راکت انداز Sakarya از یک سیستم کنترل آتش پیشرفته بهره می‌برد که امکان برنامه‌ریزی استفاده از انواع راکت‌ها و همچنین ثبت موقعیت 20 هدف را دارد که آن ها را با 40 راکت در مدت 80 ثانیه مورد هدف قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ راکت‌انداز ابزاری است که گلوله‌ای با پیشرانه راکت را شلیک می‌کند و معمولاً به عنوان نوعی جنگ‌افزار از آن استفاده می‌شود.

راکت‌اندازها انواع مختلفی دارند؛ گروهی از آن‌ها به اندازه‌ای کوچک و سبک هستند که قابل حمل توسط یک نفر باشند. این راکت‌اندازها شامل سامانه‌های راکتی و موشکی دوش‌پرتاب می‌شوند که معمولاً به عنوان سلاح انفجاری ضدزره و ضد تانک و یا پدافند هوایی از آن‌ها استفاده می‌شود. از معروفترین راکت‌اندازهای دوش‌پرتاب خانواده‌ای از سلاح‌های ضدتانک ساخت شوروی معروف به آرپی‌جی است. بازوکا سلاح ضدتانک آمریکایی جنگ جهانی دوم و موشک‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا (معروف به سام یا سا) نیز در این گروه جای می‌گیرند.

راکت‌انداز تی 122 ساکاریا و شلیک به 40 هدف در 80 ثانیه + تصاویر

راکت‌اندازهای چندگانه که در آن‌ها چندین پرتابگر راکت در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، گروه دیگری از راکت‌اندازها به شمار می‌روند که توان شلیک حجم عظیمی از مواد منفجره را در بازه زمانی کوتاهی به سوی دشمن دارند. راکت‌اندازهای چندگانه که کاتیوشا از نخستین و موفق‌ترین نمونه‌های آن است امروزه در کنار توپ‌های جنگی و خمپاره‌اندازها یکی از ادوات اصلی توپخانه‌ای ارتش‌های مدرن به شمار می‌روند.

تفاوت مهم راکت‌انداز در مقایسه با توپ‌ها و تفنگ‌ها این است که گلوله شلیک شده توسط راکت‌انداز پس از خروج از سلاح از نیروی پیشرانه راکتی خود استفاده می‌کند و تنها به انرژی ایجاد شده توسط عملکرد داخلی سلاح متکی نیست. این باعث می‌شود تا راکت‌اندازها قادر به شلیک مواد منفجره زیادی نسبت به وزن و اندازه خود باشند.

راکت‌انداز تی 122 ساکاریا

سیستم راکت‌انداز چندگانه 122 میلیمتری T-122 Sakarya ساخت صنایع MKEM ترکیه است. شروع طراحی این سیستم به سال 1995 باز می‌گردد و در سال 1996 اولین آزمایشات بر روی آن انجام گرفت و در سال 1997 به طور رسمی در ارتش ترکیه به کار گرفته شد. تا سال 2008 تعداد 72 دستگاه از این سیستم ساخته شده که تولید آن تاکنون ادامه دارد و علاوه بر این برای صادرات نیز در نظر گرفته شده است.

راکت‌انداز تی 122 ساکاریا و شلیک به 40 هدف در 80 ثانیه + تصاویر

این راکت‌انداز امکان انجام عملیات به صورت مستقل بر علیه مواضع دشمن را دارد و به صورت hit-and-run عمل می‌کند به این صورت که به سرعت اماده اجرای آتش شده و پس از آن به سرعت محل را ترک می‌کند تا امکان شناسایی موقعیت آن به آسانی امکان‌پذیر نباشد. در این راکت‌انداز تیوب‌های شلیک راکت به دو دسته بیست تایی تقسیم می‌شوند. 
  
راکت‌های 122 میلیمتری این سیستم می‌توانند از سر جنگی معمولی، سر جنگی ترکش‌زا و انفجاری شدید (HIGH EXPLOSIVE FRAG)، سر جنگی ضد تانک، سر جنگی دودزا جهت علامت دادن و آلوده کردن محیط سر جنگی خوشه‌ای، سر جنگی آتش‌زا (INCENDIARY)، سر جنگی‌های غیر متعارف سمی و شیمیایی و میکروبی، سر جنگی‌های ضد نفر استفاده کنند و حداکثر برد راکت‌ها نیز در حدود 40 کیلومتر است. تیوب‌های پرتاب راکت به کاربرده شده در این راکت‌انداز در سیستم‌های راکت‌انداز LYNX ساخت آذربایجان و رژیم صهیونیستی و راکت‌انداز Naiza ساخت قزاقستان نیز استفاده شده است. 

راکت‌انداز تی 122 ساکاریا و شلیک به 40 هدف در 80 ثانیه + تصاویر
  
راکت انداز Sakarya از یک سیستم کنترل آتش پیشرفته بهره می‌برد که امکان برنامه‌ریزی استفاده از انواع راکت‌ها و همچنین ثبت موقعیت 20 هدف را دارد که آن ها را با 40 راکت در مدت 80 ثانیه مورد هدف قرار می‌دهد. این حجم از آتش محدوده‌ای به ابعاد 500 در  500 متر را در بر می‌گیرد. شاسی کشنده این سیستم نیز مدل MAN 26.372 است که دارای کابینی با حفاظت ش.م.ر و یک قبضه تیربار نصب شده بر روی سقف است. این راکت‌انداز 5 خدمه دارد و همچنین دارای یک واحد بارگذاری با 40 راکت ذخیره است و چنانچه از تیوب‌های یکبار مصرف استفاده کند، امکان بارگذاری سیستم در 5 دقیقه را فراهم می‌کند. 

راکت‌انداز تی 122 ساکاریا و شلیک به 40 هدف در 80 ثانیه + تصاویر

مشخصات 

کشور سازنده: ترکیه 
شرکت سازنده: صنایع MKEM 
سال ورود به خدمت: 1997 
خدمه: 5 نفر 
وزن: 22.2 تن 
طول: 9.5 متر 
عرض: 2.5 متر 
ارتفاع: 3.1 متر 
کالیبر: 122 میلیمتری 
تعداد تیوب‌ها: 20 عدد در دو مجموعه 
برد راکت‌ها: 3 الی 40 کیلومتر 
حداکثر زمان شلیک تمامی راکت‌ها: 80 ثانیه 
پیشرانه: دیزل با توان 372 اسب بخار 
حداکثر سرعت: 75 کیلومتر در ساعت 
برد: 970 کیلومتر


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار