وزرای خارجه ترکیه و آمریکا روز سه شنبه در آستانه سفر جوبایدین معاون رئیس کاخ سفید به آنکارا در زمینه استرداد فتح الله گولن روحانی ترکیه ای مقیم پنسیلوانیا و مسائل سوریه بحث و گفت و گو کردند.


به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز ، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در گفت و گو با جان کری همتای آمریکایی خود آخرین تحولات در خصوص درخواست فوری این کشور از آمریکا برای تحویل فتح الله گولن گفت و گو کردند.

فتح الله گولن به تشکیل و رهبری دولت موازی و سازمان تروریستی فتو و دست زدن به کودتای نافرجام 15 جولای (25 تیرماه گذشته) برای سرنگونی دولت قانونی آنکارا متهم شده است. او بیش از 15 سال است که از ترکیه خارج شده و در پنسیلوانیای آمریکا به سر می برد.

رسانه های ترکیه به نقل از منابع دیپلماتیک خبر دادند، در این گفت و گوی تلفنی، همچنین جزئیات دستور کار مذاکرات و برنامه های دیدار جو بایدن در سفر به ترکیه مورد بحث قرار گرفته است.

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه روز شنبه اعلام کرده بود، جو بایدن 24 اوت به ترکیه سفر می کند. 

پیشتر قرار بود جان کری به ترکیه سفر کند ولی در پی افزایش واکنش های ترکیه نسبت به بی تفاوتی مقامات غربی به کودتای نافرجام این کشور و برقراری ثبات و کنترل دولت بر اوضاع داخلی، برای دلجویی از آنکارا، تصمیم گرفته شده است که به جای جان کری، جو بایدن به ترکیه سفر کند.

گفته شده است در گفت و گوی دو وزیر خارجه موضوع آزاد سازی منبج سوریه مطرح شده و چاوش اوغلو دوباره با تاکید بر حساسیت های آنکارا در خصوص عدم عبور پ.ی.د ( نیروهای حزب دمکراتیک سوریه) به غرب رودخانه فرات، قول باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در این زمینه را گوشزد کرده است. 



انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار