کالا نیز از لحاظ قیمت 42 درصد و از لحاظ وزنی 10 درصد افزایش داشته است.

وی همچنین از افزایش 44 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در 4 ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: در دولت یازدهم با توسعه روابط خارجی و بین‌المللی، رابطه با بانک‌های داخلی و خارجی و منجمله بانک‌های بزرگ اروپایی و چینی در حال برقراری است.
 
وی ابراز امیدواری کرد: با بهره گیری از فرصت پیش رو و گشایش های ناشی از رفع تحریم ها، با همدلی و همزبانی و پرهیز از مسائل حاشیه ای برای توسعه همه جانبه کشور تلاش کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی و هیئت همراه برای حضور در برنامه های هفته دولت، به استان چهارمحال و بختیاری سفر کردند.

افتتاح چند طرح عمرانی، دیدار با فعالان اقتصادی، نشست مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بازدید از طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی و نشست خبری از جمله برنامه‌ های این سفر یک روزه است.

هفته اول شهریور به مناسبت شهادت شهیدان محمدعلی رجایی (رئیس جمهور) و حجت الاسلام دکتر محمدجواد باهنر (نخست وزیر) در حادثه انفجار در دفتر نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران در ۸ شهریور ۱۳۶۰، به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ض
برچسب ها: هفته دولت ، شهرکرد ، خبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار