تبریز؛

اجرای طرح نشانگررنگی برروی محصولات غذایی در آذربایجان شرقی

قائم مقام معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان از اجرای طرح برچسب نشانگر های رنگی تغذیه ای بر روی 1500محصول غذایی و آشامیدنی خبر داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛دکتر محبوب نعمتی به اهمیت برچسب رنگی تغذیه ای برروی کالاها اشاره کردو گفت : این برچسب به دو دلیل ؛ علامت غذای سالم و آرم سازمان غذا حائزاهمیت است که مردم بتوانند با توجه به این برچسب ها بسته به نوع وضعیت جسمانی خود به انتخاب درست مصرف مواد غذایی دست یابند.
 
وی تامین سلامت مردم را از جمله وظایف سازمان بهداشت جهانی دانست و افزود: طبق بررسی های انجام گرفته علت بسیاری از بیماریها منشا غذایی دارند و باتوجه به این نکته که بسیاری از بیماریهای قلبی وعروقی رایج درکشور از مصرف مقدارزیاد نمک  و روغن در موادغذایی نشات می گیرند موردتوجه سازمان بهداشت قرارگیرد تا نسبت به کنترل آن اقدامات اساسی راانجام دهند.

 نعمتی افزود :در طرح برچسب سلامت حقایق تغذیه ،مقدار مصرف انرژی ،ویتامین ها واملاح به شکل جدول عرضه می شود که درآن سه نوع رنگ به صورت رنگ های سبز،نارنجی و قرمز که میزان قند ،چربی و نمک رادربیماران قلبی و عروقی و......کنترل می کند.

وی گفت:این نشانگرها کمک می کنند هنگام خرید محصولات مواد غذایی تصمیم گیری سریع تر انجام گیرد و دریک نگاه بتوان مواد غذایی مناسب را انتخاب کرد. 

وی پنج شاخصه مهم و موثر در سلامتی افرادرادر تنظیم  مقدار مصرف انرژی ،قند ،چربی،نمک و اسید های چرب ترانس درموادغذایی دانست و افزود :می توان با کنترل و تنظیم این موارد در مصرف مواد غذایی کمک شایانی را در سلامت افراد به وجود آورد.

نعمتی درادامه به نوع رنگ های موجود برروی برچسب ها اشاره کرد و افزود: افراد می توانند بادیدن رنگ سبزبه معنی کم یعنی  انتخاب مطمئن و سالم بودن موادغذایی،نارنجی یعنی متوسط به منظور یک انتخاب نسبتاخوب و رنگ قرمز به معنی زنگ خطر نیست بلکه باتوجه به فعالیت فیزیکی و شرایط جسمانی که کی و چقدر مصرف شود نوع موادغذایی خودرا انتخاب کنند.

وی  هدف اصلی از اجرای این طرح را کمک در تولید غذای سالم و انتخاب آگاهانه تر دانست.

نعمتی افزود:کشور ایران جز کشورهای پیشرو در برچسب سلامت در دنیابه شمار می رود که توانسته رتبه 15 کشوری رادر جهان کسب کند.

گفتنی است: این طرح ازاوایل سال جاری آغاز شده و تا پایان امسال تمامی محصولات شامل این برچسب خواهد شد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.