لهستان در نظر دارد با افزایش واردات نفت از کشورهای خاورمیانه، وابستگی خود را به روسیه کاهش دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ منابع تجاری اظهار کرده اند لهستان نفت ایران و کشورهای خاورمیانه را جایگزین نفت روسیه کرده است. در همین حال نفت خام اورالز (روسیه) به سمت بازارهای آسیایی ارسال شده است.

شرکت تریدر "مرکوریا،" یکی از بزرگ ترین فروشندگان نفت اورالز در لهستان، در حال تعطیل شدن است و نفت روسی را از تانکرهای خود در بندر "گدانسک" تخلیه کرده است. بر اساس گزارش های منتشر شده، مرکوریا برای انتقال نفت فروخته نشده اورالز در این بندر، از تانکر نفتی که در حال حمل یک محموله ایرانی به لهستان است استفاده خواهد کرد.

مرکوریا در نظر دارد 250 هزار تن نفت اورالز را با استفاده از تانکر "آتلانتاس"، که با محموله دو میلیون بشکه ای نفت ایران وارد بندر گدانسک خواهد شد، به آسیا انتقال دهد.

سخنگوی شرکت مرکوریا اظهار کرد این شرکت همچنان به فعالیت در بازار لهستان علاقه مند است و برنامه های توسعه تجارت خود در این کشور را ادامه می دهد.

وی افزود: "تخلیه نفت اورالز در گدانسک، پاسخ مرکوریا به تغییرات بازار است و به معنای توقف برنامه های این شرکت در لهستان نیست."

نفت اورالز به دلیل افزایش تولید کشورهای خاورمیانه در سال های گذشته، کاهش شدید بهای نفت و واردات بندر گدانسک سهم خود را در بازار لهستان از دست داد. شرکت پالایش نفت لوتوس لهستان در همین راستا 2 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده و این محموله در اواسط ماه اوت وارد بندر گدانسک خواهد شد.

مرکوریا پیشتر سهم قابل توجهی در بازار نفت لهستان به خود اختصاص داده بود. این شرکت با خرید نفت تولید کنندگان روسی تحت قراردادهای دراز مدت، آن ها را به پالایشگاه ها می فروشد. 
در سال های اخیر تولید کنندگان روسیه به عقد قراردادهای مستقیم با پالایشگاه ها پرداختند و این موضوع باعث از دست رفتن سهم مارکوریا در بازار این کشور شد.

مدیرعامل شرکت روس نفت اظهار کرد روسیه آماده است تا برای حفظ سهم خود در بازار اروپا، به رقابت جدی بپردازد. با این حال لهستان از سپتامبر 2015 روند واردات نفت از عربستان را آغاز کرد و از آن زمان به افزایش سطح آن پرداخته است.

لهستان در سال های اخیر سعی کرده امنیت بخش انرژی خود را افزایش داده و میزان وابستگی اش به روسیه را کاهش دهد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار