باهدف احیاء محوطه باستانی سنگ بست فریمان مرمت تزئینات مقبره ارسلان جاذب آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریمان گفت: این اثربه عنوان جایگاه تنها آثار بازمانده از دوره غزنویان در ایران، قدیمترین مناره آجری شهرتاریخی سنگ بست است.

حسن گیاهی افزود:بازسازی این اثر از 20 ماه پیش آغاز شده است که در همین راستا برای اولین بار کار مرمتی حفاظت و خواناسازی کتیبه ها و نقوش رنگی مقبره ارسلان جاذب نیز شروع شد.

وی گفت: کل فضای داخلی مقبره ارسلان جاذب به نقوش رنگی و هندسی مختلف و آیات مبارکه قرآنی مزین است که طبق نظرات کارشناسان و صاحبنظران این تزئینات،تزئینات اصلی و اولیه بنا می باشد که بیش از هزار سال قدمت دارد ،که به مرور زمان و براثر عوامل طبیعی و انسانی بخش های از آن دچار آسیب و کم رنگ شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریمان افزود: امیدواریم با اقدامات مرمتی بتوانیم شاهد خواناسازی تزئینات مذکور باشیم و زیبایی های این بنای مهم دوران اسلامی خراسان را بیش از پیش در معرض دید گردشگران قرار دهیم.

گیاهی خاطر نشان کرد: ارسلان جاذب والی و سپهسالار توس در عهد سلطان محمود غزنوی بوده که اولین بنای آرامگاهی فردوسی نیز توسط وی ساخته شده است

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.