مجری طرح بالابردن سایش از طریق نانو ذرات گفت: بالابردن مقاومت سایشی قطعات از طریق ذرات نانو کاربرد آن را در صنعت زیاد می کند.

بالابردن مقاومت سایشی قطعات بوسیله نانو ذراتمحمد معظمی گودرزی، مجری طرح بالابردن سایش از طریق نانو ذرات در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مقاومت سطحی مواد اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کیفیت قطعات در بسیاری از صنایع مقاومت مواد بوده و امروزه بهره‌گیری از فناوری نانو در جهت افزایش کیفیت سایشی قطعات بسیار رایج شده است. 

وی ادامه داد: هدف از انجام این طرح بهبود مقاومت به سایش فلز آلومینیوم با استفاده از نانوذرات و همچنین مقایسه‌ آن با قطعات بهبود یافته با میکروذرات بوده است.

این محقق در خصوص  ایجاد ساختار کامپوزیتی با اعمال ذرات سرامیکی سخت گفت: استفاده از میکروذرات درون زمینه موجب می‌شود این میکروکامپوزیت ها به تخریب ورقه‌ای حساس شده، درحالی‌که استفاده از ذرات در مقیاس نانومتری، استحکام ذره زمینه افزایش یافته و مکانیزم تخریب ورقه‌ای غیرفعال می‌گردد.

مجری این طرح تاکید کرد: تحقیق حاضر میکروکامپوزیت و نانوکامپوزیت های پایه آلومینیوم به ترتیب با افزودن میکروذرات و نانوذرات کاربید سیلیسیم به مذاب آلومینیوم و استفاده از روش متالورژی پودر درجا فرآوری شده‌اند. 

معظمی گودرزی یادآور شد: نتایج نشان داده‌اند که میکروکامپوزیت حاوی 10 درصد وزنی میکروذرات کاربید سیلیسیم در تنش 3 دهم و 6 دهم مگاپاسکال بهترین مقاومت به سایش را از خود بروز داده‌است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.