مصائب حذف یارانه بگیران مرفه/ اعمال رفتارهای سلیقه ای در پرداخت یارانه

کارشناسان بر این باورند دولت اطلاعات دقیقی از درآمد خانوار در اختیار ندارد به همین دلیل با اعتراضات افرادی که به ناحق یارانه آنها قطع شده مواجه می شود.

مصائب حذف یارانه بگیران/ اعمال رفتارهای سلیقه ای دولت در پرداخت یارانهبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طرح هدفمندی یارانه ها به منظور کاهش شکاف طبقاتی و اختصاص یارانه به افراد نیازمند آغاز شد و طبق قانون از ابتدا نیز پرداخت نقدی به دهک های هدف مورد تاکید بود نه همه اقشار جامعه؛ دولت یازدهم در برخورد با این موضوع  موضع گیری های متعددی داشته به گونه ای که از دید برخی وزرا پرداخت نقدی یارانه مصیبت عظمی و عذاب الیم توصیف شد. اما آنچه قابل تامل است انفعال دولت در موضوع ساماندهی یارانه هاست که علی رغم مواضع علیه این طرح، تاکنون از تصمیم گیری جدی در مورد آن خودداری کرده است.

البته روند حذف افراد غیرنیازمند از لیست یارانه بگیران در این دولت آغاز شده اما در برخی موارد، افراد مراجعه کننده‌ برای شکایت حذف یارانه، بازنشسته‌ها و روستاییان بوده‌اند که وضعیت معیشتی نامناسبی داشته‌اند؛ برخی کارشناسان این اشتباهات را ناشی از سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی صحیح مسئولان مرتبط می دانند.

در همین رابطه محمدعلی مددی, کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه مجلس دست دولت را برای ساماندهی و تعدیل این طرح بازگذاشته است، اظهار داشت: دولت از اقدام عملی موثر در این خصوص شانه خالی کرده و راهکار مناسبی برای رصد اطلاعات دقیق افراد ندارند و ادعا می کند پرداخت یارانه از ابتدا اشتباه بوده و باید به صورت هدفمند باشد.

وی افزود: دولت هیچ اطلاعات دقیقی از درآمد مردم و وضعیت زندگی و مشکلات امرار معاش آن ها ندارد و بر اساس شاخص هایی که خود تعریف کرده بدون برنامه ریزی عمل می کند.

مددی تصریح کرد:در مواردی حتی یارانه بازنشستگان تک حقوقی که حقوق ماهیانه آنها زیر یک میلیون و نیم بود  قطع شده و از طرفی افرادی که در ماه درآمد بالایی دارند همچنان یارانه می گیرند.

این کارشناس در ادامه یادآور شد: شکایت و اعتراض مردمی که به ناحق یارانه آنها قطع شده به جاست زیرا دولت  راه درستی در رصد اطلاعات دقیق افراد نداشته و دستور العمل هایی برای آگاهی از درآمد معقول خانواده ها در دست ندارند از طرفی بر این باور است که ورود به حساب های شخصی افراد ممنوع است.

مددی عنوان کرد: دولت باید در رسانه ملی به طور واضح دستورالعمل های حذف یارانه را ارائه دهد تا تمام مردم مطلع شوند طبق این دستورالعمل ها حذف خواهند شد یا خیر. به نظر می رسد اقداماتی که برای حذف افراد در پرداخت یارانه انجام می شود،بر طبق نظرات شخصی  است.

**سقف درآمد 3 میلیون تومان برای حذف یارانه، سختگیرانه است

در این راستا حمیدرضا حاجی بابایی , عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حذف یارانه افرادی که درآمد سالانه آنها بیش از 35 میلیون تومان در سال (تقریبا معادل 3 میلیون تومان در ماه) است، در قانون بودجه مصوب شده، البته این سقف درآمد با توجه به تحولات و رکود اقتصادی, تورم و گرانی موجود، سخت گیرانه است.

وی اظهار داشت:دولت باید از راهکارهای مناسب برای حذف افراد از لیست یارانه بگیران استفاده کند؛ زمانی که خانواده ای خودرو دارد به این معنا نیست که از درآمد کافی برخوردار است و ممکن است همین خودرو منبع درآمد خانوار باشد.

حاجی بابایی  افزود: همچنین احتمال دارد درآمد شخص در ماه چهار میلیون تومان باشد اما فرزند بیکار و دانشجو داشته باشد و از پس مخارج خانوار بر نیاید؛ اینها جزء مواردیست که دولت باید برنامه ریزی کند و اشخاصی را برای حذف مد نظر قرار دهد تا از درآمد کافی برخوردار باشند و به خوبی بتوانند زندگی خود را اداره کنند اگر اینگونه نباشد با اعتراضات افراد محروم جامعه مواجه می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان تصریح کرد: نمایندگان مجلس بر این باورند که دولت باید با مردم صحبت و شرایط موجود را برای آنها بیان کند و شرایطی برای حذف افراد از لیست یارانه بگیران تعیین کند که مطابق با قانون باشد.

*** یارانه حذف شده کارگران عودت داده خواهد شد

ناصر عاشوری قلعه رودخانی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: دولت براساس تکالیف قانونی که از سوی مجلس تعیین شده اقدام به حذف یارانه افراد کرده است.

وی گفت: حذف یارانه دهک های بالای جامعه و افراد با وضعیت مالی مناسب جزء اهداف قانون گذار بوده که در این راستا دولت باید اقدام به شناسایی این افراد نماید.

عاشوری قلعه رودخانی ادامه داد: بنابراین فرآیند شناسایی  و حذف یارانه ثروتمندان باید مرحله به مرحله به اجرا در بیاید و در این میان ممکن است حذف یارانه کارکنان ، بازنشستگان و کارگران تنها به سبب اشکال در سیستم رخ داده باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: حذف یارانه افراد کم درآمد جامعه مد نظر دولت و قانون گذار نیست از این رو باید فرصت شناسایی دهک های بالای جامعه به دولت داده شود ؛البته یارانه افرادی که به اشتباه حذف شده، قابل بازگشت خواهد بود. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
یارانه منو 5ماه قطع کردنداعتراض کردم بعداز5ماه بامدارک موجودتشخیص داده شدکه اشتباه صورت گرفته ویارانه رودریافت کردم ولی اون 5ماه که نریخته بودندراکسی جوابگونیست وندادندمراجعه کردم گفتنداون 5ماه ازدادنش معلوم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
ا
۸ ماه است یارانه ام بدون هیچ استناد قانونی و فقط سلیقه ای قطع شده و اعتراضم نیز بی اثر بوده . بازنشسته ۶۹ ساله با کهولت سن و بیماری قلبی و از کار افتاده با ۴ نفر عاپله ایثارگر لطفا صدایم را بگوش مسپولین برسانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
بنده کارمندی را می شناسم خودش با خانمش که هر دو کارمند هستند ماهیانه 7500000 هزار تومان حقوق میگیرند با دو تا بچه کوچک حالا یکی دیگر را می شناسم بازنشسته با حقوق دو میلون با چها ر فرزند در حال ازدواج یارانه اش قطع شده اینست عدالت ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۵
چرا خبرنگاران در مورد سرپرستان جا مانده از یارانه از سال 93 از وزیر رفاه یا معاون اول پیگیری نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
من بازنشسته هستم ودارای فرزند بیکار و عقب مانده وعروس و نوه هستم بعلت بیماری نام نویسی نکردم و حالا 2سال هست که کل خانواده از یارانه محرومیم وفرمانداری هم جواب نمیدهد باید بکجا مراجعه شود ؟؟
Germany
ناشناس
۲۳:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
این همه میلیونی ومیلیاردی میخورن اشکال نداره!؟
الان مشکل دولت با این همه ادعا فقط یارانه اس که اونم حق مردمه، خجالتم خوب چیزیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
اگر حقوق همه ۳۵۰۰/۰۰۰تومان در ماه برسد همه از گرفتن یارانه انصراف میدهندبه شرطی که اجناس گرونتراز اینی که هستند نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
با سلام با توجه به این که دولت از دریافتی کارکنان آموزش و پرورش و معلمان و وضع معیشتی آنها اطلاع دارد اقدام به حذف یارانه فرهنگیان کرده که ظلم بزرگی در حق این قشر زحمت کش جامعه ‌خواهشمند است در این مورد اطلاع رسانی صورت بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
حدود شصت و چهار ماه که یارانه می دهند اگر نسبت تورم و گرانی جناس رو حساب کنیم عملا یارانه نصف بیشتر افراد حذف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
قربون همان اجناس کوپنی یارانه ای که نیازمندان با جون و دل استفاده می کردند و مرفه های بی درد, کوپن قند و شکر و برنج و.. . را می فروختند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
بازنشستگان چندشغله با حقوق بیش از ۲.۵ میلیون, مستند به سوابق بیمه تامین اجتماعی, جواز کسب اصناف, پروانه اشتغال نظام مهندسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
بنده یک بازنشسته نیروی مسلح بادر،یافتی.حدود دومیلیون با شش فرزند یارانه من قطع شده دولت شایسته است بجای قطع یارانه باجدیت با حقوق های نجومی وداداشت های میلیونی سازمانهایی مانند تامین اجتماعی برخورد کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
خدا لعنت کنه کسی که یارانه من کارگر قطع کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
یارانه کارمندان دولت قطع می شود ،چون خوده دولت بر اساس مال واموال زن فرزند ثروت حقوق به آنها می دهد .
و فرزندان بیمار خاص زیر حمایت دولت قرار می گیرند .مانند بازنشسته های تامین اجتماعی وحقوق هم در یافت می کونند ،اگر خانواده نیازمندی داشته باشند .
به خانواده هایی که از خانواده نیازمند هستند وجا مانده اند از دریافت یارانه ،یارانه همه ماه هایی که به آنها پرداخت نکردید، به آنها بدهید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
یارانه کارگران نیازمند قطع نمی شود .
کسانی که حقوق ماهیانه آنها ۲ ملیون تومان است ،یارانه آنها قطع می شود ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
اکثر افراد مرفع را به راحتی می توان تشخیص داد پس چطور دولت با این همه ادعا نمی تواند تشخیص دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
یارانه حق همه مردمه بااین وضع قیمت ها حداقل ۲۰۰هزار کمتر می دن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
در قطع كردن يارانه ها هيچ ضابطه اي رعايت نميشه .يارانه بنده با حداقل حقوق كارمندي از بهمن 94 قطع شده وسايت مربوطه هم علي رقم ثبت اعتراض پاسخگو نمي باشد اما بسياري از افراد با درامد هاي بالا همچنان يارانه ميگيرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
باسلام .بهمن سال1394یارانه خانواده 5نفره ماقطع شدپس ازپیگیری های فراوان وثبت شکایت دلیل قطع مستمری خریدمنزل 184متری ذکرشده است .درحالی که بنده منزل قبلی خودرافروخته وپس ازقرض و وام های فراوان نسبت به خریداین ملک جدیداقدام کرده ام وفقط من وخانواده ام همین یک منزل داریم .براساس قانون دولت درصورت انجام معامله بالای 200ملیون یارانه قطع خواهدشد.آیاخانه دارشدن منجربه قطع یارانه می شود؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
پس ما کارگران روز مزد که برج ۳۰۰۰۰۰ سیصد هزار تومان درامد نداریم چکارکنیم شما حرف از سه میلیون میزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
دولت نزدیک دو سال است که یارانه بنده را قطع کرده است در حالی که 25 سال سابقه خدمت دارم هنوز هم مستاجر هستم و از امکانات زندگی ساده هم محروم هستم هر چه قدر اعتراض می کنم گوش دولت بدهکار نیست در حالی که اطرافیان بنده یارانه را تا حالا می گیرند که نیازی به حقوقشان ندارند و مخارج یک روزشان برابر یک ماه من است و هروقت یارانه پرداخت می شود مورد تمسخر آنها قرار می گیرم و می گویند دولت عدالت محور ما اینگونه عدالت را رعایت می کند که حق مظلومی را تباه می کند تا دیگران به راحتی برسند ویا بعضی یارانه بگیر های متنوع می گویند دولت اسلامی انگونه حق مظلومی مثل شما را می خورد و در مقابل گردن کلفت های مثل آمریکا میلیونها برابرش را از حلقوم این دولتی های ظالم بیرون می کشد وبه مردمش هدیه میدهد شاید هم حرفهای آنها یه جوری درست باشد ایا این نا عدالتی نیست که بخش زیادی از حقوق ناچیزم به صرف پرداخت فیش آب و برق و گاز ی باشد که جرات استفاده از آنها را نداریم و در زمستان دمای داخل منزل ما با بیرون از خانه چندان اختلاف نداشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
چرا دولت یارانه من کارمند ساده باحقوق بسیار ناچیز ودارای فرزند مریض را قطع نموده ویکسال است که شکایت کردم اما متاسفانه به جای نرسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
با سلام
احتراماً به استحضار مي رساند كه يكسال گذشته يارانه شوهر خواهر اينجانب كه تعداد آنها 3 نفر بوده را بدون دليل 1 نفر از آنهارا قطع كرده اند و چندين بار هم به مراجع ذيصلاح استان اصفهان مراجعه كردند و كارساز نبود و مدارك را به تهران ارسال كردند و هنوز خبري از پرداخت يارانه نشد قابل ذكر است كه ايشان بيكار هستند و كار بخصوصي هم ندارند . ولي نمي دانم كه چرا يارانه آنهارا به اين صورت قطع كرده اند .
چرا دولت از روي شماره حساب ها ي افراد برآورد نمي كند كه چه ميزان درآمدي افراد دارند كه به آنها يارانه تعلق بگيرد يا نگيرد كه بدون دليل يارانه افراد قطع نشود.
-
ناشناس
۱۱:۰۲ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
باسلام چرا مرکز آمار واطلاعات اعلام می کند دریافت حقوق زیر دو میلیون تومان زیر خط فقر است حال من با شش سر عائله و حقوق معلمی چه کار کنم؟
-
ناشناس
۱۰:۴۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
یعنی اونی که چهار میلیون حقوق میگیره یک جورایی فقیر تلقی میشه !پس ما مدتها ست مردیم و هنوز خودمون متوجه نیستیم دیگه ؟کارگرای 800 تومنی هم که سالهاست مردن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
دولت هیچ اطلاعات دقیقی از درآمد مردم و وضعیت زندگی و مشکلات امرار معاش آن ها ندارد و بر اساس شاخص هایی که خود تعریف کرده بدون برنامه ریزی عمل می کند.

خیلی بده است مگر کارشناس ندارند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
من بازنشسته شهرداری هستم حقوق ۱۷۰۰ یکساله یارانه مرا قطع کردند کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
یارانه من قطع شده این دو ساله و هر جا میرم جواب مشخصی نمیدن .بیکار هم هستم .فرمانداری هم رفتم ولی فایده نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
همش حذف یارانه ثروتمندان چرا در مورد سرپرستان جا مانده خانوار صحبت نمی کنید دو سال است ما جا مانده ایم نزدیک به دو میلیون نفر خانواده ضعیف جا ماند ه اند چرا کاری نمیکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵
یارانه پول نفت این ملته کسی حق حذف کردن نداره
آخرین اخبار