بازسازی چهره نوزاد توسط پرینتر سه‌بعدی +تصاویر

یک جراح موفق شد چهره نوزاد مبتلا به ناهنجاری «شکاف تسیِر» را با بهره‌گیری از فناوری پرینت سه‌بعدی بازسازی و ترمیم کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نوزاد 2 ساله در آمریکا که از نارسایی مادرزادی شکل‌گیری ناقص صورت و بینی تحت عنوان شکاف تسیر (Tessier Cleft) رنج می‌برد، با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی ظاهر طبیعی خود را بازیافت.

این عارضه بسیار نادر مادرزادی در «ویولت» جوان باعث ایجاد فاصله غیرمعمول چشم‌ها نسبت به یکدیگر، عدم تشکیل غضروف بینی و انحراف بیش از حد بینی به چپ شد. این در حالی است که خواهر دوقلوی ویولت از این نارسایی ارثی مصون مانده است.

بازسازی چهره نوزاد توسط پرینتر سه‌بعدی +عکس

روزنامه نیویورک تایمز در این خصوص نوشت: استخوان‌هایی در جنین وجود دارند که در دوره بارداری به هم جوش خورده و باعث شکل‌گیری اجزای صورت می‌شوند. این فرآیند رشد در بدن «ویولت» جوان به طور کامل صورت نگرفت.

بسیاری از متخصصان، ریسک عمل جراحی صورت این نوزاد را بالا ارزیابی کردند چرا که مستلزم ایجاد برش در جمجمه، نزدیک به عصب بینایی بود.

بازسازی چهره نوزاد توسط پرینتر سه‌بعدی +عکس

جراحان بیمارستان اطفال شهر بوستون پیش از انجام عمل جراحی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی نسخه‌ای از جمجمه نوزاد را در فضای مجازی شبیه‌سازی کرده و مراحل جراحی را بر روی مدل پیاده کردند.

جراحی که عمل بازسازی چهره این نوزاد را بر عهده داشت، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «سی بی سی نیوز» گفت: با استفاده از این فناوری نوین توانستیم پیش از انجام عمل واقعی، آن را در فضای مجازی مورد آزمون و خطا قرار دهیم.

وی ادامه داد: در واقع هر برش ایجاد شده بر روی جمجمه نوزاد پیش‌تر بر روی جمجمه شبیه‌سازی شده‌اش پیاده و تحلیل شد و بدین طریق توانستیم ابعاد جدیدی از روند عمل جراحی را شناسایی کنیم.

منبع: Huffingtonpost

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار