ایجاد اشتغال پایدار برای بیش از 70 هزار بیکار در استان اردبیل در کنار برنامه ریزی سازنده و راهبردی ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به این حوزه را نیز می طلبد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ استان اردبیل با بیش از یک و نیم میلیون جمعیت در شمال غربی فلات ایران واقع شده است که سالانه به دلیل ظرفیت بالقوه در حوزه های گردشگری، صنعت، اقتصاد و توریسم سلامت میزبان میلیون ها مسافر از اقصی نقاط دنیا است که در میان این همه امتیازات مثبت وجود 73 هزار بیکار در این استان امری نگران کننده محسوب می شود.

با توجه به اینکه بیکاری و نبود شغلی مناسب همه از فقدان بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاری های کلان در حوزه اقتصاد و صنعت است باید توجه داشت تا با بکارگیری راهکارهای منسجم و سازنده و نیز ورود بخش خصوصی در تمامی حوزه های استراتژی اشتغال شاهد کارآفرینی پایدار در منطقه بود.

افزایش نرخ بیکاری در اردبیل نگران کننده است

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وجود 73 هزار بیکار در اردبیل قابل قبول نیست و نیاز است مسئولان مربوطه باتوجه به ظرفیت ‌های استان اردبیل در بخش ‌های گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن اهتمام ویژه ‌ای به این امر داشته باشند که افزایش معضل نرخ بیکاری در منطقه نیز به تبع امری نگران کننده و تامل برانگیز می باشد.

کریمی با اشاره به اینکه آمار بیکاری در استان اردبیل به دلیل ظرفیت‌ های بالقوه منطقه نگران کننده است، افزود: باید فعالیت مدیران دستگاه‌ های اجرایی جهادی باشد و مدیران با تلاش شبانه‌ روزی برای توسعه اشتغال در منطقه گام بردارند.

وی تصریح کرد: بالا بودن نرخ بیکاری جوانان و انباشت چند میلیون تقاضای واقعی برای کار علاوه بر دامن زدن به ایجاد هزاران شغل غیررسمی و دلالی در منطقه باعث شده تا بخش قابل توجهی از جمعیت جویای کار حدود 2 سال را در انتظار پذیرش شغلی به سر ببرند که این افراد با توجه به مشکلات پیش روی خود درصد روآوری به معضلات و آسیب ‌های اجتماعی جبران ‌ناپذیر را بیش از پیش افزایش می ‌دهند.

کریمی اظهار کرد: علاوه بر انتظار پذیرش در کار در استان وجود صف ‌های طولانی بیکاری در منطقه و رکود در جذب نیروهای جوان باعث شده تا افراد به جای تلاش برای قرار گرفتن در چرخه واقعی رقابت و عرضه توانمندی ‌ها و تخصص خود به دنبال یافتن واسطه ‌هایی برای اشتغال باشند که در این میان رو آوردن به آسیب‌ ها و معضلات اجتماعی نیز به تبع آن افزایش می یابد.

تک رقمی شدن نرخ بیکاری در استان همچنان در حالت تعلیق

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل با بیان اینکه افزایش معضل نرخ بیکاری در منطقه تحت شرایط اقتصادی منطقه به وجود آمده است، افزود: باتوجه به اینکه نبود بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاری های کلان عرصه را برای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه تنگ کرده است باید با توجه به ظرفیت های اقتصادی و صنعتی منطقه هرچه سریعتر زمینه را برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم سازیم.

قاسم رحیمی با اشاره به اینکه استان اردبیل ظرفیت های بالقوه ای در حوزه اقتصاد، کشاورزی، صنعت و به ویژه معدن و استخراج سنگ های معدنی دارد، بیان داشت: باتوجه به پتانسیل های ارزنده استان اردبیل در حوزه های استراتژیک به ویژه بخش کشاورزی و صادرات می توانیم با بکارگیری راهکارهای اساسی و سازنده اشتغالی پایدار در منطقه ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: در دوران پساتحریم باید ایده های جدید و استفاده از حداکثری از ظرفیت های موجود پررنگ تر شود تا بتوان در محرومیت زدایی از چهره استان اردبیل نقش آفرینی کنیم که امیدواریم در این سمت و سو مسئولان نهادهای مربوطه همکاری های لازم را داشته باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل را مهم برشمرد و گفت: باتوجه به اینکه امسال با محوریت اقتصاد نامگذاری شده است باید مسئولان توجه داشته باشند که هیچ عذر و بهانه در راستای کم کاری های آنان پذیرفته نیست و باید سعی داشته باشند تا پایان سال دستاوردهای خود در راستای اقتصاد را رونمایی کنند.

استاندار اردبیل نیز با اشاره به توازن توزیع سرمایه در منطقه، تصریح کرد: باتوجه به اینکه دولت در مصوب بودجه امسال توجه کافی به رعایت توازن توزیع سرمایه در استان های کشور داشت باید باتوجه به قابلیت ها و ظرفیت های استان اقدام به توزیع سرمایه کند که دراین باره استان اردبیل به دلیل داشتن ظرفیت های عظیم در حوزه های مختلف مستحق سرمایه گذاری های کلان در منطقه است.

مجید خدابخش با اذعان به موضوع تصویب و راه اندازی راه آهن اردبیل میانه در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: باتوجه به اینکه استان اردبیل در منطقه ای واقع شده است که به دلیل داشتن مرز مشترک با کشور آذربایجان نیاز مبرمی به راه اندازی مسیر ریلی دارد و باید مسئولان و نمایندگان مردم استان این مطالبه به حق مردم را در نظر داشته باشند.

وی ورود سالانه میلیون ها مسافر به استان اردبیل را امری مهم در راستای توسعه و پویایی استان دانست و افزود: علاوه بر بهبود روند صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی استان اردبیل به کشورهای همجوار این استان سالانه میزبان خیل عظیم گردشگران و مسافران از اقصی نقاط دنیاست که این امر می تواند با اتخاذ برنامه های راهبردی و سازنده ایجاد اشتغال پایدار را نیز به دنبال داشته باشد.

استاندار اردبیل اظهار داشت: باتوجه به اینکه اکثر افراد جویای کار در استان اردبیل فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند باید توجه داشت تا با جذب نیروهای مستعد و البته فراهم کردن زمینه اشتغال تعداد بیکاران منطقه را کاهش دهیم که این امر به طبع موثر در تحقق اهداف اقتصادی استان خواهد بود.

باتوجه به اینکه نرخ بیکاری در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است باید توجه داشت که نیاز است در همین راستا با رفع رکود بازار حاکم در منطقه، ارتقای سطح بهره‌ وری از استعدادها، بهبود فضای کسب و کار و نیز گسترش مشاغل غیررسمی با این معضل جدی در منطقه مقابله کرد.

همچنین ناتوانی بنگاه ‌های اقتصادی در ایجاد مشاغل جدید در سال ‌های گذشته به دلایلی مانند مسائل نقدینگی و سرمایه در گردش که از ادامه تحریم‌ ها، سومدیریت در برخی بخش‌ ها، دولتی ماندن اقتصاد، واردات بی‌رویه و قاچاق کالاهای غیراستاندارد خارجی به کشور، توزیع نامتوازن نیروهای کاری در برخی از مناطق و مسائلی از این دست نشات می‌ گیرد باعث ایجاد صدها هزار شغل کاذب و دلالی در منطقه شده است که باید مسئولان به فکر چاره اندیشی و راه حلی راهبردی باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.