خط آهن خواف – هرات دارای چهار قطعه است که قطعه سوم و چهارم آن در داخل خاک افغانستان واقع شده است. قطعه چهارم این مسیر نیز ۸۷ کیلومتر است که ایتالیا پرداخت هزینه آن را به عهده گرفته، اما هنوز به افغانستان پرداخت نکرده است.
طول این مسیر ۱۹۱ کیلومتر است و در حال حاضر قطعه های اول و دوم در داخل خاک ایران به اتمام رسیده است. ۲۵۰ میلیون دالر هزینه قطعه های اول تا سوم این مسیر از محل کمک های بلاعوض ایران انجام می شود.
تکمیل این مسیر بخشی از طرح بزرگ راه آهن سراسری افغانستان است که قرار
است تا یک دهه آینده این کشور را به ایران، ترکمنستان، ازبکستان،
تاجیکستان، پاکستان و چین وصل کند.
به گفته سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان قطعه چهارم راه آهن هرات خواف
نیز تحت مطالعه قرار دارد که به دو بخش ۴۴ و ۴۳ کیلومتری تقسیم شده است و
با پایان کار مطالعاتی، کار ساخت آن نیز شروع خواهد شد.
وی گفت: طرح بزرگ راه آهن افغانستان به طول پنج هزارو ۵۵۵ کیلومتر تهیه شده و به تصویب رسیده است که باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی به بهره برداری برسد.
افغانستان در حال حاضر تنها دارای ۷۵ کیلومتر خط آهن فعال در شمال این کشور و در مرز تاجیکستان است که مورد استفاده قرار می گیرد.
سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان گفت که ساخت خط آهن ترکمنستان – آقینه نیز در حال انجام است. این خط آهن سه کیلومتری در مرز کشور افغانستان و ترکمنستان با هزینه عشق آباد ساخته می شود.
به گفته وی، این مسیر تا اندخوی در استان فاریاب به طول ۳۸ کیلومتر ادامه می یابد که کارهای مطالعاتی آن به پایان رسیده و کوشش افغانستان این است هزینه ساخت این قطعه را نیز ترکمنستان پرداخت کند.
انتهای پیام/