رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مقوله خطای پزشکی با پزشک خطاکار کاملا جداگانه بوده و این مسئله سبب بی‌اعتمادی مردم می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست خبری رییس و معاونان این دانشگاه که عصر امروز در ساختمان ستادی علوم پزشکی تهران برگزار شد، با اشاره به وظیفه پزشکان مبنی بر ارتقای سطح سلامت جامعه و پیشگیری از مرگ‌های نابه‌هنگام اظهار داشت: با بالا رفتن سطح سلامت مردم امید به زندگی در بین ایرانیان از 64 سال به 74 سال رسیده که برای رسیدن به این سن از سلامت پزشکان در سراسر کشور دردسر‌های زیادی را کشیده‌اند.

وی بیان کرد: دانشجویان پزشکی بهترین سال‌های عمرشان را در تحصیل گذرانده و پس از مدت زمان طولانی می‌تواند با ارائه تعهد‌نامه مجوز طبابت خودشان را از وزارت بهداشت بگیرند.به طور کلی پزشک برای متخصص شدن باید سال های زیادی از عمر با ارزش خود را داخل کلاس‌های درس سپری کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه وظیفه پزشکان ارائه خدمت به نیازمندان در حوزه سلامت است افزود: در سال‌های اخیر بی‌مهری‌های زیادی در حوزه پزشکی انجام شده و همین مسئله سودجویی‌های مختلفی در رسانه‌های کشور ایجاد کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تهران از تمامی معاونت‌ها درخواست شده است اولویت‌های پژوهشی خود را اعلام کنند تا بر اساس این اولویت‌ها کارهای پژوهشی خود را سامان دهیم.

جعفریان ادامه داد: خطای پزشکی در کار طبابت یک مسئله عادی بوده و این مقوله با پزشک خطاکار کاملا متفاوت است و ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران با پزشک خطاکار شدیدا برخورد می‌کنیم.

وی یادآور شد: اشتباه شدن مقوله خطای پزشکی با پزشک خطاکار و طرح آن در رسانه‌های کشور سبب خدشه‌دار شدن اعتماد مردم نسبت به پزشکان می‌شود این مسئله سبب ضربه دیدن بیشتر مردم با پرداخت هزینه‌های گزاف معالجات پزشکی می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:مردم همواره اعتماد زیادی به پزشکان کشور داشته و گروه پزشکی خدمت گزار آنها هستند.

جعفریان با اشاره به یکی از برنامه های گفت و گوی زنده تلویزیونی گفت: متاسفانه در این برنامه گفته شد که 70 درصد پزشکان خطاکار هستند، آنها این آمار را از کجا آورده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به طرح تحول سلامت اشاره کردو گفت: 337 میلیارد تومان از بابت اجرای طرح تحول سلامت به این دانشگاه آمد که 88.5 درصد آن یعنی معادل 250 میلیارد تومان آن صرف کاهش هزینه های درمانی مردم از جیب و حفاظت مالی آنان و رفاه بیمار شده است. 

جعفریان افزود: 11 میلیارد تومان نیز صرف ترویج زایمان طبیعی، ارتقای کیفیت ویزیت و استقرار متخصصان مقیم شده است. وی اظهار داشت: طی 6 ماهه اول 94، کارانه پزشکان و پرسنل دو برابر شده و حدود 80میلیارد تومان بابت افزایش کارانه ها پرداخت شده است.

وی با اشاره به بودجه 4 هزار و 800 میلیارد تومانی طرح تحول سلامت در سال 93،یادآور شد: کمتر از 20 درصد این بودجه صرف پرسنل شده و بیش از 80 درصد آن برای مردم پرداخت شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اشتغال پزشکان در دو بخش خصوصی و دولتی گفت: در برنامه پنجم توسعه پیشنهاد شد که پزشک باید یا در بخش خصوصی یا بخش دولتی فعالیت کند اما مقدمات اجرایی این کار فراهم نشده هرچند که ضابطه آن مشخص است. 

وی یادآور شد: در دانشگاه علوم پزشکی تهران، افرادی که به دانشیاری ارتقا یافته اند می توانند در بخش خصوصی هم شاغل شوند. وی یادآور شد: از مهر ماه گذشته، سقف کارانه 70 میلیون تومان را اجرا کرده ایم که تعداد محدودی از پزشکان به این سقف می رسند و بیش از 60 درصد اعضای هیات علمی کمتر از 10 میلیون تومان می گیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار