هفتمین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی برای دانشجویان دانشگاه های جمهوری آذربایجان و گرجستان به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان تبریز، رئیس دانشگاه تبریز در آیین آغاز بکار این دوره سه روزه گفت: برگزاری چنین دوره های آموزشی مشترک بین دانشگاه های منطقه و همسایه که تاریخ، فرهنگ و تمدن مشترک دارند، نقش تعیین کننده ای در توسعه و پیشرفت ارتباطات بین ملت ها و کشورها دارد .
محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه در مسیر توسعه و رشد همکاری های مشترک بین کشورها دیپلماسی علمی بیش از سایر دیپلماسی ها کارساز خواهد بود ، گفت: دانشگاه تبریز آماده توسعه هر گونه همکاری علمی، پژوهشی و فرهنگی با سایر دانشگاه های جهان به ویژه مراکز علمی دانشگاهی منطقه است.
وی با تاکید بر برگزاری این دوره ها و نشست های علمی مشترک بین دانشگاه ها به صورت برنامه ریزی شده و مرتب  گفت:بین کشورهای ایران آذربایجان و گرجستان اشتراکات تاریخی، فرهنگی و دینی فراوانی وجود دارد.
رئیس دانشگاه تبریز همچنین با اشاره به ظرفیت های مختلف این دانشگاه گفت: وجود بیش از 750 نفر هیات علمی، 25 هزار دانشجو، 21 دانشکده، چند دانشکده اقماری، 10 قطب علمی و مراکز تحقیقاتی و200 مرکز آزمایشگاهی، دانشگاه تبریز را به یکی از دانشگاه های برتر و جامع کشور ایران تبدیل کرده است.
رایزن فرهنگی ایران در جمهوی آذربایجان نیز در آیین افتتاحیه این دوره با تاکید بر اینکه هر کشور و ملتی که بخواهد از تاریخ، فرهنگ و تمدن گذشته خویش آگاه شود، باید زبان اصلی گذشته تاریخ آن سرزمین را یاد بگیرد، گفت: نسل حاضر برای اینکه بتوانند با فرهنگ، تمدن و تاریخ و به خصوص ارزش های گذشته خویش آگاهی لازم داشته باشند، باید زبان اصلی آن دوران را یاد بگیرند.
سید ابراهیم ابراهیمی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه برگزاری چنین دوره های آموزشی افزود: شما دانشجویان باید از این فرصت پیش آمده به بهترین شکل برای توسعه دیپلماسی عمومی و علمی مشترک استفاده شود.
وی تاکید کرد: گسترش دیپلماسی علمی و عمومی نفش تعیین کننده ای در توسعه روابط و همکاری های بین المللی دارد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیزگفت: کشور جمهوری اسلامی ایران به خاطر نقش راهبردی و استراتژی فکری و سیاسی که حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب برای این نظام تدوین کردند، به عنوان یک کشور ابرقدرت در منطقه و جهان مطرح است و به نوعی با به چالش کشیدن نظام فکری و اندیشه غرب در معادلات منطقه و بسیاری از مسائل جهان تاثیرگذار است.
حجت الاسلام محمد انوری با تاکید بر اینکه کشور ایران در زمان حاضر به عنوان کشور منادی وحدت و صلح بین کشورهای منطقه و جهان و به خصوص اتحاد وحدت بین مذاهب و ادیان مطرح است، یادآوری کرد: انقلاب اسلامی ایران بسترهای لازم را در این زمینه فراهم کرده است تا همه کشورها با ادیان و مذاهب مختلف با همفکری و تبادل نظر بتواند در جهان با همدیگر با صلح و آرامش زندگی کنند.
رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز نیز در این آیین گفت: هفتمین دوره دانش افزایی زبان فارسی با حضور 53 نفر از دانشجویان زبان و ادبیات فارسی کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان برگزار می شود.
احمد فرشبافیان با اشاره به برنامه های این دوره های آموزشی افزود: آشنایی با تاریخ زبان فارسی، نگارش و دستور، آشنایی با شخصیت و آثار اسلامی، ادبیات انقلاب اسلامی و پایداری، آشنایی با فرهنگ های اسلامی، ادبیات معاصر و زبان معاصر از جمله این برنامه ها است.
وی، با بیان اینکه در کنار برگزاری این کلاس های آموزشی ، تورهای مختلف تبریزگردی برای دانشجویان ترتیب داده شده است تا اینکه این دانشجویان بتوانند با فرهنگ این سرزمین آشنا شوند، اعلام کرد: سفر به روستای تاریخی کندوان و بازدید از موزه ها و مکان های تاریخی و تفریحی شهر تبریز از دیگر برنامه های جنبی این دوره آموزشی است.
رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات آذربایجان شناسی دانشگاه تبریز اضافه کرد: بعد از اتمام دوره دانش افزایی دانشجویان ، دوره دانش افزایی استادان جمهوری آذربایجان و گرجستان از دوم شهریورماه سال جاری برگزار می شود.
بر اساس این گزارش ، دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی از طرف موسسه مطالعاتی آذربایجان شناسی و با مشارکت مدیریت همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز برگزار می شود.
انتهای پیام/ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.