عبدالباری عطوان در مقاله ای به برتری سیاست خارجی ایران نسبت به کشورهای عربی همزمان با سفر محمد جواد ظریف به ترکیه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی "رأی الیوم" مستقر در لندن روز گذشته در سرمقاله خود به برتری سیاست خارجی ایران نسبت به کشورهای عربی همزمان با سفر محمد جواد ظریف به ترکیه پرداخت.

عطوان در سرمقاله روز گذشته خود نوشت: سفر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به آنکارا، پایتخت ترکیه نمایانگر تفاوت زیاد دو دیپلماسی ایرانی و عربی و برتری دیپلماسی ایران و کسب دستاوردهای فراوان آن است. این در حالی است که دیپلماسی کشورهای عربی و سیاست دولتهای آنها با شکست مواجه شده است.

وی در ادامه افزود: این مطلبی که می گوییم، ستایش ایرانی ها نیست؛ بلکه انتقادی به دولتهای عربی است که تا دیروز هم پیمان راهبردی ترکیه و شریک این کشور در پرونده های متعدد منطقه ای و در رأس آن پرونده سوریه بودند.

عطوان در ادامه تصریح کرد: ظریف که در آنکارا به گرمی از وی استقبال شد، به محض ورود بر اهمیت نقش ایران، ترکیه و روسیه در منطقه تأکید کرد و گفت در صورتی که اختلافاتی در دیدگاه کشورهای منطقه وجود داشته باشد، می توان آن را از طریق گفتگو حل کرد. وی همچنین تأکید کرد زمان استفاده از زور و کودتا گذشته و این مسأله دیگر در منطقه جایی ندارد.

سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم در ادامه نوشت: در حالی که ما از هوشمندی دیپلماسی ایرانی صحبت می کنیم، قابل توجه است به مطلبی که چاووش اوغلو گفت، دقت کنیم. وی گفت در شبی که کودتا در ترکیه در جریان بود، ظریف نخوابید و 4 تا 5 بار برای اطمینان از اوضاع این کشور تماس گرفت؛ همچنان که چندین بار روز بعد (برای اطمینان از اوضاع) تماس گرفت.

عطوان در ادامه تصریح کرد: شاید بهتر باشد به این نکته توجه کنیم که ایران و ترکیه در دو جبهه متضاد در خصوص بحران سوریه ایستاده اند. ایران در کنار دولت سوریه ایستاده و از بشار اسد، رئیس جمهور این کشور حمایت می کند، در حالی که ترکیه در صف مخالفان سوریه ایستاده که خواهان تغییر نظام این کشور هستند.

سردبیر رأی الیوم سپس می پرسد: چرا ظریف در شب کودتای شکست خورده ترکیه نخوابید و 5 بار با همتای ترک خود برای اطمینان از اوضاع ترکیه تماس گرفت در حالی که هم پیمانان عرب این کشور در خوابی عمیق بودند؟ این مسأله ای است که سبب شده مقامات ترکیه این تصور را داشته باشند که شاید سران عرب در این کودتا دست داشته باشند و یا در پایین ترین سطح، از آن حمایت می کنند. یک مثل عربی است که می گوید دوست در سختی ها مشخص می شود.
عطوان سپس می نویسد: منطق حکم می کرد که عادل جبیر، وزیر خارجه سعودی نخستین فردی باشد که از آنکارا و پیش از سفر همتای ایرانی به این منطقه سفر می کرد تا هم به هم پیمان ترک خود اطمینان دهد و هم راه های همکاری دو کشور را در پرونده های منطقه ای مشترک پس از کودتا مورد بررسی قرار دهد. او این کار را انجام نداد و تا این لحظه نیز نمی دانیم علل و دلایل این مسأله چه بوده است.

وی سپس با نتیجه گیری از سخنان خود نوشت: مقامات ایرانی به خوبی می دانند چگونه و چه زمانی تحرکات دیپلماتیک داشته باشند. آنها بخوبی می دانند از کارت های اقتصادی خود به خصوص همسو با منافع منطقه ای شان چگونه استفاده کنند. نتیجه آشکار این مسأله هم آن است که چاووش اوغلو تأکید کرد ایران و ترکیه در این مذاکرات بر رسیدن حجم تجارت دو کشور به حدود سالیانه 30 میلیارد دلار توافق کردند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
سعودی جماعت باید بمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
پاینده باد ایران و ایرانی در پناه آقا امام زمان و وجود پر برکت رهبری.ایرانی باهوش و شجاع و با صداقت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
بزار بخوابند چیکار مردم داری بیدارشون میکنی....... بخوابید اللالا مل لالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
تو خود عربی وتو نیز در خوابی ایرانی باهوشتر از این حرفهاست
آخرین اخبار