معاون آموزشى وزارت بهداشت از تلفيق آموزش حضورى و الكترونيكى در رشته هاى پزشكى، دندانپزشكى و داروسازى خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛لاريجانى معاون آموزشى وزارت بهداشت در نشست خبرى به مناسبت هفته دولت ضمن تبريك به مناسبت روز پزشك گفت: خوشبختانه اقدامات زيادی در حوزه پزشكى در كشور به ويژه موضوع آموزش آن در جريان است. اميدواريم با ارتقا تكريم اخلاق و رفتار درست جايگاه پزشكى را ارتقا دهيم، در همين راستا شوراى عالى اخلاق در كل دانشگاه هاى علوم پزشكى مجدد پس از چند سال تعطيلى، ساماندهى شد تا روساى دانشگاه ها فضاى اخلاقى را ارزيابى كنند.

وى با اشاره به ارتقا مهارت هاى حرفه اى در پزشكى، ادامه داد: تمام مناطق آمايشى مراكزى را براى مهارتهاى بالينى دانشجويان راه اندازى كردند كه ٣٥ دانشگاه نيز آزمونهاى مربوطه را برگزار مى كند.

لاريجانى با بيان اينكه رغبت به رشته تجربى و پزشكى بالا است، عنوان كرد: اميدواريم زمينه تحصيل آن ها در تخصص و فوق تخصص در داخل و خارج گسترش يابد. از طرفى كاريكلوم و بسياري از رشته هاى گروه پزشكى بازبيني شده كه در رشته پزشك عمومى اين بازبيني ٩٠ درصد بوده است. همچنين تخصص پزشك خانواده در ٨ دانشگاه ساماندهى شده و فردا براى تضمين گسترش اين رشته جلسه اى برگزار مى شود.

معاون آموزشى افزود: براى تامين اعضاى هيئت علمى در مناطق محروم، آن ها را بورسيه مى كنيم.

لاريجانى ادامه داد: كميته بيمارى هاى غيرواگير در وزارت بهداشت در حال برنامه ريزى در زمينه كنترل اين بيمارى ها است.در سال جارى همه دانشگاه هاى علوم پزشكى نيز اين كميته را تشكيل داده و دستورالعملى به آنها ابلاغ شده است. نقش رسانه ها در اين موضوع بسيار كليدي است. از طرفى وزارت بهداشت به كمك انجمن هاى تخصصى و مراكز تحقيقاتي ،سايت راهنماي بالينى را طراحي كردند كه ده ها استانداردها در آن تعريف شده است. همچنين از دانشگاه ها خواسته ايم موضوع اقتصاد درمان ،دارو و تجهيزات را سامان دهند تا هزينه ها كنترل شوند. البته اين بحث در بيمارستان ها نيز پيگيرى مى شود تا كارنامه اقدامات اقتصادي به صورت هفتگى بررسى شود.

وي اظهار داشت:دانشگاه هاى علوم پزشكى از لحاظ آموزشى هر سال رتبه بندى مى شوند. در سال جارى مناطق آمايشى ده گانه نيز رتبه بندى مى شوند.

وی گفت: شورای برنامه ريزى پزشکی تصور می کرد که بر اساس حقوق شهروندی، نمی شود بگوییم که گذشته فرد در آینده موثر است، در حالیکه دانشجو نمی دانسته معدل اش در آزمون موثر است ، به همين دلیل به دستور وزیر بهداشت تاثیر معدل برای ازمون دستیاری امسال حذف شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به  اینکه نمره دهی و آزمون گیری دانشگاه ها متفاوت است و کیفیت واحدی ندارد گفت: بحث این است که برای امسال آنها را تراز کرده بودیم، یک سال روی آن کار کردیم و آزمون پارسال بسیار سالم تر از گذشته برگزار شد.
 
لاریجانی تاکید کرد: در آزمون امسال از تاثیر معدل صرف نظر کردیم، شورا در هفته آینده برای نحوه تاثیرگذاری معدل در آینده، نظر مى دهد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: ۶۰۰ برنامه به انگلیسی در سايت educationiran تدوین شده و ۱۶۰ هزار بار تا به حال از این سایت بازدید شده است. اميدواريم از این طریق بتوانیم دانشجویان پزشکی بیشتر را جذب دانشگاه های علوم پزشکی داخلی کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه تقریبا اکثریت امتحانات بین المللی پزشکی در داخل کشور برگزار می شود، اضافه کرد: بر این اساس دانشجویان و فارغ التحصیلان پزشکی، لازم نیست برای کسب مدرک بسیاری از آزمون ها، دیگر به خارج از کشور بروند.حتی در مورد بوردهای تخصصی امیدواریم این امکان فراهم شود که برای کسب مدرک بوردهای تخصصی نیز نیازی به حضور در خارج از کشور نباشد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه رتبه بندی ۵۰۰ دانشگاه برتر مانند رتبه بندی های QS یا شانگهای را قبول داریم افزود: برخی دانشگاه های منطقه و آسیای شرقی مانند فیلیپین و هند مورد تایید ما نیستند و متاسفانه دانشجویانی بدون توجه به این مسئله، در چنین دانشگاه هایی تحصیل می کنند و پس از بازگشت به کشور، به راحتی نمى توانند در گروه های پزشکی کشور جذب شوند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ماموریت گرایی را در دانشگاه ها برنامه ریزی کرده ایم گفت: از سال گذشته ۵۰ ماموریت مستقل را برای پیشبرد آموزش پزشکی در کشور در مناطق آمایشی ابلاغ کرديم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با بيان اینکه در آزمون کارشناسی ارشد ۷۲ هزار نفر شرکت کننده و ظرفیت جذب شش تا هفت هزار نفر را داریم ،اضافه کرد: در آزمون دستیاری هم ۱۴ هزار نفر شرکت کننده و ظرفیت جذب سه هزار داوطلب را داریم.

وی اضافه کرد: در آزمون دستیاری دندانپزشکی نیز دو هزار شرکت کننده و ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر ظرفیت داریم.

لاریجانی گفت: افرادی که مدرک های تخصصی زبان از جمله تافل را داشته باشند،لازم نیست دوره‌های زبان عمومی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی سپری کنند و مدرک آنها را معادل‌سازی می‌کنیم.

لاریجانی از ابلاغ آیین‌نامه آموزش الکترونیک برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی همچنین داروسازی خبر داد و گفت:دانشجویان این رشته ها می‌توانند برخی از دروس خود را در دانشگاه‌ها به صورت مجازی طی کنند البته دانشگاه ها مجاز به برگزاری کلاس به صورت مجازی، فقط برای چهار هفدهم ساعات کل دروس هستند و در غیر این صورت استدلال لازم باید ارائه شود. حداکثر میزان مجاز هم 60 درصد کل کلاس ها است.
به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت، فردا برای اولین بار آموزش الکترونیک با حضور وزیر بهداشت و هییت امنای دانشگاه‌های مجازی آغاز به کار کرده و 900 عضو هییت علمی آموزش پزشکی در این زمینه همکاری دارند. همچنین فعالیت مجازی دانشگاه‌ها به صورت پایلوت آموزش به آنها در 5 دانشگاه علوم پزشکی صورت می‌گیرد.

وی در ارتباط با موضوع بورسیه و سهمیه،‌ گفت: این دو مسأله با هم متفاوت بوده و در سهمیه افراد با امتیاز به یک رشته ورود می‌یابند ولی در بورس پس از مذاکره ،فرد باید در دانشگاهی که تحصیل می کند، خدمت کند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: سیاست وزارت بهداشت این بوده که سهمیه‌ای اعمال نکنیم و بورسیه دانشگاه‌های علوم پزشکی در سپاه، ارتش و نیروی انتظامی مدنظر قرار گرفت.

لاریجانی تصریح کرد: به دلیل اینکه دانشگاه بقیه‌الله موضوع بورسیه در آن مورد توجه قرار گرفته دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران بورسیه نخواهند داشت. همچنین زیر یک درصد ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سایر استان‌ها بورسیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود هزار و 400 تا هزار و 500 نفر از خارج از کشور در دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند، گفت: این تعداد به جز افرادی است که در دوره‌های کوتاه‌مدت شرکت کرده‌اند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ضمن توصیه به دانشجویانی که قصد تحصیل در سایر کشورها در حوزه پزشکی را دارند،‌ گفت: دانشجویان  ایرانی باید توجه داشته باشند که قصد ادامه تحصیل در چه کشورهایی را دارند چرا که بسیاری از کشورها همچون فیلیپین، هند، برخی از کشورهای منطقه مورد قبول ما نبوده و این افراد پس از ورود به ایران دچار چالش می شوند.

لاریجانی در پایان در مورد مهاجرت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی به خارج از کشور، گفت: مهاجرت این افراد آمار چشمگیری نداشته چرا که در صورت انجام چنین اقدامی زمینه کار برای آنها در خارج از کشور به ویژه در رشته‌های بالینی وجود ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار