فقدان تجهیزات آتش نشانی این روزها بیشتر در کرمان و مناطق محروم آن خود را نشان می دهد، مسئله ای که به معضلی برای مراتع ، فرمانداری ها وحتی ادارات استان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، امروز ظهر ساختمان فرمانداری نرماشیر در حالی دچار حریق شد که اگر ایستگاه آتش نشانی با تجهیزات اطفا حریق در سطح حتی کوچک در این شهرستان وجود داشت حجم خسارت بالا نمی رفت.

یکی از مردمی  کسی که شاهد آتش سوزی بوده است می گوید: همه چیز از اتصال برق و جوشکاری شروع شد و تا کارکنان ومردم به خود بجنبند آتش نیمی از ساختمان را در برگرفت.

نبود ایستگاه آتش نشانی همه را مستاصل کرده بود ناچار زنگ زدیم در این شرایط به ریگان وفهرج تماس می گیریم وحتی بم ، طول کشید تا آتش نشانی برسد.
خاموش کردن این آتش فقط با خاموش کننده های آتش نشانی میسر بود.

تماس های مختلفی با نزدیک ترین آتش نشانی ها گرفته شد ، وزمانی که آتش گسترده شده بود با زحمت چندین دستگاه آتش نشان وگذشت 2ساعت سخت کاری، آتش مهار شد.

حجم خسارت هنوز مشخص نشده است این مطلب را رضا مشکی فرمانداز نرماشیر می گوید، وی از نبود ایستگاه آتش نشانی دراین شهرستان محروم شرقی استان گلایه مند است.

این تنها یک بخش از قضیه است، از شرق کرمان به جنوب کرمان می رویم،  در فاصله چند ساعت قبل و شب گذشته ، در بافت 100هکتار از مراتع دچار آتش سوزی شد، آتشی که برای مردم بافت به ویژه برای محیط بانان تازگی ندارد، چرا که در چندماه گذشته چندین آتش سوزی بزرگ وکوچک را شاهد بوده اند واغلب این حوادث ناشی از گرما ویا اهمال گردشگران در رها کردن آتش در طبیعت بوده است.

مراتع این منطقه به سبب خشکسالی های اخیر  دچار خشکیدگی شده ومرتبا در معرض خطر  حریق هستند.
در چنین مواقعی مردم زودتر از همه خود را می رسانند حالا همه یاد گرفته اند با بیل و کلنگ وخاک آتش را خاموش کنند.

مردمی که به داد طبیعت رسیدند
مسول یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان بافت گفت:  این آتش با کمک اهالی منطقه ، نیروهای امداد بافت و منابع طبیعی شهرستان رابر  پس از یک ساعت مهار شد. 

سلمان شیخ پور همچنین از خسارت به ماشین اطفای حریق منابع طبیعی حین خاموش کردن آتش خبر داد و گفت:  میزان خسارت وارد شده به منطقه در دست بررسی است. 

گوغر  در 40 کیلومتری شمال شهرستان بافت  با  800 هکتار عرصه جنگلی و  بوته زار  یکی از ذخیره گاه های منابع طبیعی این شهرستان به شمار می رود که پایگاه آتش نشانی ندارد.

این مصاحبه هم نشان می دهد در مناطق گردشگری و زیبای بافت نیز نبود دستگاه اطفا حریق خودرویی نگرانی جدی است.

از سوی دیگر از چند ماه اخیر کار جدی برای احداث پایگاه بزرگ اطفا حریق در جنوبشرق کشور ویژه منابع طبیعی آغاز شده است.

این پایگاه اطفا حریق مجهز به سیستم های جدید خودرویی اطفا حریق خواهد بود.

این مطلب را قائم مقام یگان حفظات منابع طبیعی کشور چندی قبل در بازدید از روند اجرای کار گفته بود.
وی از اختصاص اعتبار میلیاردی برای اتمام این پروژه گفته بود.

 در جنوبی ترین قسمت استان و در منطقه بکر وغریب جازموریان چندی قبل آتش سوزی باعث از بین رفتن بخشی از مراتع و نخیلات شد.
اتشی که جازموریان را به بیابان تبدیل کرد و احیا آن زمانی بس طولانی خواهد برد.

اقای ناوکی فرماندار رودبار آن زمان علت وسعت گرفتن آتش را نبود ایستگاه آتش نشانی در این شهرستان اعلام کرده بود.

نبود اعتبار کافی برای شهرستان های تازه تاسیس

وقتی موضوع را جدی تر دنبال کنیم متوجه غیبت سازمان همیاری شهرداریها در توزیع تجهیزات کافی برای شهرستان های  نوپا می شویم.

اما در یک جمع بندی کوتاه انتقادی هم که به مدیریت استان وارد است عدم نظارت بر روند کار این سازمان است همچنین اشکال دیگری که وارد است از زمانی که تعداد شهرستان های استان افزوده شد متاسفانه تنها  ظاهرا شهرستان ودر واقع هنوز همان بخش های کوچک قبلی هستند که با سیستم اداری شهرستانی و امکانات واعتبارات بسیار ناچیز اداره می شوند.

چه در رودبار ونرماشیر ودیگر شهرستان های نوپا مشکلاتی از این دست بسیار است که نیاز به بررسی جدی تر دارد، خوب که دقت کنیم متوجه مظلومیت کرمانیها می شویم زیرا شهرکرمان نیز چند سالی است که نام کلانشهر برخود گرفته است اما از نظر اعتبارات ساختار اداری همان شهر بزرگ باقی مانده است وهیچ خبری از کلانشهری کرمان در بین دیگر کلانشهرهای کشور نیست.

گزارش: مرضیه السادات حسینی راد

انتهای پیام/ح


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.