نشریه فوربز در مطلبی به بررسی نقش عربستان سعودی، به عنوان یک تولیدکننده بزرگ، در بازارهای نفتی پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان فوربز در مطلبی نوشت: عربستان سعودی از دهه 70 میلادی که به بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل شد، همواره در بازارهای نفتی نقش تاثیرگذاری داشته است. این کشور در بازار نفت سه نقش عمده را بازی می کند.

سعودی ها همواره نقش یگانه عامل تثبیت کننده در بازار نفت را بر عهده داشته اند. آنها با پر کردن شکاف های ناشی از کسری عرضه از سوی دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفتی، می کوشیدند ثبات بازار نفت را حفظ کنند. به عنوان مثال در زمان انقلاب اسلامی ایران و ایجاد اختلال در عرضه نفت از سوی تهران، عربستان شکاف های موجود را پر کرد.

دومین نقش سعودی ها، استفاده از نفت به عنوان یک سلاح علیه کشورهایی است که مخالف سیاست های این رژیم در خاورمیانه هستند. به عنوان مثال این کشور آمریکا را در سالهای 1973 تا 1974 به دلیل حمایت از اسرائیل و دادن سلاح به آن تحریم نفتی کرد.

نقش سوم عربستان در بازار نفت، رقابت و سرمایه‌گذاری بدون آگاهی و اطلاعات صحیح است که اوضاع بازار را نامتلاطم می کند. به عنوان مثال عربستان سعودی در واکنش به ورود دوباره ایران به بازار نفت و افزایش تولید از سوی آمریکا، به عنوان رقیبی بی رحم ظاهر شد و مخالفت خود را با قطع تولید نفت به منظور ایجاد تعادل در بازار اعلام کرد.

فوربز در انتها نوشت: اما اکنون، آمریکا به بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل شده است. بنابراین، شاید عربستان دیگر قادر نباشد نقش های سه گانه خود در بازار نفت را اجرا کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار