اهواز؛

افزایش 5 هزار تنی تولیدات خرما در خوزستان

پیش‌بینی می‌شود تولید خرما استان خوزستان در سال جاری با 5 هزارتن افزایش به 190 هزار تن برسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: 44 هزار هکتار نخیلات در استان وجود دارد که 34 هزار هکتار آن نخیلات بارور و 10 هزار هکتار دیگر نهال هستند.

حلیم کوتی اظهار کرد: متوسط عملکرد نخیلات استان 6 تن در هر هکتار است و با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش بارندگی‌ها در سال گذشته و همچنین اصلاح نژاد نخیلات و ارائه آموزش‌های لازم به بهره‌برداران، عملکرد نخیلات استان چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی، ارتقا یافته است و پیش‌بینی می‌شود امسال با افزایش 5 هزار تنی تولیدات خرما نسبت به سال قبل مواجه شویم.

وی بیان داشت: 70 درصد تولیدات نخیلات استان را رقم استعمران و مابقی را سایر ارقام مانند بریهی، دیری، کبکاب و ... تشکیل می‌دهد. در کشور سالانه بیش از 125 هزار تن خرما صادر می‌شود که بیش از 50 درصد این رقم از تولیدات خرمای خوزستان است. در مجموع 20 درصد از تولیدات نخیلات استان به مصارف داخلی می‌رسد و مابقی به سایر استان‌ها و کشورها صادر می‌شود.

کوتی با بیان این‌که قیمت خرید توافقی خرما میان نخلداران و اتحادیه صادرکنندگان خرما یک هزار و 600 تومان به ازای هر کیلوگرم است، خاطرنشان کرد: هزینه حمل و نقل از اراضی تا کارگاه‌های بسته‌بندی و همچنین هزینه‌های صندوق‌های خرما، بر عهده مباشران خرید است. در سال گذشته قیمت خرید توافقی یک هزار و 170 تومان بود.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اذعان داشت: میانگین کشوری عملکرد نخیلات 5 تن در هر هکتار است و علی‌رغم اینکه متوسط عملکرد نخیلات استان بیش از میانگین کشوری است، باز هم مورد انتظار نیست؛ زیرا قاعدتا باید بیش از 7.5 تن در هر هکتار باشد که فرسوده بودن نخیلات را می‌توان از علل این امر برشمرد.

وی افزود: 20 درصد از نخیلات استان سن اقتصادی خود را از دست داده‌اند؛ یعنی گذشت 50 تا 60 سال از عمر آن‌ها به تبع باعث کاهش عملکرد این نخیلات شده است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.