ورج: خطای طراحی در استخرهای ریو ممکن است بر عملکرد شناگران المپیکی تأثیر گذاشته باشد

یک تیم تحقیقاتی اعلام کرد استخرهای المپیک دچار یک خطا در طراحی بوده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وب‌سایت "ورج"، گروهی از محققان معتقدند ساختار استخر المپیک ریو ممکن است به برخی از ورزشکاران که در خطوط شماره‌های بالاتر شنا می‌کردند، برتری داده باشد.

"جوئل استیجر" – مدیر مرکز پژوهش علمی شنا در دانشگاه ایندیانا – گفت تیمش استخری را که بازی‌های المپیک در آن برگزار شده است مورد بررسی قرار داده است. طبق محاسبات این تیم، ورزشکارانی که در رشته شنای آزاد 50 متر در خطوط 5 تا 8 شرکت کردند، نسبت به شناگران در خطوط دیگر، در ابتدای مسابقه سرعت بیشتری داشته اند. علاوه بر این، شناگران در خطوط 1 تا 4 با افت زمان نیم درصدی روبرو بوده اند. این در حالی است که در رشته شنا، کسر ثانیه نیز اهمیت دارد و می‌تواند برای شناگر سرنوشت‌ساز باشد.

طبق اظهارات استیجر، این مشکل از یک اشتباه طراحی در این استخر نشات می‌گیرد. شرکت سازنده این استخر، ساخت استخر مسابقات قهرمانی شنای 2013 در بارسلون را نیز بر عهده داشته است. 3 سال پیش نیز تیم استیجر در بازرسی از این استخر، نتایجی مشابه را به دست آورده بود. در نهایت مشخص شد استخر بارسلون جریان‌هایی را در آب به وجود می‌آورد که به ورزشکاران در خطوط با شماره‌های بالاتر در یک جهت و به خطوط دیگر در جهت مخالف نیرو وارد می‌کرد.

حال، استیجر می‌گوید طراحی استخرها در ریو نیز بر نتایج مسابقات تاثیر گذاشته است. تیم وی به این نکته اشاره کرده است که از 16 ورزشکار – 8 مرد و 8 زن -- که در رشته شنای آزاد 50 متر در این استخر‌ها شرکت کرده اند، به جز یک نفر همگی در خطوط 5 تا 8 شنا کرده اند. شناگرانی که در مسابقات مقدماتی در خطوط 5 تا 8 به رقابت پرداخته بودند، هنگامی که در خطوط 1 تا 4 شنا کردند نتایج ضعیف‌تری را کسب کردند. در مسابقات نهایی نیز 5 نفر از مدال‌آوران المپیک در خطوط 4 تا 8 شنا کرده بودند.

استیجر در این‌باره به وال استریت ژورنال گفت: "این نتایج وحشتناک است." وی گفت در گذشته نیز درباره این نتایج هشدار داده بود. شرکت پیمانکار ساخت این استخرهای ریو و بارسلون، استخرهای موقت می‌سازد و پس از مسابقات بار دیگر می‌تواند آن‌ها را جمع‌آوری کند. استیجر اعلام کرده بود استخرهای موقت می‌توانند موجب ایجاد اختلاف در زمان کسب شده به وسیله ورزشکاران شوند.

این در حالی است که یکی از متولیان شرکت سازنده استخرهای ریو گفت: "ما موظف بودیم برای حصول اطمینان درباره ساکن بودن آب استخرها بر روی آن‌ها آزمایش انجام دهیم. نتایج آزمایش‎‌ها نشان داد هیچ جریانی در آب وجود نداشته است. اگر ما چنین جریانی را در آب مشاهده می‌کردیم، قطعا برای حل این مشکل چاره‌ای می‌اندیشیدیم."

حال مشخص نیست مقامات فدراسیون جهانی شنا و یا کمیته بین‌المللی المپیک در این‌باره اظهار نظر خواهند کرد یا خیر.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار