توسعه‌ی مناسبات با آمریکای لاتین پس از لغو شدن تحریم‌ها در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "محمد جواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان فردا (یکشنبه) در رأس یک هیئت 60 نفره اقتصادی- سیاسی به آمریکای لاتین سفر خواهد کرد، این سفر 7 روزه قرار است از کوبا شروع شده و سپس در نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و در نهایت، ونزوئلا ادامه یابد، این نخستین سفر وزیر خارجه‌ دولت یازدهم به آمریکای لاتین است.

مناسبات ایران و آمریکا‌ی لاتین در دوره‌ی پسا برجام

"مجید تخت‌روانچی"، معاون اروپا و امریکای وزیر امور خارجه، با اشاره به اینکه، هیچ ذهنیت منفی برای همکاری با کشور‌های آمریکای لاتین وجود ندارد، اهداف این سفر را زمینه سازی برای گسترش روابط با این قاره عنوان کرد، همچنین گشایش سفارت شیلی در تهران هم مد نظر است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحت فشار آمریکا، بسیاری از این کشورها همچون شیلی و مکزیک روابط خود را با ایران به حالت تعلیق درآورند، تا اینکه سیاست خروج از انزوا در دوران جنگ تحمیلی در دستور کار سیاست‌ خارجی ایران قرار گرفت و منجر به افتتاح سفارت‌خانه‌های کوبا، کلمبیا، شیلی و اروگوئه شد.

مناسبات ایران و آمریکا‌ی لاتین در دوره‌ی پسا برجام

سیاست‌های اقتصادی نئولیبرال ایالات متحده در آمریکای لاتین، نابرابری، فقر و بی‌ثباتی سیاسی- اقتصادی و اجتماعی به بار آورد و محرومیت‌های شدید حاصل از همین سیاست‌ها مردم را به سمت خشونت سوق داد. با به قدرت رسیدن دولت‌های چپ‌گرای مستقل در آمریکای جنوبی که شعار عدالت اجتماعی را سرلوحه کار خود قرار دادند این کشورها دریافتند که تنها با تکیه بر خودشان می‌توانند توسعه یابند و در این مسیر سیاست سلطه ستیز را مبنای کار خود قرار دادند، این امر موجب نزدیکی فکری بیشتر ایران و این منطقه شد، در دوران تحریم‌های همه جانبه غرب علیه ایران، آمریکای لاتین سرزمینی بود که زمینه دستیابی ایران به اورانیوم خام را فراهم می‌کرد. همچنین در شرایطی که ایران نمی‌توانست به راحتی نفت خود را بفروشد، فروش نفت به ونزوئلا و ایجاد بانک در همان کشور موجبات دور زدن تحریم‌ها را به وجود آورد.

کشورهای آمریکای لاتین دارای ظرفیت‌های زیادی هستند، از طرفی اقتصاد روبه توسعه کشورهایی مثل برزیل می‌تواند یک قطب اقتصادی جدید ایجاد کند، ایران می‌تواند با سرمایه گذاری در طرح‌های عمرانی این کشور و صادرات خدمات فنی، مهندسی و همینطور واردات کالاهای مورد نیازش منفعت کسب کند.

فارغ از منافع اقتصادی، در بعد سیاسی رابطه با آمریکای لاتین برای ایران منافعی دارد: 

برخی کشورهای این منطقه عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند و می‌توانند حامی برخی منافع ایران در صحنه بین‌المللی باشند، عضویت آنها در جنبش عدم تعهد هم می‌تواند زمینه همکاری در جبهه استکبارستیز را برای طرفین تسهیل کند.

حال پس از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها زمینه‌های همکاری به شکل گسترده‌تری فراهم شده‌اند.

"بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: در فضای مثبت ایجاد شده پس از توافق هسته ای ظرف یک سال گذشته  و با چشم انداز روشنی که پیش روی ملت ایران قرار دارد، کارآفرینان و شرکت های ایرانی می توانند ازحداکثر ظرفیت های فنی، مهندسی، مالی ، تجاری و تولیدی خود در خارج از کشور استفاده کنند که حضور دهها شرکت ایرانی در سفرهای دوره ای وزیر امور خارجه به مناطق مختلف جهان از جمله آسیا، آفریقا و سفر آتی به آمریکای لاتین در همین چارچوب و در راستای صدور خدمات فنی - مهندسی  و  ترویج صادرات  غیر نفتی به عنوان اهداف اقتصاد مقاومتی می باشد . 

مناسبات ایران و آمریکا‌ی لاتین در دوره‌ی پسا برجام

"داود صالحی" سفیر سابق ایران در اسپانیا و کوبا و مدیر کل اسبق آمریکای لاتین وزارت خارجه، پیرامون سفر فردای وزیرامورخارجه کشورمان به آمریکای لاتین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: کشورهای قاره آمریکای جنوبی دارای منابع غنی انرژی، سوابق فرهنگی و موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای هستند و از این جهت که به عنوان حیات خلوت آمریکا مطرح می‌شوند اهمیت چشمگیری برای کلیه کشورهای جهان دارند، ایران پس از انقلاب اسلامی همواره تلاش داشت که با توجه به پتانسیل‌هایی که آمریکای لاتین دارد در زمینه‌های فنی مهندسی، مسائل دانشگاهی و فرهنگی، اقدام به سرمایه گذاری نماید.

وی ادامه داد: در این قاره نویسندگان و متفکران علاقمندی هستند که همواره نسبت به انقلاب، امام راحل و مقام معظم رهبری احترام خاصی قائلند و علاوه بر این حضور مسلمانان در این منطقه هم می‌تواند زمینه بسط تعاملات فرهنگی را فراهم کند.

صالحی با اشاره به فرصت‌های اقتصادی آمریکای لاتین برای ایران گفت: آمریکای لاتین 4 ویژگی عمومی اقتصادی دارد: 
1-پیروی از روند اقتصادی حاکم  بر نظام بین‌الملل
2- وابستگی شدید به منابع سرمایه‌گذاری خارجی 
3- تأثیرپذیری از بحران‌های اقتصادی بین‌المللی 
4- فقدان یک اقتصاد بومی ملی

مناسبات ایران و آمریکا‌ی لاتین در دوره‌ی پسا برجام
  
این‌ها می‌تواند به عنوان فرصتی برای ایران باشد تا با سرمایه‌گذاری در این کشورها بتواند منفعت کسب کند. در دولت‌های گذشته هم گام‌های بسیار مثبتی همچون تأسیس کارخانه تراکتورسازی و پروژه‌های ساختمان‌سازی در ونزوئلا در همین راستا برداشته شد، امیدوارم که سفر ظریف شرایطی را فراهم کند که آنها تولیدات ایرانی را خریداری کنند و بتوانیم در زمینه‌هایی چون خودروسازی، ساختمان سازی و تولید سیمان صادرات خوبی داشته باشیم.

این دیپلمات سابق کشورمان، با اشاره به بعد سیاسی مناسبات بین ایران و آمریکای لاتین تصریح کرد: روی کارآمدن جریان‌های چپ ملی‌گرا در منطقه مذکور همچون دولت هوگو چاوز، تحولات زیادی را ایجاد کرد، ما می‌توانیم با کشورهایی همچون کوبا که عضو جنبش عدم تعهد هستند در این سازمان همکاری داشته باشیم، همچنین تعدادی از این کشورها مثل بولیوی عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند و چون ظریف در زمان حضورش در سازمان ملل، با تک تک این کشورها در ارتباط بود و به نوعی در صحنه‌های بین‌المللی حضور فعال داشت، ملاقات‌هایی با وزرای خارجه کشورهای آمریکای لاتین می‌تواند مفید واقع شود. اما سفرها نباید به ملاقات‌های سیاسی و پروتکلی محدود شود و کمیته‌هایی باید روابط را پیگیری کنند تا به مرحله عمل برسند.

وی با بیان اینکه برخی می‌پرسند چرا با وجود دور بودن آمریکای لاتین قصد داریم با این قاره ارتباط برقرار کنیم، گفت: درست است که در سیاست خارجی اولویت ما با همسایگانمان و کشورهای خاورمیانه و آسیایی است اما این دوری راه برای چین، هند، آفریقای جنوبی و بسیاری دیگر از کشورها هم هست. چینی‌ها 20 سال پیش در این قاره حضور نداشتند اما الان برنامه‌های بلند مدتی در زمینه شیلات، صنایع غذایی، صنایع خودرو و مبادلات بانکی پیاده کرده‌اند که منافع زیادی برایشان دارد.

مناسبات ایران و آمریکا‌ی لاتین در دوره‌ی پسا برجام

سفیر سابق کشورمان در کوبا ادامه داد: مشکلی که ما داریم این است که برنامه‌ها را کوتاه مدت می‌بینیم، ما پتانسیل‌های زیادی داریم که از آنها به اندازه کافی استفاده نمی‌کنیم این سفر می‌تواند نوعی بازسازی روابط باشد که قراردادهایمان را در چارچوب آن به اجرا درآوریم، هر کارخانه‌ای که در کشور دیگری تأسیس می‌شود باید در پی آن کارشناس‌هایی حضور یابند و خدمات ارائه دهند، ما نباید بگذاریم که رقبا، مثل هند و ترکیه و ... در این زمینه از ما پیشی بگیرند.

صالحی افزود: متأسفانه صهیونیست‌ها و عربستان سعودی تلاش مذبوحانه‌ای دارند که با مطرح کردن مجدد ایران هراسی، این سفر را متاثر کنند، افرادی مانند عادل‌الجبیر می‌کوشند با مطرح کردن بحث همکاری نظامی و تقویت حزب‌الله در آمریکای لاتین فضا را تحت تأثیر قرار دهند، این در حالی است که معاون وزیرخارجه کشورمان در مصاحبه‌ای رسمی گفت که این سفر بیشتر بر فعالیت‌های اقتصادی در جهت صلح بین‌المللی تأکید دارد.

مدیر کل اسبق آمریکای لاتین وزارت خارجه، در پایان تصریح کرد: کشورهای آمریکای لاتین همچون بولیوی، اکوادور و شیلی که در جریان مبارزات انقلابی قرار دارند ذهنیت مثبتی از جمهوری اسلامی و مردم ایران دارند، تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باید توأمان پیگیری شوند، اما اگر اقتصاد پررنگ‌تر شود به جهت رغبت زیادی که به تولیدات ایرانی وجود دارد منفعت بیشتری می‌بریم، در نهایت سفر ظریف بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و امیدواریم که این سفر زمینه را برای روابط دو جانبه و چند جانبه فراهم کند.

مناسبات ایران و آمریکا‌ی لاتین در دوره‌ی پسا برجام

در پایان باید گفت: آنچه که مسلم  بوده این است که هرگونه برقراری روابط و انعقاد قرارداد تجاری مستلزم یک دید جامع‌نگر است که بتواند روابط را در راستای منافع همه‌جانبه‌ی ملی مدیریت کند.

گزارش از محمدعلی صارمی
  
انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار