تابستان است و خبری از درس و مدرسه نیست، اما در ساری مدرسه هست که بچه های 3 تا۱۲ سال درس زندگی در طبیعت را همراه با تحرک، شادمانی و بازی یاد می گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،ازساری، سالهاست كه كودكان اين سرزمين مست آفتاب و بوی خاک و بالا رفتن از درخت نمی شوند، آپارتمانهای بی روح، انواع مدارس غيرانتفاعی و تیزهوشان و ويژه، معلم خصوصی، نمرات فقط 20، آزمون های آمادگی کنکور جای بازی كردن، تماس با طبيعت و لذت از زندگی و ایجاد خلاقیت را گرفته اند و تنها راه رستگاری كودكان اين سرزمين در درس خواندن ديده می شود.

مدرسه ای با درس های طبیعت گردی

مسیحا یکی از شاگردان مدرسه طبیعت گفت: سه ماه است به این مدرسه آمدم با انواع پرندگان اهلی آشنا شده ام و بازی می کنم .

کیا و کیارش دو برادر دانش آموز دیگر این مدرسه هستند گفتند: دراین مدرسه مهارت های اولیه زندگی درطبیعت را آموزش دیدند و توانستیم به کمک یکدیگر خانه چوبی بسازیم و برای سقف این خانه از علف های خشک کنار استفاده کردیم .

آیدین هم گفت: در اینجا توانستم در شالیزار نشا کنم و رشد ونمو و رسیدن خوشه های برنج را ببینم و تجربه کنم و فعالیت های دیگر مثل گل بازی ، طناب بازی وکاشتن صیفی جات را یاد گرفتم.

این فعالیت آزاد به کمک شخصی به نام تسهیل گر انجام می شود که مهارت های اولیه زندگی در طبیعت رو بچه ها آموزش می دهد.

مدرسه ای با درس های طبیعت گردی

یکی از تسهیلگران مدرسه طبیعت نوج گفت : در مدرسه طبیعت تلاش می شود کودکان در یک فضای آزاد و طبیعی، بدون امر و نهی های رایج و مبتنی بر خودانگیختگی و ولگردی ، بر اساس علایق و استعدادهای شخصی شان توانمند شوند.

پویان مختارپور افزود : توانمندی در این اندیشه یعنی خلاقیت، قدرت جسمی و ذهنی، توان برقراری ارتباط اجتماعی، خودباوری و مهربانی با طبیعت است.

مدرسه ای با درس های طبیعت گردی

مدیر مدرسه صبیعت نوج نیز گفت: مدرسه طبیعت به دنبال سرگرم کردن کودکان نیست ، در پی آن است که انسانهایی پرورش دهد که در کودکی بسیار تجربه کرده اند.

آهنگر با بیان اینکه مدرسه طبیعت صرفا یک تفریحگاه نیست، یک اندیشه است افزود: انسانهایی که در کودکی فرصت داشته اند اشتباه کنند، آنکس که در کودکی اش اشتباهات کوچک نکرده باشد در بزرگسالی اش استباهات سخت می کند و آسیب سخت تر می بیند.

مدرسه ای با درس های طبیعت گردی

وی گفت: این مدرسه از یکسال قبل تا کنون راه اندازی شده است و 30 دانش آموز دارد.

بچه ها اینجا با ترس هایشان کنار آمدند و مشارکت و همکاری در شرایط سخت رو یاد گرفتند.

مادر مسیحا می گوید: قبلا فرزندش از حشرات و حیوانات می ترسید اما از زمانی که به این مدرسه آمد ترسش ریخته شده است .

مادر یگانه هم می گوید: فرزندش قبلااز پاشیدن آب روی لباس وگل بازی خوشش نمی آمد ، اما اکنون راه رفتن درآب و گل را دوست دارد.

مدرسه ای با درس های طبیعت گردی

یکی والدین بچه ها گفت:یکی از مزایای این مدرسه حضور نداشتن والدین است و همین سبب می شود کودکان دراینجا بدون امر ونهی خانواده به بازی ونشاط وخلاقیت خود بپردازند.

اینجا نخستین مدرسه طبیعت در مازندران و شانزدهمین مدرسه در کشوراست که بامجوز سازمان محیط زیست شکل گرفته است.

مدرسه ای با درس های طبیعت گردی

رییس محیط زیست ساری هم گفت: مجوز مدارس طبیعت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر می‌شود.

فغانی افزود: شرایط لازم برای راه اندازی این مدرسه داشتن فضای محیطی مناسب حیوانات اهلی وحضور تسهیل گران در کارگاه آموزشی است.
مدرسه ای با درس های طبیعت گردی

قرار است 3 مدرسه طبیعت دیگر در شهرهای قائم شهر ،بهشهر و تنکابن راه اندازی شود تا زمینه مشارکت کودکان 3تا 12 در حفظ طبیعت افزایش یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار