به مناسبت یکم شهریور و روز پزشک با دکتر محمدحسن صالحی کرمانی اولین موسس دانشکده پزشکی کرمان گفت وگویی انجام شد که از نظر شما می گذرد.

محمدحسن صالحی کرمانی موسس اولین دانشکده پزشکی کرمانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،

 محمدحسن صالحی کرمانی؛ فرزند مرحوم آیت الله صالحی کرمانی هستم. درسال 1339 از دبیرستان پهلوی سابق (امام خمینی) فارغ التحصیل و سپس به تهران رفته و برای ادامه تحصیلات دانشگاهی عازم آلمان شدم و در آنجا با ورود به دانشکده پزشکی پس از 5سال با معدل یک که معادل معدل 20 ایران است مدرک پزشک عمومی را دریافت و مورد تشویق وزارت علوم نیز قرارگرفتم.

از آنجایی که مرحوم پدرم همیشه به ما فرزندان توصیه داشتند تحصیلات عالیه جدید داشته باشید تحصیلات خودم را ادامه دادم و پس از 4سال تحصیل و اخذ مدرک تخصص به کرمان بازگشتم.

یادم هست زمانی که در آلمان بودم مرحوم شهید بهشتی در مسجدی در هامبورگ نماز جماعت اقامه می کردند و من عضو هیئت امنای آن مسجد بودم و ایشان به من می گفتند: پدر شما روشنفکر است که شما را از کرمان به آلمان فرستاده تا تحصیلات عالیه داشته باشید.

در چه سالی و چگونه دانشکده پزشکی کرمان را راه اندازی کردید؟


از سال 1354 مسئولیت درمانی دانشگاه کرمان( شهیدباهنر) به اینجانب سپرده شد در آن زمان اساتید خارجی از کشورهای مختلف در دانشگاه مشغول به تدریس بودند و من مسئول درمان اساتید و دانشجویان ایرانی نیز بودم.

درسال 1355 با تصمیم وزارت علوم بنا شد تا دانشکده پزشکی در دانشگاه کرمان تاسیس شود. ازطرف مرحوم افضلی پور و جناب دکتر میرزائی رئیس وقت دانشگاه این مسئولیت به من واگذار شد. درحقیقت از صفر شروع کردیم. یادم هست که من از دبیرستان پهلوی اسکلت انسان را آوردم و گفتم می خواهیم دانشکده پزشکی راه اندازی کنیم.

درباره دانشجویان و اساتید درآن مقطع از زمان توضیح دهید که دانشکده پزشکی با چند استاد و دانشجو فعالیت خود را شروع کرد؟


اولین استخدام دانشکده درسال 1358 صورت گرفت و آقایان دکترتبریزچی، دکترداعی دکترستوده، دکترموسوی اولین اساتیدی بودند که درسال 1358به عنوان هیئت علمی استخدام شدند.

دانشجویان نیز تا قبل از انقلاب از طرف دانشکده های دیگر مانند: دانشکده شیمی، فیزیک آموزش می دیدند اما خوشبختانه بعد از انقلاب وارد تحصیلات بالینی شدند و درآن زمان بود که ساختمان بیمارستان کرمان درمان خریداری و محل آموزش دانشجویان رشته پزشکی شد.

جناب دکتر صالحی آیا به آن هدفی که در ذهن شما برای راه اندازی دانشکده پزشکی بوده است اینک با گذشت 4دهه از آن زمان آیا به آن رسیده اید؟

خدمت شما عرض کنم بله، با توجه به زحمات همکارانم دکتر نوحی، دکتربازرگان، دکتر رجایی خراسانی و تعداد بیشتری از این آقایان و تلاش های شبانه روزی در شرایط جنگ و انقلاب در حقیقت کار بسیار سنگینی بود که امروز بعد از قریب به 40سال کمتر شهری در دنیا دیده می شود که این همه پیشرفت در جذب استاد و دستگاه های مختلف پزشکی داشته باشد.

وجود 10دانشکده، 23 مرکز تحقیقاتی، 10بیمارستان، 10شبکه بهداشت و درمان همه از نشانه های پیشرفت در عرصه پزشکی استان کرمان است.

به عقیده بنده این پیشرفت عظیم به همت تعداد زیادی از استادان و پشتیبانی وزارت علوم ازنظر مالی و عشق مرحوم افضلی پور و درایت دکتر میرزائی ریاست وقت دانشگاه کرمان است.

چه نواقص ومشکلاتی در جامعه پزشکی امروز وجود دارد؟


متاسفانه در ایران هدر رفت منابع مالی کشور بسیار زیاد است به طور مثال در آلمان که بنده تحصیل می کردم فاصله مرکز "ام آر آی" می بایست 150 کیلومتر باشد و اولین ام آر آی در زیمنس آلمان صورت گرفت اما اکنون در کرمان و رفسنجان 4 مرکز ام آرآی نصب شده است این از یک سو نشان دهنده پیشرفت در عرصه پزشکی و از طرف دیگر هدر رفت منابع مالی است.

مسئله پزشک خانواده در سایر کشورها به خوبی برای مردم قابل فهم است. به طوری که درصورت ابتلا به بیماری ابتدا از پزشک خانواده مشاوره می گیرد و درصورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع داده می شود. اما در ایران مسئله اقتصادی پزشک خانواده حل نشده است. چند نکته قابل توجه باید عرض کنم 1- مسئله اقتصاد درپروژه های سلامت بایستی بررسی و به نفع کیفیت و به ضرر هزینه تعدیل شود.

2- اغلب بیماران در زمان ترخیص از بیمارستان ناراضی هستند و علت آن هم عدم ارتباط کافی عاطفی پزشکان و پرستاران و کارمندان بیمارستان و منشی مطب ها می باشد. بطور مثال بیمار در بیمارستان با عمل آپاندیس از مرگ نجات پیدا کرده اما ناراضی است حرف دل او این است که پرسنل هیچ توجهی به اینکه من انسانم ندارند.

3- مسئله مهم دیگری که وجود دارد تعرفه خدمات درمانی در کشورهایی مانند ترکیه، افغانستان و سوریه چندین برابرتعرفه های ایران است و این معلول شلوغی مطب هاست. نتیجه شلوغی مطب ها نیز کاهش دقت و کاهش روابط عاطفی بیمار و پزشک است. زیرا بنده معتقدم برخی از بیماران که مراجعه می کنند بیمار عاطفی هستند تا بیمار جسمی؛ لذا پزشک معالج بایستی با دقت و حوصله کافی به حرف های بیمار گوش دهد تا بتواند به بهترین نحو ایشان را معالجه کند.

جناب دکتر چه موضوعی شمارا بیشتر خوشحال می کند؟

پیشرفت های علوم پزشکی و توسعه و گسترش حوزه دانشگاهی در کرمان نتیجه زحمات و صبوری همکارانم در آن زمان است و من وقتی اینها را می بینم خوشحالم که کارمن نتیجه داده است. وقتی پزشکان متخصص خوبی که روزی شاگردان من بوده اند و اکنون درطبابت از من جلوتر هستند خوشحال می شوم.

چه صحبتی با مردم دارید؟

مردم هنگام مراجعه به پزشک به او اعتماد کنند بیمارانی هستند که هنوز داروهای تجویز شده را استفاده نکرده اند به پزشک دیگری برای ویزیت مراجعه می نمایند.

جناب دکترصالحی اگرممکن است بهترین خاطره ای که از دوران تحصیل یا تاسیس دانشکده پزشکی کرمان دارید برای ما بفرمایید؟

همه زندگی من خاطره است خاطرات تلخ وشیرین؛ یادم هست زمانی که می خواستیم دانشکده پزشکی را راه اندازی کنیم من ازدبیرستان امام یک اسکلت انسان را آوردم و داخل یک اتاق گذاشتم به همه گفتم می خواهیم دانشکده پزشکی را تاسیس کنیم. همه متعجب بودند اما امروز شاهد این همه پیشرفت های عظیم هستیم ومن وقتی نگاه میکنم خوشحال می شوم.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
منوچهر محمدی
۱۴:۲۱ ۱۲ دی ۱۴۰۲
درود فراوان بر انسانی والامقام پزشکی با ایمان واقعی دلسوز وباتجربه ومردمی جناب آقای دکتر صالحی عزیز که انشاءاله طول عمر ۱۲۱ ساله راداشته باشند
آخرین اخبار