پس از ایجاد تنش بین رهبران حکومت وحدت ملی، ریاست اجرایی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور را به توطئه چینی علیه نظام متهم کرده است.

ریاست اجرایی، حامدکرزی را به به‎گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پس از ایجاد تنش بین رهبران حکومت وحدت ملی ، ریاست اجرایی ، حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور را  به توطئه چینی علیه نظام متهم کرده است.

جمهور نوشت: مجیب الرحمان رحیمی، سخنگوی رئیس اجرایی افغانستان گفته است که رئیس‎جمهور پیشین همواره در صدد تضعیف حکومت وحدت ملی بوده است.
 
رحیمی تصریح کرد: کرزی از آغاز شکل گیری حکومت وحدت ملی، هیچگاه برای تقویت حکومت کار نکرده، بلکه همیشه به صورت منظم و سیستماتیک در تضعیف حکومت، در توطئه چینی و در تمام جریان های که برای خلق مشکل بر ضد حکومت کار کرده‎اند، دست داشته است همان طوری که در سازمان‎دهی تقلب دست داشت.
 
سخنگوی ریاست اجرایی همچنان ادعا کرده که بر اساس گزارش ها و تحلیل ها، مظاهرات و راهپیمایی های که در مقاطع مختلف در شهر کابل راه اندازی شده است، از حمایت کرزی برخوردار بوده است.

وی تاکید کرده است که این تلاشها نمی تواند پایه های حکومت وحدت ملی را تضعیف کند.
 
رحیمی بیان داشت: با توجه به پیشینه کرزی و با عملکردها و خطاهای بسیار فاحش که در گذشته مرتکب شده جایگاهی که در روزهای آغازین تحولات داشت، از دست داده و به هیچ صورت، به عنوان یک تهدید برای حکومت وحدت ملی و سیاست های حکومت نبوده و نیست.
 
کرزی مخالف امضای توافق استراتژیک میان افغانستان و ایالات متحده بود و طالبان را همواره برادران ناراضی خطاب می کرد.
 
پس از ایجاد حکومت جدید در افغانستان، حامد کرزی مثل دورۀ ریاست جمهوری‎اش مشغول ملاقات‎های پی‎درپی با مقامات حکومت قبلی‎اش به همراه والیان، وزرا، مشاورین، متنفذین سیاسی و قومی و افراد پر قدرت از سراسر افغانستان بوده است.

کرزی همواره در این مورد به رسانه گفته است که از میزبانی کسانیکه به دیدنش میایند، لذت می برد.

رسانه های غربی نیز در مورد فعالیت های کرزی خاموشی اختیار نکرده‎اند.
 
روزنامۀ نیویورک تایمز در مقاله‎ای که در اواخر ماه می امسال به چاپ رسید، نوشته است که رئیس جمهور پیشین افغانستان در صدد "ساقط کردن" حکومت کنونی این کشور است.

این روزنامه استدلال کرده که میعاد حکومت غنی در ماه سپتامبر خاتمه می‎یابد و کرزی تلاش می‎کند از طریق برگزاری لویه جرگه در آن کشور، حکومت جدید ایجاد گردد.
 
اما رئیس جمهور پیشین افغانستان، به تازگی در مصاحبه با رادیو آزادی گفته است که وی از رهبران حکومت وحدت ملی، حمایت می‎کند و هیچگاه در صدد تضعیف حکومت کنونی افغانستان نیست و در عین حال از آن حمایت می‎کند.
 
کرزی گفت: نخیر ابداً نی، به تمام معنا به تائید حکومت هستیم و می خواهیم که آنان کار خود را به درستی به پیش ببرند و در چارچوب مشروعیت قانون اساسی، سیاسی و مردمی به پیش ببرند.

پیشتیبان شان هستم، البته آرزو دارم به وعده هایی که کرده اند زودتر عمل کنند تا کشور ما با مشکلات مواجه نشود.
 
بر گزاری لویه جرگه قانون اساسی و بحث در مورد ایجاد پست صدارت یکی از موارد توافق رهبران حکومت فعلی است که باید دو سال پس از ایجاد حکومت وحدت ملی برگزار گردد، اما به باور شماری از تحلیلگران، برگزاری لویه جرگه به دلایل لجستیکی در معیاد و زمان پیش بینی شده، برگزار نخواهد شد.

اما کرزی که در گذشته از نظام ریاستی متمرکز همواره حمایت می کرد، حالا خواهان برگزاری لویه جرگه تعدیل قانون اساسی است، زیرا به باور وی این خواست طیف بزرگی از مردم افغانستان است.

کرزی در این مورد گفت: امیدواری ما این است که حکومت فعلی، به تمام وعده هایی که داده، عمل کند خصوصاً برگزاری لویه جرگه یکی از وعده های مهمی حکومت فعلی افغانستان بوده تا مردم افغانستان بین خود جمع شوند و در مورد آیندۀ خود، قانون اساسی خود و مشروعیت حکومت فیصلۀ خود را بکند.

ریاست اجرایی در حالی رئیس جمهور پیشین را به توطئه چینی بر ضد نظام متهم می کند که عبدالله هفته گذشته از کارکردهای دوساله حکومت وحدت ملی اظهار نارضایتی کرد و رئیس جمهوری اشرف غنی را به عدم تطبیق کامل توافقنامه تشکیل حکومت متهم کرد.

پس از ایجاد تنش هایی که رسانه‎ای نیز شد، رهبران حکومت روز چهار شنبه با هم ملاقات کردند و ریاست جمهوری و ریاست اجرایی گفته اند که این دیدار در یک فضای صمیمانه برگزار شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار