المانیتور: صنعت گردشگری ایران رونق گرفت؛ اما آیا این رشد کافی است؟

المانیتور در گزارشی به رونق گرفتن صنعت گردشگری ایران پرداخت؛ اما درمورد کافی بودن آن ابراز تردید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: ایران در میان 20 کشور جهان با تاریخ کهن و فرهنگ غنی قرار دارد که می‌تواند بیشترین تعداد گردشگران خارجی را به خود جذب کند. از تمدن 2500 ساله پرسپولیس گرفته تا تپه‌های باستانی شوش روستای صخره‌ای میمند (شهربابک)، ایران میزبان 19 اثر تاریخی ثبت شده در یونیسف است.

ایران برخلاف بسیاری از همسایگان خود در حاشیه خلیج فارس، دارای سابقه‌ای طولانی و متنوع از فرهنگ‌ها و گروه‌های مذهبی مختلف است. این کشور از 4 فصل طبیعی سال بهره‌مند است و گردشگران می‌توانند بنا بر علاقه خود در یکی از این فصول زیبا به ایران سفر کنند. 

ایران یکی از مقاصد گردشگری امن به حساب می‌آید و طبق اعلام مجمع جهانی اقتصاد، ارزان‌ترین مقصد گردشگری در سال 2015 بود. پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 (1358) زائرانی که برای زیارت و عبادت در اماکن مقدس شیعیان به ایران سفر کردند، سهم قابل توجهی از گردشگران خارجی این کشور را تشکیل دادند. صنعت گردشگری ایران پس از آغاز ریاست جمهوری "حسن روحانی" تولدی دوباره یافت. کابینه روحانی تلاش کرد با تحقق به وعده‌های انتخاباتی وی، از صنعت گردشگری حمایت کرده و آن را رونق ببخشد. این ماجرا با سقوط ناگهانی بهای جهانی نفت همراه شد و در کنار نرخ بالای بیکاری در ایران، دولت به فکر یافتن منابع جدید کسب درآمد افتاد.

المانیتور در ادامه نوشت: سیاست‌های میانه‌روی حسن روحانی و تعامل بیشتر با غرب موجب شد پرونده توافق هسته‌ای سرانجام در ژوئیه 2015 به نتیجه برسد. این موضوع به نفع صنعت گردشگری ایران تمام شد.

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نشان داد 4.8 میلیون گردشگر خارجی در سال 2013 از ایران بازدید کردند که 25 درصد بیشتر از سال 2012 بود. این آمار در سال 2014 به 5 میلیون گردشگر خارجی افزایش یافت و 7.5 میلیارد دلار درآمد برای ایران به ارمغان آورد.

در سال 2015 بیش از 5.2 میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید کردند و 8 میلیارد دلار برای این کشور سود به همراه آوردند. "مسعود سلطانی‌فر،" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، در این باره گفت: اجرایی شدن برجام زمینه مناسبی برای جذب گردشگران خارجی در ایران فراهم کرد.

"ولی الله افخمی راد،" رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، نیز اعلام کرد: ایران در 5 ماه گذشته، دو سوم از درامد مورد انتظار خود را -4 میلیارد دلار- از ورود گردشگران خارجی به کشور کسب کرد.  از ابتدای سال شمسی، گردشگران خارجی برای ایران 2.8 میلیارد دلار  درآمد به همراه اوردند.

باوجود اعلام آمارهای مثبت از رونق گرفتن صنعت گردشگری در ایران؛ واقعیت این است که ایران هنوز در رتبه‌های بالای مقاصد گردشگری جهان قرار ندارد. "نصرالله پژمان‌فر،" نماینده مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی، اظهار داشت: پیشرفت‌های خوبی در جذب گردشگران خارجی مشاهده می‌شود؛ اما کافی نیست. 

سهم درآمدهای ایران از صنعت گردشگری در مقایسه با جهان فقط 5 دهم درصد بوده است و باید در آینده‌ای نه چندان دور آن را به 3 درصد افزایش دهد.

موانعی بر سر تبدیل شدن ایران به یک قطب گردشگری در جهان وجود دارد که سامانه ضعیف رزرو هتل و بلیط هواپیما از جمله مهمترین این مشکلات هستند. کارت‌های اعتباری بین‌المللی در ایران فعالیت ندارند و گردشگران مجبور به حمل پول نقد همراه خود هستند. حجاب برای زنان اجباری است و در سراسر کشور مصرف مشروبات الکلی جرم محسوب می‌شود. در این کشور تعداد کافی راهنما که به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد وجود ندارد. 

المانیتور در پایان نوشت: دنبال کردن برنامه‌ای مشخص و بلندمدت می‌تواند از ایران یک کشور گردشگری با قابلیت‌های بالایی بسازد. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی نیز یکی دیگر از کارهایی است که می‌تواند ایران را قادر به رقابت با همسایه خود، ترکیه، کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
کجاش امنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
ساخت استخر و پارک آبی و حمام های به سبک خزینه ای در کنار چشمعه های معدنی و آبگرم , ساخت صنایع تبدیلی کشاورزی در روستاها با هدف صادرات و ایجاد اشتغال روستاها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
ارایه وام قرض الحسنه یا وام با سود ۴ درصد با دوره تنفس ۲ ساله به سازندگان هتل و اقامتگاه های روستایی مثلا روستای گردشگری هزاوه در اراک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
ارایه سفر کارت ملی با تخفیفات فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
ارایه سفر کارت ملی با تخفیفات فراوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
سپردن کار به افراد متخصص و با سواد در عرصه گردشگری!
طرف هتل ندیده بعد مدیرعامل سازمان وابسته به میراث فرهنگیه!
شما انگلیسی جست و جو کنی هیچ متن ترتمیز، یا کلیپ جذابی نمیبینی... خییییلی موثره خیلی
آخرین اخبار