محمد علی مجاهدی در اختتامیه جشنواره «مواهب» گفت: ماهیت تمامی ادیان ابراهیمی مقوله‌های مرتبط با توحید است و اگر توحید از ادیان حذف شود چیزی نمی‌ماند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمدعلی مجاهدی دبیر شعر آیینی كشور شامگاه یك‌شنبه 31 مرداد ماه 1395 در مراسم اختتامیه نخستین كنگره شعر نیایشی «مواهب» كه در قم برگزار شد با بیان اینكه برگزاری این جشنواره‌ها شعر توحیدی را از غربت دامن‌گیر خود بیرون می‌آورد، اظهار داشت: ماهیت تمامی ادیان ابراهیمی مقوله‌های مرتبط با توحید است و اگر توحید از ادیان حذف شود چیزی نمی‌ماند.
 
این شاعر و پژوهشگر شناخته‌شده‌ شعر آیینی افزود: متأسفانه فضای شعر كشور چند سالی است از این مفاهیم دورافتاده است و اكثراً گمان می‌كنند افكار توحیدی در قلمرو ادبیات فارسی عمر چندانی نداشته باشد. یكی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قطعه‌های پازل موضوعی شعر آیینی ما مفاهیم توحیدی است كه پرستش، نیایش و ستایش سه زیرمجموعه آن است.
 
وی با نگاهی به پیشینه شعر توحیدی در زبان فارسی گفت: بحث در این حوزه بحثی دلنشین و پرجاذبه است. قبل از اسلام و قبل از بعثت بر اساس متون و آثاری كه برجای‌مانده باید گفت كه زرتشت دارای قطعه‌های منظوم نیایشی هجایی بوده‌است.
 
مجاهدی در ادامه به نمونه‌هایی از اشعار توحیدی ادبیات كلاسیك فارسی اشاره كرد و به شعرخوانی با موضوع نیایش و دعا پرداخت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار