مقامات ارشد حکومتی و سیاسیون افغانستان از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و از رهبران حکومت وحدت ملی خواستند برای ایجاد وحدت میان مردم تلاش کنند.

نورالحق علومی: حکومت افغانستان باید وحدت و حاکمیت ملی را تقویت کندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، شماری از مقامات ارشد حکومتی و سیاسیون در محفل گرامیداشت از نود و هفتمین سالروز استقلال افغانستان در کابل از وضعیت کنونی کشور ابراز نگرانی کرده و از رهبران حکومت وحدت ملی خواستند برای ایجاد وحدت میان مردم تلاش کنند.

نورالحق علومی، وزیر داخله پیشین در این مراسم گفت: " حکومت وحدت ملی نباید به سوی نفاق ملی در حرکت شود و این گونه پایه هایش به لرزده در آید؛ سر و صداهای که در این چند روز بلند شده است به نفع کشور نیست، مردم سالاری نباید به زورسالاری مبدل شود."

آقای علومی گفت که حکومت وحدت ملی باید وحدت و حاکمیت ملی را تقویت کند زیرا این کشور بدون ایجاد وحدت میان مردم آباد نمی شود.

این در حالی است که به تازگی اختلاف ها میان محمداشرف غنی، رییس جمهوری و عبدالله عبدالله، ریاست اجرایی حکومت بالا گرفته و آقای عبدالله از عدم تطبیق توافقنامه سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی شاکی است.

آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی، برگزاری انتخابات پارلمانی، دایرکردن لویه جرگه تعدیل قانون اساسی، تغییر پست رییس اجرایی به صدراعظم اجرایی از مهم‌ ترین مواد موافقتنامه سیاسی است که با گذشت دو سال هنوز هیچ کدام آن عملی نشده است.

تنش ها میان دو رهبر حکومت وحدت ملی، شهروندان کشور و حامیان بین المللی را به شدت نگران ساخته و سیاسیون می گویند که ادامه چنین وضعیت به نفع حکومت نخواهد بود.

در همین حال آقای علومی گفته کسانی هستند که  با ایجاد طرح منافع ملی در حقیقت به دنبال منافع شخصی و قومی خود هستند که این روش شان هیچ به سود کشور نیست.

وزیر داخله پیشین خطاب به رهبران وحدت ملی گفت که اگر حکومت وحدت ملی می خواهد که در این کشور صلح پایدار حاکم شود پس در تلاش از بین بردن نفاق و تفریقه های مذهبی، قومی و سمتی شوند، درغیر این کشور های که عمیق استرتیژک شان بد بختی افغانستان است موفق می شوند.

  در همین حال آقای علومی گفته کسانی هستند که در با ایجاد طرح منافع ملی در حقیقت به دنبال منافع شخصی و قومی خود هستند که این روش شان هیچ به سود کشور نیست

یادبود از غازی امان الله خان

در مراسم گرامیداشت از ۹۷ مین سالروز استرداد استقلال کشور از سوی یک نهاد در کابل برگزار شده بود، سید حسین عالمی بلخی، وزیر مهاجران و عودت کننده گان ضمن اشاره به کارنامه های غازی امان الله خان گفت اتحاد و همبستگی مردم و دولت، ایجاد وحدت ملی در میان تمام اقشار جامعه می تواند راه حل مناسب برای چالش های کنونی در کشور باشد.

آقای بلخی گفت :" تضاد منافع اقوام سال ها ما را جنگانده و سال های دیگر هم جوی خون را در کشور جاری خواهد کرد".

از سوی هم، مرحبوبه سراج، برادر زاده غازی امان الله خان نیز گفت: "ما همه مردم افغانستان باید دست یکدیگر را بگیریم و بدون تفکیک قوم و مذهب کشور را نجات دهیم؛ وگرنه استعمار قرن ۲۱ ما را نوکران ابزار عسکری خود می سازند".

همچنان خانم سراج گفت که مردم افغانستان تا هنوز از داشته های خود استفاده ای نکرده اند و باید برای حفظ استقلال کشور از داشته های خود استفاده کنیم و این کار بدون وحدت میان اقوام عملی نمی شود.

شماری از مردم در این مورد می گویند جشن استقلال در کشور در حال برگزاری می شود که هیچ نوع استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود ندارد.

۲۲ اسد برابر است به سالروز استرداد استقلال کشور، غازی امان الله خان پادشاه سابق افغانستان در ۲۲ اسد سال ۱۲۹۸ برابر به ۱۹۱۹ میلادی کشور را از کنترل انگلستان خارج کرد.

از این روز همه ساله در کشور یادبود می شود و تا دو روز دیگر (پنجشنبه ۲۸ اسد) مراسم های در کابل و ولایات برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار