رونمایی تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «تَن تَن و سندباد»

رهبر انقلاب در یادداشتی برای کتاب «تَن تَن و سندباد» نوشتند: من هم همین قصّه را همیشه تعریف می‌کردم! حیف که خیلی‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید!

رونمایی تفریظ رهبر انقلاب بر کتاب «تَن تَن و سندباد»
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در مراسم دومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی که صبح امروز (دوشنبه) در مؤسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، از یادداشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب داستانی «تَن تَن و سندباد» نوشته‌ی آقای محمد میرکیانی رونمایی شد.
 
در این مراسم که از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و با عنوان «نشست تخصصی ادبیات کودک و نوجوان از منظر رهبر انقلاب اسلامی» برگزار شد، جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی حضور داشتند.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این یادداشت که در آبان ماه 1373 به نگارش درآمده مرقوم داشته‌اند:
 
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
 
ـ‌ من هم همین قصّه را همیشه تعریف می‌کردم! حیف که خیلی‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید! راوی این حکایت که خود همه چیز را به چشم خود دیده، حکایت تن تن و سندباد را چاپ کرده است. حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخه‌ی این کتاب را به همه‌ی بچه‌ها بدهم..

 در این مراسم علیرضا مختارپور معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در این مراسم گفت: از چند سال پیش به اذن مقام معظم رهبری برخی از تقریظ‌های ایشان بر کتاب‌ها منتشر شد. البته رهبر انقلاب از زمان قبل از انقلاب نیز این کار را انجام می‌دادند اما از سال گذشته اتفاق مثبتی افتاد که این موسسه اجازه یافت نظر رهبر انقلاب درباره برخی کتب غیر دفاع مقدسی را نیز منتشر کند.

محمد میر کیانی نویسنده «تن تن و سند باد» ابراز داشت: از رهبر انقلاب تشکر می‌کنم که به کتاب من و حوزه ادبیات کودک و نوجوان عنایت داشتند. امیدوارم که از این به بعد بیشتر به این حوزه مهم توجه شود.

حمید گروگان نویسنده بیان کرد: در باب ادبیات کودک و نوجوان مطلب فراوان است و گمان می‌کنم پرداختن به این موضوع یکی از اولویت‌ها باشد. در جامعه امروز همه رسانه‌ها به صورت یک پارچه باید در مورد ادبیات کودک و نوجوان صحبت کنند و در این باب ضد و نقیض صحبت نشود. متاسفانه کودکان و نوجوانان در جامعه ما در مورد مسائل مختلف به یک سردرگمی رسیده‌اند اما به نظر من باید تمام مسائل فرهنگی مخصوصا برای کودکان و نوجوانان از یک غربال رد شود.

در ادامه محمدرضا سرشار یکی از نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان ابراز داشت: هر کشوری باید برای سرمایه‌های انسانی خود برنامه داشته باشد. در دیداری با مقام معظم رهبری، ایشان به ما گفتند به جایگاهی که در آن کار می‌کنید، واقف باشید. قبل از انقلاب تیراژ کتاب‌ها در حوژه ادبیات کودک و نوجوان به ندرت به چاب دوم و یا سوم می‌رسید اما در این سال برخی کتاب‌ها به چاپ دهم و بالاتر هم رسیده است.

وی ادامه داد: موضوع نگران کننده در این باب این است که ترجمه جای تالیف را گرفته و بیش از 99 درصد کتاب‌های علمی برای کودکان و نوجوانان ترجمه است و این آمار بسیار رنج آور است. هم اکنون در کشور مراکزی هستند که خود را متولی ادبیات کودک و نوجوان می‌دانند اما به نظر من هیچ کدام در این حوزه به طور صحیح کار نمی‌کنند. باید یک مرکز مرجع در این زمینه باشد تا اتفاقات را رصد کنند.

همچنین مجتبی رحمان دوست نماینده سابق مجلس و نویسنده کودک بیان کرد: در این حوزه نباید آثار مربوط به کودکان و نوجوانان را دست کم گرفت و باید به تالیفات داخلی توجه کنیم. در داستان‌های غربی دیگر محور خانه و خانواده نیست، غربی‌ها در این خصوص طرح‌های شومی برای ما دارند غربی‌ها ما را بر نمی‌تابند و خود را برتر از ما می‌دانند.

وی افزود: از طرف دیگر تاریخ اسلام و زندگی ائمه معصومین پر از سوژه‌های جذاب برای کودکان است که می‌توان به آن پرداخت. موضوع دیگر مربوط به اسم کودکان است که متاسفانه از نامگذاری اسم‌های پر محتوا برای فرزندانمان در این روز کمتر استفاده می‌کنیم.

محسن چینی فروشان در ادامه مراسم اظهار داشت: من تصور نمی‌کنم هیچ مسئول تراز اولی در کشور مثل مقام معظم رهبری به ادبیات کودک و نوجوان توجه داشته باشند. ایشان بر تولید فرهنگی در قالب دین تاکید فراوان دارند.
 
محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در سخنانی ابراز داشت: ما صاحب مکتبی با ارزش هستیم که معمار آن رهبر معظم انقلاب است ایشان راجع به سینما نیز نظر می‌دهند و هنر هفتم مورد توجه ایشان است.

وی بیان کرد: ما در دوره‌ای بعد از انقلاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان دوران درخشانی داشتیم که ادامه پیدا نکرد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که داستان‌های این حوزه باید دارای قهرمان و آرمان باشد.

محسن پرویز از دیگر سخنرانان این جلسه خاطر نشان کرد: باید از ناشران متعهد حمایت شود تا این حوزه رونق بگیرد. اگر قرار باشد کودکان ما کتاب بخوانند باید کتاب مناسب در اختیار آن‌ها قرار گیرد. متاسفانه برخی تالیفات ما مورد کم توجهی قرار گرفته است.

در انتها مراسم مختارپور گزارشی از سخنان رهبر انقلاب ارائه داد و ابراز داشت: ایشان با توجه به مقتضیات زمان، مطالب را به صورت عمیق بررسی می‌کنند. ایشان در اندیشه خود برای رسیدن به تمدن اسلامی پنج مرحله را تعریف کردند و از منظر اندیشه ایشان تنها مرجعی که می‌تواند به زندگی انسان برنامه بدهد، دین است. همچنین ایشان تربیت اصلی فرزندان بر عهده پدر و مادر می‌دانند و می فرمایند که کودک باید در زندگی الگو داشته باشند.

در پایان مراسم از کتاب تن تن و سند باد اثر محمد میر کیانی که مورد تقریظ رهبر انقلاب قرار گرفت، رونمایی شد.


 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار