به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 27 مرداد ماه) صحن علنی مجلس شورای اسلامی، در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 98 و 99 گفت: شورای نگهبان موظف به نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و استان است و طبق اصول مذکور این نظارت مطلق و در همه مراحل انتخابات است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس با طرح این سوال که آیا مجلس می‌تواند در خصوص طرح مذکور ورود پیدا کند یا خیر، گفت: شورای نگهبان قانون را تفسیر کرده و نظارت بر همه مراحل را مربوط به خود می‌داند. در اتفاقات اخیر نیز شورای حل اختلاف بین قوا بر همین موضوع رأی داد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم یادآور شد: با توجه به وظیفه نظارتی مطلقه شورای نگهبان به نظر می‌رسد طرح استفساریه ماده 73 و تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصل 110 قانون اساسی نیز مغایرت دارد.

علی لاریجانی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: مجلس نیز پیش از این به این موضوعات ورود کرده است البته اینکه نظارت بر انتخابات طبق اصل 98 بر عهده شورای نگهبان است، روشن است. همچنین در اصل 99 نشان می‌هد نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان بوده و در آن تردیدی نیست.

رئیس مجلس با بیان اینکه شورای نگهبان نظارت خود را استصوابی می‌داند گفت: این به معنی قانونمند نبودن طرح مذکور نیست. قانون برای زمان نظارت، بررسی شورای نگهبان، هیأت مرکزی و ارائه اظهارنظرها و پیشنهادها تعیین تکلیف کرده است و طرح مذکور از نظر قانون اساسی  اشکال ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار