شنا در سواحل خزر؛ شیرجه در آلودگی های میکروبی

معروف ترین و بزرگ ترین دریاچه جهان این روزها احوال خوشی ندارد و به دلیل صید بی رویه ماهیان خاویاری، آلودگی های نفتی،با مشکلات عدیده زیست محیطی و بهداشتی روبه رو است.

  به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  برآوردهای به دست آمده از برنامه زیست محیطی دریای خزر نشان می دهد به دلیل رشد منابع اصلی آلودگی های فرامرزی در کشورهای ساحلی، میزان آلاینده های شیمیایی و بیولوژیکی دریای خزر نیز افزایش یافته و به خطری جدی برای محیط زیست دریایی، سلامت ساحل نشینان و شناگران تبدیل شده است.
 
سواحل دریای خزر در استان های گیلان، مازندران و گلستان سالانه پذیرای بیش از ۴۱میلیون مسافر در ایام مختلف سال است و به عنوان مقصد اصلی ۸۵درصد سفرهای گردشگری کشور شناخته می شود. به نظر کارشناسان افزایش ورود گردشگر  و توسعه فعالیت های کشاورزی و صنعتی در حریم کرانه های خزر موجب شده تا اثرگذاری آلودگی های دریایی بر محیط زیست و سلامت انسان ها بیشتر شود.
 
رضا آذریان، کارشناس و پژوهشگر محیط زیست به تغییر شاخص های بهداشت محیط سواحل دریای خزر به دلیل رشد فعالیت های انسانی اشاره کرده و می گوید: نوسان این شاخص ها به صورت مستقیم کیفیت و سلامت زیستی سواحل دریای خزر را به مخاطره انداخته است. در حال حاضر فقدان سامانه های تصفیه فاضلاب در شهرهای ساحلی شمال کشور موجب شده تا مقادیر قابل توجهی پساب آلوده صنعتی و انسانی به آب های دریای خزر سرازیر شود.
 
این کارشناس در ادامه خاطرنشان می کند: پایش های صورت گرفته از ۲۱ شناگاه رسمی دریای خزر نشان می دهد ۱۶ شناگاه تا خردادماه سال جاری با آلودگی مواجه بوده و ۳ شناگاه در غرب و شرق خط ساحلی در شرایط خطرناکی قرار دارند که در این خصوص باید به مسافران و گردشگران اطلاع رسانی شود.
 
دریای خزر با وسعت سه و نیم میلیون کیلومتر مربع در محدوده کشورهای ایران، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه واقع شده و بیش از ۱۵میلیون نفر در خط ساحلی آن زندگی می کنند.
 
 آب تنی مرگبار در سواحل آلوده
 
گردشگران شمال کشور همواره از وجود زباله و لوله های دفع فاضلاب گلایه دارند و برخی نیز به دلیل شناکردن در آب دریا به عارضه های جدی پوستی دچار شده اند.
 
دکتر حمید سلطانی، متخصص بیماری های عفونی می گوید: آلودگی و اثرات سوء بهداشتی سواحل دریای خزر کاملا جدی است. نتایج مطالعات به دست آمده از برخی شناگاه ها نشان می دهد متوسط ​​کلی فرم ها، باکتری های هوازی، استرپتوکوک مدفوعی و اشرشیاکلی افزایش داشته و در بعضی نقاط مقدار سولفات، آمونیاک و رسوبات نفتی نگران کننده است، از این رو باید تدابیری برای حفاظت از سلامت شناگران و گردشگران به ویژه کودکان، بانوان باردار، سالمندان و بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و در برابر آلودگی های میکروبی آسیب پذیر هستند اتخاذ شود.
 
این متخصص در عین حال به عوارض شناکردن در آب های آلوده به ویژه کرانه های دریای خزر اشاره کرده و می گوید: آلودگی های شیمیایی، میکروبی و بیولوژیکی موجود در آب دریاها طیف گسترده ای از بیماری ها را شامل می شود که از آن جمله می توان به رشد قارچ های پوستی بر روی صورت، پاها، دست ها و دیگر اندام های بدن اشاره کرد. همچنین زگیل، خارش شدید و التهاب پوست، تغییر رنگ، ضخامت و میزان رویش موی سر و اسهال در اثر انگل ژیاردیا را می توان از دیگر تبعات شناکردن در نقاطی مانند دریای خزر دانست.
 
 ساماندهی سواحل ادامه دارد
 
برای رفع مشکلات پیش روی سواحل شمال تاکنون طرح های ساماندهی زیادی با هدف کاهش مخاطرات اکولوژیکی و بهداشتی اجرا شده و همچنان این موضوع در اولویت سه استان شمالی کشور قرار دارد. از مهم ترین اقداماتی که در حوزه بهداشت و درمان صورت گرفته است می توان به افزایش اختیارات هلال احمر در امر امداد و نجات ساحلی و فراساحلی، ایجاد ۱۰۰طرح سالم سازی و اختصاص ۳۰ کمپ امدادی برای کمک به حادثه دیدگان اشاره کرد.
 
علاوه بر این کمبود نیروی انسانی در پایگاه های اورژانس که از مدت ها قبل به دغدغه اصلی استان های شمالی کشور تبدیل شده بود به زودی برطرف و تجهیزات مناسبی در اختیار پایگاه های ساحلی قرار می گیرد؛ با این اقدام میانگین زمان امدادرسانی به مصدومان از ۱۵ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش یافته و اعزام مصدومان به مراکز درمانی با سهولت بیشتری انجام می شود.
 
همچنین پایش میکروبی آب های ساحلی، شناگاهی و مناطق تفریحی دریای خزر نیز مانند دوره های گذشته از طریق محیط زیست و دانشگاه های علوم پزشکی استانی انجام خواهد شد؛ در این خصوص تدابیری مانند جلوگیری از ورود احشام اهلی و وحشی به حریم شناگاه ها و تشدید برخوردهای حقوقی و انتظامی با تخلیه کنندگان فاضلاب به دریا اتخاذ شده است.
 
با وجود تمامی این اقدامات سازنده، اما هنوز تا سالم سازی سواحل کشور، فاصله چشمگیری داریم.
 
 ۱۰ توصیه برای شنای سالم در دریای خزر
 
موج سوم سفرهای تابستانی هموطنان به شمال کشور از هفته آخر مرداد آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد. توصیه می کنیم برای ارتقای سلامت، ایمنی و کمک به حفظ محیط زیست این نکات را به خاطر بسپارید.
 
۱. اگر به فنون و مهارت های شنا در دریا مسلط نیستید هرگز از خط ساحلی عبور نکنید.
 
۲. برای استفاده از تفریحات دریایی حتما به ایستگاه های حفاظت شده «طرح سالمسازی دریا» مراجعه و از ورود به نقاط ممنوعه، سواحل و اسکله های خصوصی خودداری کنید.
 
۳. همراه داشتن جلیقه نجات برای شناگران مبتدی الزامی است.
 
۴. بکارگیری وسایل حفاظتی شامل لباس پوشیده، کلاه، عینک، گیره بینی و گوشی مخصوص شنا برای پیشگیری از بیماری هایی با منشا شیمیایی، میکروبی، انگلی و ویروسی توصیه می شود.
 
۵. از ریختن هرگونه زباله در ساحل و دریا همچنین شست و شوی دست و صورت، لباس و وسایل غذاخوری با آب دریا اجتناب کنید.
 
۶. برای حفظ سلامت خود، دیگر شناگران و گردشگران از دفع ادرار، مدفوع، ترشحات خونی، آب دهان و نظایر آن در ساحل و دریا خودداری کنید.
 
۷. اگر با جراحت های سطحی یا عمقی مواجه هستید از ورود به شناگاه ها بپرهیزید.
 
۸. قبل و بعد از شنا به مدت سه دقیقه دوش بگیرید و از حوضچه های کلر عبور کنید. با این اقدام احتمال ابتلا به بیماری های شایع دریایی کاهش می یابد.
 
۹. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های انگلی از لباس های شنا یکبار مصرف یا سازگار با آب دریا استفاده کنید.
 
۱۰. در صورتی که پس از شنا با التهاب، خارش، قرمزی و هرگونه تغییر غیر عادی پوست، سوزش شدید چشم یا اسهال مواجه شدید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار