برگزیدگان دوازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان در 10 بخش معرفی شدند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه دوازدهمین جایزه مطبوعات کودک و نوجوان امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این جشنواره اکنون همانند درخت جوانی است که در عرصه فرهنگی ما ریشه دوانده، قد کشیده و میوه داده است، شاید بتوان در این رویش و بالندگی به نقش و تاثیر دیرپا و ماندگار این جشنواره نیز پی برد.

وی افزود: به نظر می‌رسد چنین رویدادهایی آرام آرام در فرآیند  رشد روزنامه نگاران نشریات کودک و نوجوان تاثیر بگذارند و به کاهش نقاط ضعف نشریات کودک و نوجوان را به دنبال داشته باشند.   

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: بی‌تردید بسیاری از آسیب‌ها و ضعف‌هایی که درخشد کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شوند ریشه در کم توجهی به فرهنگ مطالعه دارند.                                                                                     

حاجیان زاده ادامه داد: امروز شاید بیش از هر زمان دیگری لازم است توجه داشته باشیم کودکان تشنه خواندن هستند. اگر پاسخ مناسب خود را به دست نیاورند به احتمال زیاد جذب رسانه های بیگانه‌ای خواهند شد که مناسب حال آنها نیستند.

وی گفت: روزنامه نگاران آینه داران واقعیت های جاری و رخدادها روز هستند و این در صورتی است که بی تفاوتی و چشم بستن بدنه جامعه به آسیبهای اجتماعی نتیجه‌ای جز جامعه‌ای خمود در پی نخواهد داشت.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: می‌دانیم کلمه و زبان درون هر تحولی جایگاهی دارد و اگرچه ادبیات و شعر به خصوص در قالب کتاب مرزهای این افق را روشن می‌کنند اما سیاحت در ابعاد مختلف زبانی نیازمند همراهی دوستی صمیمی است که همواره در کنار شهروندان نوپا قرار می گیرد. بنابراین روزنامه نگاری کودک و نوجوان می تواند بلد راه کودکان و نوجوانان باشد.

همچنین مظاهری، معاون آموزشی سازمان حفاظت از محیط زیست در بخش دیگری از این مراسم گفت: محیط زیست فقط به سازمان حفاظت از محیط زیست تعلق ندارد و متعلق به همه است ولی می‌بینیم که در دهه های اخیر چیزی برای آیندگان به ارث نگذاشتم یعنی با همه داشته هایمان آنچه را که باید به آن عمل می کردیم، انجام ندادیم.

وی افزود: همه نویسندگانی که برای کودکان و نوجوانان می نویسند سفیری هستند که می توانند کره مادر را متحول کنند و به آیندگان یاد بدهند که چگونه برای آیندگان خود چیزی از محیط زیست به ارث بگذارند.

معاون آموزشی سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار داشت: هم اکنون کشور ما از نظر محیط زیست به جایی رسیده که خیلی زود خیلی دیر است.

مظاهری در ادامه صحبت‌های به شهادت محیط بانان اشاره کرد و گفت: شاید اگر فرزندان شکارچیان اشراف کاملی بر اهمیت محیط زیستو کار محیط بانان داشته باشند دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی خاطر نشان کرد: از شما خواهش می‌کنم به کمک ما بیایید تا بچه‌ها را بیش از پیش با محیط زیست آشنا کنیم و همانطور که ما با آموزش وپرورش در زمینه شناخت محیط زیست و آگاهی بخش همکاری می‌کنیم شما هم شعر دست به دست هم دهیم به مهر میهن خویش را کنیم آباد یا به خاطر بیاوریم.

*معرفی برترین‌های دوازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان
در بخش «تیتر و خبر» هیات داوران متشکل از احمد توکلی، علی‌اکبر قاضی‌زاده و حمیدرضا بشارتی‌نیا ديپلم افتخار تیتر در بخش کودک را به «بهاره جلالوند» به خاطر دعوت به تلاش و کوشش، ضرب‌آهنگ خوب، نگاه انسانی و ایهام مناسب، در «دختری که با یک پا به سمت موفقیت می‌دود» از نشريه‌‌ی همشهری بچه‌ها  اهدا کرد.

همچنین لوح تقدير هيأت داوران برای بخش نوجوان به تیتر «آقای کلاه‌قرمزی، پسر خاله باش!» اثر میثم اکبرزاده از نشريه‌ی پیشگامان، به ‌دلیل داشتن پیام اخلاقی پنهان، روان بودن، ضرب‌آهنگ مناسب و استفاده از عناصر شناخته ‌شده‌ی دنیای نوجوانان تعلق گرفت.

در همین حال در بخش خبر هيأت داوران پس از بررسی‌های بسیار، هیچ یک از آثار رسیده را به عنوان برگزیده انتخاب نکرد.

بر اساس این خبر در بخش «سرمقاله، مقاله و يادداشت» هیات داوران متشکل از علي‌اكبر كسائيان، ایرج رستگار و کیوان امجدیان برگزیدگان بخش کودک و نوجوان را در هر سه حوزه به صورت جداگانه معرفی کردند.

 بر همین اساس ديپلم افتخار بخش سرمقاله‌ كودك مشترک به شهرام شفیعی  و مرجان فولاوند برای آثار «از گل بياموزيم» در نشریه‌ی رشد دانش‌آموز به خاطر نثر روان‌ و  صميمي بودن، نتيجه‌گيري و تيتر مناسب و «يك كمي ديوانه‌بازي» در نشريه‌ی همشهری بچه‌ها، به دلیل سوژه و نتيجه‌گيري خوب، شروع مناسب و نثر روان، اهدا شد.

در بخش سرمقاله نوجوان هيأت داوران، ديپلم افتخار را به اثر «يك ليوان تصميم خنک» اثر حبيب يوسف‌زاده از نشريه‌ی رشد جوان، به دلیل نثر ساده و روان، موضوع و پیام مناسب، تقديم کرد.

اما در بخش مقاله‌ كودك هيأت داوران ديپلم افتخار اين بخش به مقاله‌ی «دلقك دريايي» نوشته‌ی طاهری ایبد منتشر شده در نشريه‌‌ی  پوپك، به خاطر  نثر روان، نگاه جذاب به يك مقوله‌ی علمي و نتيجه‌گيري مناسب اهدا کرد. 

هيأت داوران هم‌چنین ديپلم افتخار بخش مقاله نوجوان را به مقاله‌ی «حاشيه‌هاي يك تور مسافرتي» اثر پروانه پارسا در نشريه‌‌ی سلام ‌بچه‌ها، به دلیل نگاه علمي به مقوله‌ی نقد، نثر روان و جذابيت متن، تقديم کرد.

هيأت داوران بخش يادداشت نیز در دو بخش کودک و نوجوان به ترتیب لوح تقدير را به «دروغ گفتن» اثر محمدرضا ميرزايي در نشريه‌ی اميدان، به دلیل ارایه مثال قابل لمس، ادبيات نوشتاري روان و پيام مناسب، «بايد آماده سفر باشي» نوشته‌ی ياسمن رضاييان در نشريه‌ی دوچرخه، به دلیل متن منسجم، ساده و دلنشين،‌ پيام مناسب و معنوي، تقديم کردند. 

در بخش گفت‌وگو هیات داوران متشکل از اميدعلي مسعودي، محمدحسين ديزجي و مهدخت بروجردي علوي لوح زرین و ديپلم افتخار بخش کودک را به آزاده جلالوند به خاطر اثر «دختری که با یک پا به سمت موفقیت می‌دود» منتشر شده در نشريه‌ی همشهری بچه‌ها، به دلیل سوژه عالی، تیتر و مقدمه‌ی خوب،  تأثیرگذاری و امیدآفرینی برای مخاطب، تقديم کرد.

هم‌چنین ديپلم افتخار بخش نوجوان به «دم طنز گرم» و «مهمان‌ ناخوانده‌ای به نام جنگ» آثار زیتا ملکی در نشريه‌ی سلام‌ بچه‌ها، به دلیل انتخاب سوژه‌ی مناسب، مقدمه‌ی خوب، طرح سئوال‌های خلاقانه، انسجام و جذابیت نهایی و طرح سئوال‌های ثانویه، تعلق گرفت.

گروه داوری بخش گزارش دوازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوانان متشکل از فريدون صديقي، يونس شكرخواه و لیلا رستگار ديپلم افتخار بخش کودک را به اثری با عنوان «کارهای بزرگ و قدم‌های کوچک» نوشته‌ی علی سیف‌الهی در نشريه‌ی همشهری بچه‌ها، به دلیل داشتن ایده‌های خوب برای سوژه، نگاه و پرداخت و قالب مناسب، نثری ساده و روان اختصاص دادند.

هم‌چنین لوح تقدیر گزارش در بخش نوجوان به نیلوفر نیک‌بنیاد نویسنده «روزهای خوب کودکی لحظه‌های خوب زندگی» در نشريه‌ی کوله‌پشتی، به دلیل تصویرسازی خوب، چند منبعی ‌بودن اثر، تفکیک ساختاری خوب و ارتباط خوب تصویر و متن و ديپلم افتخار این بخش نیز به مطلبی با عنوان «به دنیای ما خوش آمدید» اثر ملیکا افشار در نشريه‌ی نیمکت شاگردها، به دلیل سوژه‌ی مناسب، به حرکت در آوردن سوژه‌ها، ورود خوب و پرداخت جذاب تقديم شد.

 در عین حال در بخش گزارش با موضوع محیط زیست در مطبوعات نیز هيأت داوران لوح تقدير را به اثر «گاهی به آب فکر کن» نوشته‌ی نفیسه مجیدی‌زاده در نشريه‌ی دوچرخه، به دلیل اطلاعات کاربردی، نثر روان در بیان یک پدیده‌ی علمی و تأکید بر مشارکت جمعی اهدا شد. 

در بخش داستان گروه داوری که متشکل از محمدرضا شمس، حبیب یوسف‌زاده و عزت‌اله الوندی بود لوح تقدير بخش کودک و خردسال را به مجموعه «دوست خوب خدا» اثر مسلم ناصری در نشريه‌ی ملیکا، به دلیل تلاش برای نوشتن خلاق در حوزه‌ی قصه‌های قرآنی، تقديم کرد.

هم‌چنین، ديپلم افتخار این بخش به مهدی میرکیایی نویسنده «رودخانه پاک است؟» در نشريه‌ی رشد دانش‌آموز، به دليل ساختار مناسب، نثر سالم و روان و نگاهی تازه به جنگ،‌ تعلق گرفت.

در همین حال در بخش داستان با موضوع محیط زیست در مطبوعات، هيأت داوران، لوح زرین به همراه ديپلم افتخار را به اثر «آقای پلنگ و آقای آدم» در نشريه‌ی رشد نو‌آموز، به دلیل تناسب زبان و تخیل و توجه جدی به محیط زیست به افسانه موسوی‌گرمارودی، تقديم کرد.

اما در بخش داستان نوجوان هيأت داوران، لوح زرین به همراه ديپلم افتخار اين بخش را به فرهاد حسن‌زاده نویسنده اثر‌ «ساعت عقرب» در نشريه‌ی رشد نوجوان، به دليل ساختار و موضوع مناسب، نثر و لحن صمیمی و بهره‌گیری از زبان طنز در پرداخت داستان اهدا کرد.

داوران بخش شعر متشکل از محمود پوروهاب، مهدی طهوری و افسانه شعبان‌نژاد ديپلم افتخار بخش كودك و خردسال را به شکوه قاسم‌نیا سراینده شعر «اسم من» منتشر شده در نشريه‌ی رشد کودک، به دليل نگاه تازه به یک موضوع کودکانه، سلامت و روانی زبان و پایان‌بندی خوب، تقديم کرد.

هم‌چنین، لوح زرین به همراه ديپلم افتخار اين بخش به اثر‌ «قچ قِچ» در نشريه‌ی کیهان بچه‌ها (شاپرک)، به دليل موضوع تازه، صمیمیت کلام و استفاده از زبان معیار به طیبه شامانی تقديم شد. 

هيأت داوران ديپلم افتخار بخش شعر نوجوان را مشترکاً به اثر «دلخوشی» اثر مریم رزاقی در نشریه‌ی دوچرخه، به دليل رعایت ایجاز، توجه به روحیه‌ی مخاطب و استفاده درست از امکانات زبان روز و شعر «از تو گفت» سروده‌ی اسماعیل الله‌دادی در نشريه‌ی رشد نوجوان، به دلیل استحکام ساختاری، به کارگیری خلاقانه‌ی عناصر خیال و توجه به نیایش در فرمی تازه، اهدا کردند.

هم‌چنین دیپلم افتخار بخش شعر با موضوع محیط زیست در مطبوعات به «کبوتر می‌شناسد عطر و بو را» سروده‌ی سید سعید هاشمی در نشريه‌ی سلام بچه‌ها، به دلیل بیان موضوعی تازه در قالب کلاسیک با زبانی شفاف و صمیمی، تعلق گرفت.

بر اساس این گزارش اسماعیل عباسی، محمد ستاری و ساتیار امامی داوری بخش عكس دوازدهمین جشنواره مطبوعات کودک و نوجوانان را برعهده داشتند که در این داوری‌ها در بخش کودک ديپلم افتخار را به دليل تهيه گزارش تصويري و ارائه مستمر آن و مجموعه‌ گزارش‌هاي تصويري «من ايراني‌ام» چاپ شده در نشريه‌ی پوپك، به علي‌محمد محمدي تقديم شد.

هم‌چنین در بخش نشریات کودک و خردسال هيأت داوران، ديپلم افتخار این بخش را به دلیل بهره‌گيري هنرمندانه از عكس و استفاده صحيح از عكس‌هاي خلاق در پشت جلد و ذكر نام عكاس، به نشریه‌ی ملیکا اهدا کرد.

در بخش نوجوان نیز هيأت داوران، ديپلم افتخار اين بخش را براي تهيه عكس‌هاي روي جلد و فتورمان چاپ شده در نشريه‌ی نيمكت شاگردها به دليل نوآوري در تهيه عكس‌هاي روي جلد و به‌كارگيري خلاق عكس در بيان داستان، به آرش عاشوري‌نيا اهدا شد.

 اما در بخش نشریات نوجوان ديپلم افتخار این بخش به خاطر استفاده از عکس‌های مناسب همراه با ذكر نام عكاس و رعايت حقوق هنرمند، به نشریه‌ی دوچرخه تقديم شد.

در همین حال هیات داوران بخش گرافيك مطبوعاتي متشکل از كوروش پارسانژاد، سعید رزاقی و مهنوش مشيري در بخش كودك و خردسال لوح تقدير تصویرسازی جلد را براي تصويرسازي جلد نشریه‌ی كوشش، به دليل سيالي نگاه به سوژه و دقت نظر در موضوع، به نرگس دلاوري تقديم کرد.
هم‌چنین، لوح زرین به همراه ديپلم افتخار اين بخش نیز براي تصويرسازي جلد رشد نوآموز، به ‌دليل استفاده‌ی به جا از مواد غيركاغذي و شناخت درست بافت‌ها، به شيرين شيخي اهدا شد.

در بخش طراحي گرافيك(صفحه‌آرایی) نیز هيأت داوران، ديپلم افتخار اين بخش را به طراحي گرافيك نشریه‌ی كوشش به دلیل طراحي با نظم و آكادميك و پرهيز از استفاده‌هاي رايج و نادرست از رایانه، مشترکاً به مهشيد مهاجر و مريم رحمتي‌اويني اهدا کردند.

در عین حال لوح زرین به همراه ديپلم افتخار اين بخش نیز به طراحي گرافيك نشریه‌ی رشد كودك به دليل شناخت گروه سني مخاطب و پرهيز از ازدحام فرم و متن به ميترا چرخيان، تقديم شد.

اما در بخش تصويرگري، هيأت داوران ديپلم افتخار را به دلیل آثار متنوع در نشريات گوناگون، مشترکاً به حديثه قربان و رضا مكتبي تقديم کردند.

هم‌چنین، لوح زرین به همراه ديپلم افتخار اين بخش نیز به دلیل حضور جدّي و مستمر و رو به رشد در نشريات گوناگون كودك، مشترکاً به سحر حقگو و سيدميثم موسوي اهدا شد.

هيأت داوران بخش گرافيك مطبوعاتي در بخش کاریکاتور و پی‌نما (کمیک استریپ) ديپلم افتخار بخش کاریکاتور را به مجيد صالحي به خاطر مجموعه آثار نشریه‌ی سه‌چرخه به دلیل ايده‌هاي مناسب، همراه با تكنيك قوي اهدا کرد و لوح زرین و ديپلم افتخار این بخش نیز برای مجموعه آثار نشریه‌ی سه‌چرخه، به دلیل نگاه جذاب و قابل فهم براي مخاطب همراه با بازيگوشي‌هاي كودكانه به لاله ضيايي اهدا شد.

هم‌چنین هيأت داوران، لوح زرین و ديپلم افتخار بخش پی‌نما (کمیک استریپ) را به علیرضا اسدی براي مجموعه آثار نشريات پوپك و قلك، به دلیل نگاه درست و متوالي تصاوير، نگاه بومي و كودكانه، تقديم کرد. 

هيأت داوران هم‌چنین در بخش نوجوان لوح زرین و ديپلم افتخار طراحي روی جلد را براي طراحي مجموعه جلدهاي نشريات نيمكت شاگردها و کوله پشتی به دلیل استفاده به‌جا از عكاسي و ايده متناسب با مخاطب امروز به سهيل نوري اهدا کرد.

در بخش طراحي گرافيك (صفحه‌آرایی) نیز ديپلم افتخار بخش نوجوان به طراحي گرافيك نشريه‌ی رشد جوان به دلیل انضباط بصري در چينش عناصر تصويري و نوشتاري و انطباق با گروه سني به ايمان اوجيان تعلق گرفت.

هيأت داوران طراحي گرافيك (صفحه‌آرایی) در بخش نوجوان در حوزه تصويرگري و کاریکاتور هيچ اثري را شايسته دريافت جايزه ندانست.

در بخش پی‌نما (کمیک استریپ) لوح تقدیر به مهيار چاره‌جوي برای مجموعه آثار در رشد جوان و پويندگان، به خاطر داشتن طنز موقعيت، اغراق‌هاي جذاب و استفاده از تركيب‌بندي مناسب رنگ اهدا شد.

هم‌چنین، لوح زرین و ديپلم افتخار این بخش نیز به سام سلماسی برای مجموعه مهارت‌هاي زندگي در رشد نوجوان سال 92، به دلیل نگاهي جذاب همراه با توالي تصاوير براي بيان داستان علمي، تقديم شد.

گروه داوری بخش آثار مخاطبان متشکل از محمدحسن حسینی، ، عباس تربن و و معصومه یزدانی در بخش شعر کودک لوح تقدیر را به اثر «لواشک» اثر مهدیه بازرگانی در نشريه‌ی پوپک، به دليل نگاه شیطنت‌آمیز و بیان ساده‌ی تجربه‌ی کودکانه، و در بخش نوجوان، لوح تقدیر  را به «اختیار جبر»  اثر سیده زینب حسینی در نشريه‌ی دوچرخه، به دليل غنای اندیشه و ارایه‌ی نقد اجتماعی و خلق یک رباعی سالم، اهدا کردند.

هم‌چنین در بخش داستان لوح تقدیر به «مارپله» اثر اسما سادات رحمتی در نشريه‌ی دوچرخه، به دليل داشتن تعلیق، ریتم تند و خلق داستانی پرکشش اهدا شد.
 
در همین حال در بخش یادداشت آثار مخاطبان، داوران لوح تقدیر را به «ای کاش همه‌ی این‌ها خواب بود» نوشته‌ی سبا احمدی در نشريه‌ی همشهری بچه‌ها، به دليل روایت صمیمی و متفاوت از حادثه‌ی «شین‌آباد» و جلب توجه‌ مخاطبان به قربانیان معصوم این تراژدی اهدا کردند.

در عین حال لوح تقدیر بخش محیط زیست در مطبوعات، نیز به «دشمن آلودگی هوا» اثر علی زکی‌زاده در نشريه‌ی همشهری بچه‌ها، به دليل ترویج فرهنگ احترام به محیط زیست با نگاهی کودکانه، غیر شعاری و بهره‌گیری از آرایه‌ی تشبیه تعلق گرفت.

هم‌چنین در بخش نوجوان هيأت داوران لوح تقدیر را به «موبی‌دیک، والی که متوقف نشد» نوشته‌ی شادی کردبچه از نشريه‌ی دوچرخه، به دليل نگاه میان‌رشته‌ای به مسئله‌ی محیط زیست، پرهیز از نتیجه‌گیری مستقیم و رعایت حوصله‌ی مخاطب اهدا کرد.

انتخاب نشریه برتر از نگاه مخاطبان که بخش جدیدی است که در این دوره از جشنواره از سوی داوران کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار گرفت و برگزیدگان آن در بخش‌های کودک و نوجوان در بیانیه‌ای از سوی داوران این بخش معرفی شدند.

 بر اساس این گزارش در بخش نشریات کودک هيأت داوران، ديپلم افتخار این بخش را به دلیل تصاویر زیبا و مناسب، داستان‌های طنز و جالب، طرح جلد خوب، هدیه‌های ویژه برای هر شماره، راهنمایی کردن و مشاوره دادن، توجه به محیط زیست و مسابقه‌ی «سودوکو»، همراه پی‌نما (کمیک استریپ) به نشریه همشهری بچه‌ها اهدا شد.

هم‌چنین در بخش نشریات نوجوان ديپلم افتخار این بخش به خاطر توجه خاص و ویژه به دغدغه‌های نوجوانان، تنوع مطالب در تمامی زمینه‌ها، ارتباط دوسویه با مخاطبِ نوجوان، تصاویر جذاب، چاپ آثار نوجوانان به صورت مداوم و برگزاری مسابقات مناسبتی به نشریه‌ی دوچرخه تقدیم شد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار