دو سناتور جمهوری‌خواه و دموکرات خواستار لغو قراردادهای تسلیحاتی آمریکا با عربستان شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ "رند پال،" سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی، عربستان را متحدی غیرقابل اطمینان دانست و خواستار مخالفت نمایندگان کنگره با اجرایی شدن قرارداد تسلیحاتی عربستان شد.

"کریس مورفی،" سناتور دموکرات ایالت کنتیکت آمریکا، نیز پیش‌تر واشینگتن را به دلیل حمایت از عربستان و پشتیبانی از این کشور در جنگ یمن مورد انتقاد قرار داده بود. فقط چند روز پس از موافقت کابینه "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، با قرارداد فروش تسلیحات به عربستان، "رند پال" مخالفت آشکار خود را با فروش سلاح به کشوری که ناقض حقوق بشر است و احتمالا با تجهیز تسلیحاتی به ناآرامی‌های نظامی در منطقه خاورمیانه دامن می‌زند، اعلام کرد.

پال در نظر دارد با ائتلافی شامل سی نفر از نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، امکان پیشگیری از تحقق یافتن این قرارداد را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
 
وی اظهار داشت: عربستان شریکی است که نمی‌توان به آن اعتماد کرد و در زمینه احترام گذاشتن به حقوق بشر بدنام است. ما نباید در فروش فناوری پیشرفته به آنها عجله کنیم و در مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه مشارکت داشته باشیم.

سخنان پال پس از آن ادا شد که وضع جنگ در یمن رو به وخامت گذاشته است و عربستان با حمایت و پشتیبانی تسلیحاتی آمریکا، مرتکب جنایات بیشتری علیه مردم یمن می‌شود. مذاکرات صلح با میانجی‌گری سازمان ملل متحد و به میزبانی کویت با شکست روبرو شد و تبادل اتش میان دو کشور با شدت در حال پیگیری است.

رند پال و کریس مورفی دو سناتور آمریکایی هستند که با جدیت طرح ممنوعیت فروش تسلیحات نظامی این کشور را به عربستان پیگیری می‌کنند. مورفی در سخنرانی ماه ژوئن خود در کپیتال هیل (ساختمان کنگره) گفته بود: اگر شما با یمنی‌های آمریکایی صحبت کنید آنها به شما خواهند گفت این بمب‌های سعودی نیست که بر سرشان فرود می‌آید؛ بلکه همگی بمب‌های آمریکایی هستند. آمریکا مسئول هر یک غیرنظامی است که در بمباران یمن جان خود را از دست می‌دهد. ما باید بپذیریم این اوضاع غیرانسانی در نتیجه همکاری ما با عربستان بوجود آمده است. 

آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا، که مسئول تنظیم سند تسلیحات فروخته شده به مشتریان خارجی است، اعلام کرد آمریکا در ازای قراردادی 1.15 میلیارد دلاری متعهد به تجهیز و نوسازی نیروی نظامی عربستان شده است. 

نمایندگان کنگره آمریکا کمتر از 30 روز فرصت دارند تا مانع از اجرای این توافقنامه شوند و این تصمیمی است که به ندرت از سوی کنگره آمریکا در مورد قراردادهای تسلیحاتی اتخاذ می شود. "رند پال" و "کریس مورفی" تلاش می‌کنند از فرصت باقی‌مانده برای برهم زدن توافق تسلیحاتی میان واشینگتن و ریاض استفاده کنند.

از سوی دیگر مجله فارین پالیسی اعلام کرد برای رند پال کارشکنی در توافق به دست آمده میان واشینگتن و ریاض کار سخت و دشواری است به ویژه آنکه شرکت جنرال دینامیک به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان در زمینه ساخت تجهیزات نظامی و ماهواره‌ای یکی از طرف های این قرارداد محسوب می‌شود.

انتظار می رود عربستان در چارچوب قرارداد مورد تایید وزارت خارجه آمریکا در اوایل هفته جاری به ۱۳۰ تانک مدل أبرامز و ۲۰ زره پوش و سایر تجهیزات نظامی دست یابد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۵ مرداد ۱۳۹۵
چیه؟ هیچی به شما نرسیده عزیزان دل برادر خب ی زنگ بزنید ریاض فی الفور چن بار طلای شتر بفرستن
آخرین اخبار