ضعف در بازار جهانی نفت، فزونی عرضه و کاهش تقاضا، بهای این کالا را در سراشیبی سقوط قرار داده است.

نرخ تقاضای ضعیف برای نفت همچنان ادامه‌ داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ ضعف در بازار جهانی نفت، فزونی عرضه و کاهش تقاضا، بهای این کالا را در سراشیبی سقوط قرار داده است.

بنابر پیش‌بینی‌های اوپک، بحران در بازارهای جهانی نفت باعث شده است بهای نفت به پایین‌ترین سطح در سه ماه گذشته برسد. در صورتیکه تقاضا برای طلای سیاه کُند پیش رود باید شاهد افزایش مازاد تولید نفت و مشتقات آن بود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گزارش ماهانه خود آورده است: ادامه نگرانی از کاهش بهای نفت می‌تواند از حجم تولید محصولات و مشتقات نفتی در پالایشگاه‌های اروپا و آمریکا بکاهد. چراکه تداوم تولید به زیان این پالایشگاه‌ها منجر می‌شود. با پایان تعطیلات تابستانی، از میزان مصرف بنزین نیز کاسته می‌شود؛ بنابراین مازاد تولید به زیان تولیدکنندگان آمریکایی و اروپایی منجر می‌شود. از سوی دیگر، حجم زیاد ذخایر نفت کوره و سوخت دیزل در سراسر جهان، نیاز زمستانی را نیز تأمین می‌کند. بنابراین با فرارسیدن فصل سرما نمی‌توان شاهد بالا رفتن بهای نفت و افزایش تقاضا بود.

بهای نفت در ژانویه سال جاری میلادی به پایین‌ترین نرخ در 12 سال اخیر رسید و در ماه ژوئن بخشی از زیان خود را جبران کرد. این در حالی بود که عرضه مازاد بر تقاضا و ازسرگیری فعالیت دکل‌های حفاری نفت در آمریکا روند برقراری عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی را با اختلال مواجه کرده است. به همین منظور اوپک در نشست آتی خود در الجزیره به دنبال راهکاری برای برقراری تعادل در بازار عرضه و تقاضا و ثبات بهای نفت است.

با پایان فصل تابستان، بهای جهانی نفت پس از ورود به کانال 50 دلاری، بار دیگر به فاز 40 دلار سقوط کرده است که مهم‌ترین دلایل آن افزایش تولید کشورهای عضو اوپک ازجمله عربستان است. حجم تولید اوپک در ماه ژوئیه (تیر) 46 هزار و 400 بشکه افزایش داشته و به 33 میلیون و 106 هزار بشکه رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار