به گزارش
گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وایرد؛ در حالی که ورزش های المپیکی به ندرت دچار تغییر می شوند، علامت های آن ها هر دوره تغییر می کند. این نشانه ها با اینکه ورزش مورد نظر را به سادگی به تصویر می کشند، به شکلی طراحی شده اند تا فرهنگ شهر و کشور میزبان را نیز در تصویر نمایان کنند.
یکی از طراحان گروه "مالکوم گریر"، مسئول طراحی علامت های المپیک 1996 آتلانتا در این باره اظهار کرده است: "بسیاری از طراحی هایی که شما می بینید، به گونه ای ترسیم شده اند تا نشانگر کشور و یا شهر میزبان باشند."
وی در ادامه افزود: "این نکته را باید در نظر داشته باشیم که اولین هدف یک طراح انتقال واضح مفهوم مورد نظر است."
کمیته بین المللی المپیک می تواند با استانداردسازی نشانه های مورد استفاده در المپیک از ابهام جلوگیری کند. این اتفاق تقریبا در سال 1976 رخ داد، زمانی که مسئولان تنها رنگ نشانه های رشتههای ورزشی المپیک 1972 را تغییر دادند. با این حال چنین اقدامی با توجه به اهمیت برند در دنیای تجاری امروز چندان قابل تکرار نیست. استفاده از علامت های متفاوت و منحصر به فرد در هر دوره می تواند تصویری خاص را برای هر دوره المپیک به همراه داشته باشد.
به دلیل تلاش بسیاری از طراحان برای استفاده از طراحی های خاص با شکل هایی مرتبط با فرهنگ هر کشور، نشانه های ایجاد شده گاه غیر معمول به نظر می رسند. از نظر گریر، نشانه های المپیک امسال در ریو بسیار مشابه با یکدیگر طراحی شده اند و در نگاه اول تشخیص تفاوت ها در بسیاری از آن ها دشوار است.
یکی از طراحی های منحصر به فرد در طول تاریخ المپیک، به طراحی نشانه های مکزیکو سیتی در سال 1968 مربوط می شود. طراحان نشانه های ورزشی المپیک این شهر، در این سال عکس انسان را به کلی حذف کرده و تنها بخشی از ورزش های المپیک را در تصویر آوردند. این تغییر باعث شد تا علامت های استفاده شده برای ورزش ها از فاصله دور با راحتی بیشتری قابل تشخیص باشند و تفاوت آن ها به خوبی مشاهده شود. در همین حال طراحی نشانه های المپیک ریو باعث شده تا افراد بسیاری به تشابه بسیار و غیر قابل تشخیص بودن تفاوت میان آن ها اشاره کنند.
انتهای پیام/