استاندار اردبیل از تهیه و تدوین 100 طرح پیشران توسعه این استان در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ مجید خدابخش در جلسه کارگروه استانی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر کشور برگزار شد، گفت: این طرح ها در حوزه های کشاورزی، دانش بنیان، صنعت، گردشگری و تجارت خارجی تعریف شدند و طی چند ماه آینده در قالب کتابی رونمایی خواهد شد.

وی تشریح کرد: در بخش کشاورزی اختصاص یک میلیارد دلار برای مهار آب های مرزی و تبدیل اراضی دیم شمال استان به کشت آبی، سد گیوی، طرح فرآوری سیب زمینی، کشت محصولات با ارزش افزوده بالا همچون زیتون، پسته، زعفران و بادام زمینی، ایجاد خوشه صنعتی لبنیات و راه اندازی کشت و صنعت های جدید از جمله این طرح هاست.

استاندار اردبیل افزود: در بخش صنعت و معدن نیز مطالعات اکتشافی چهار پهنه معدنی و رسیدن به نقاط امیدبخش، ایجاد شهرک های صنعتی خصوصی، تولید گیاهان دارویی پیگیری شده است.

خدابخش افزود: در زمینه گردشگری نیز پل معلق مشگین شهر، روستاهای هدف گردشگری، گردشگری ورزشی همچون میزبانی مسابقه های کشوری و بین المللی و تلاش برای استانداردسازی خدمات گردشگری انجام شده است.

وی گفت: راه اندازی منطقه آزاد تجاری، صنعتی استان اردبیل که نیازمند تصویب درصحن علنی مجلس است، می تواند در زمینه تجارت خارجی و تسهیل صادرات به کشورهای حوزه قفقاز و به ویژه بازار بزرگ کشور روسیه نقش مهمی ایفا کند.

استاندار اردبیل به حمایت دولت تدبیر و امید از صنایع دانش بنیان اشاره کرد و گفت: تلاش برای احداث پارک علم و فناوری و راه اندازی صنایع دانش بنیان از جمله ثبت 81 شرکت بخشی از این طرح های پیشران توسعه استان اردبیل می باشد.

خدابخش در ادامه به اقدام ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره و تشریح کرد: در قالب ماده 27 هشت پروژه ورزش و جوانان و 2 پروژه فرهنگ و ارشاد تکمیل شده، 28 پروژه نیمه تمام قابل واگذاری به بخش خصوصی و 15 پروژه جدید شناسایی شده است.

وی افزود: از جمله این پروژه ها نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان، نیروگاه های مقیاس بزرگ سی. اچ. پی. ، ارتقای تصفیه خانه فاضلاب و خط انتقال دوم اردبیل، مرمت و احیای بناهای تاریخی با مشارکت بخش خصوصی می باشد.

خدابخش با اشاره به بازدید مستمر از واحدهای تولیدی در قالب ستاد تسهیل بیان کرد: در مجموع 876 واحد صنعتی و کشاورزی در سامانه بهین یاب برای برخورداری از کمک تسهیلاتی دولت ثبت نام کردند که از میان آنها 613 پرونده در کارگروه به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: از این میان 77 پرونده توسط بانک ها تایید و تاکنون 210 میلیارد ﷼ پرداخت صورت گرفته است که از بانک های عامل انتظار می رود فرآیندها را تسهیل کنند.

استاندار اردبیل همچنین عنوان کرد: برای طرح هایی که از هیچ یک از این منابع قابل پشتیبانی نبودند از طریق جذب سرمایه گذاری مشارکتی بنگاه های غیردولتی همچون بنیاد برکت استفاده شد و از جمله سال گذشته 420 میلیارد ﷼ در چهار پروژه سرمایه گذاری انجام و برای امسال نیز یک هزار و 100 میلیارد ﷼ تعهد دارند.

وی بیان کرد: برخی پروژه ها نیز تنها نیازمند بهبود فضا برای سرمایه گذاری بودند که از زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در این زمینه اقدام و از جمله پروژه های پل معلق مشگین شهر، منطقه نمونه گردشگری سبلان نیر و منطقه ویژه اقتصادی نمین دوباره احیا شدند.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، تدوین ، طرح ، پیشران ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.